Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slitasje ved bruk av hurtiglader

Startet av wat, onsdag 11. januar 2012, klokken 23:30

« forrige - neste »

wat

Hei.

Noen påstår at vi sliter mer på batteriet i bilen ved hurtiglading i stedet for vanlig lading. Stemmer dette?
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Lynet

Står det ikke i instruksjonsboken på mjauen? I Leaf sin bok er det advart om dette ja!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

wat

Tror ikke det står noe nei. Men jeg skal dobbelsjekke i morgen. Takk for tipset :-)
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Leafy

Fikk oversendt et innlegg rundt hurtiglading av elbil. Dårlig kvalitet på scanningen, men opsummert så er artikkelforfatteren kritisk til sikkerheten rundt hurtiglading av elbil. Kommentarer?
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Joachim

Det er vel ikke helt ufarlig å tanke bensin heller...

Go-carter

Det der var vel litt vel pesimistisk. Greit at det potensiellt KAN skje noe, men herregud, hvor mye energi ligger det ikke i en gjennomsnittlig bensintank om den skulle ta fyr? I tillegg er jeg sikker på at hurtigladerne har heftige sikkerhetsmarginer, tatt i betraktning hvor sterkt de retarderer ladinga nå som det er kaldt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Bilene har jo overvåkning på cellenivå som stopper eller begrenser ladingen ved behov.

Stoler fulllt ut på at dette er trygt nok, og er ikke betenkelig med å nyte bollene i bilen mens den lades. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Nifse greier disse bensinbilene :D

Tenke seg til å kjøre rundt med litervis med brennbar veske, og på toppen av det hele parkere disse brannfellene inne i garageanlegg mens folk sover i etagene over......
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. januar 2012, klokken 11:24
Nifse greier disse bensinbilene :D

Tenke seg til å kjøre rundt med litervis med brennbar veske, og på toppen av det hele parkere disse brannfellene inne i garageanlegg mens folk sover i etagene over......

Nja. Klok av skade har jeg ikke elbilen på lading om natta heller, med mindre den har god avstand til hus og garasje... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. januar 2012, klokken 11:24
Nifse greier disse bensinbilene :D

Tenke seg til å kjøre rundt med litervis med brennbar veske, og på toppen av det hele parkere disse brannfellene inne i garageanlegg mens folk sover i etagene over......
Sitat fra: Go-carter på mandag 16. januar 2012, klokken 15:24
Nja. Klok av skade har jeg ikke elbilen på lading om natta heller, med mindre den har god avstand til hus og garasje... :)

Men kom de ikke til at kupevarmeren var årsaken ???
Hva hvis kupevarmeren antenner en bensin(bombe)bil :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Go-carter

Sitat fra: Elmo på mandag 16. januar 2012, klokken 16:12
Sitat fra: elektrolux på mandag 16. januar 2012, klokken 11:24
Nifse greier disse bensinbilene :D

Tenke seg til å kjøre rundt med litervis med brennbar veske, og på toppen av det hele parkere disse brannfellene inne i garageanlegg mens folk sover i etagene over......
Sitat fra: Go-carter på mandag 16. januar 2012, klokken 15:24
Nja. Klok av skade har jeg ikke elbilen på lading om natta heller, med mindre den har god avstand til hus og garasje... :)

Men kom de ikke til at kupevarmeren var årsaken ???
Hva hvis kupevarmeren antenner en bensin(bombe)bil :o

Joda joda, helt korrekt det :) Men det viser hvor godt det brenner i plastikk, glassfiber og batterier.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

#12
Sitat fra: Go-carter på mandag 16. januar 2012, klokken 19:27
Men det viser hvor godt det brenner i plastikk, glassfiber og batterier.

Høres ut som Marcos'en min :P  Forøvrig siste fossilbil før Elbilene tok over som hobbyen min.

Den tok fyr bare forde jeg stoppet på motorveien i Tyskland for å samle sammen bakruta som hadde blåst ut når hastigheten ble for stor i forbindelse med at en AMG passerte meg. Da jeg stoppet kokte bensinen i forgasserene, og rant ned på eksosmanifoilen, og så var moroa i gang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

...ekke uten grunn at jeg har fastmontert pulverapparat i Porscha heller:



Veldesignet bil, men to morkne høytrykkslanger for bensin rett over manifold er dårlig ingeniørkunst...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sven erik

i miev kommer nå med at de garanterer bateriene  fukt ut selv om en  bare hurtiglader  å jeg merket selv at de har  god sikkerhet  for ladet til 80%  men ville ha mer så prøvde med en gang å kjøre på 30 min  det ville den ikke å jeg fikk et varsel i bilen  ventet 5 min å prøvde i gjenn å da gikk det bra   tror nokk alt med elbilene i dag har  god sikkerhet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA