Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?

Startet av Tja, søndag 26. februar 2012, klokken 21:01

« forrige - neste »

Tja

Noen som vet hva jeg bør tenke på når jeg skal forberede for lading av elbil i garasje?
Det skal vel uansett trekkes egen ledning og det skal være egen kurs? Er det en spesiell type ledning eller annet jeg må tenke på når jeg kabler skal trekkes?

Griffel

Sitat fra: Tja på søndag 26. februar 2012, klokken 21:01
Er det en spesiell type ledning eller annet jeg må tenke på når jeg kabler skal trekkes?
Tja, det vet elektrikkeren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Du kan jo starte med å sørge for at du legger ned ett skikkelig rør til å ha kabelen i, slik at det blir relativt lett å bytte kabel hvis du vil oppgradere. Selv så la jeg en 3x2,5 mm kabel beregnet for nedgraving i bakken uten rør, men angrer allerede. Jeg burde lagt ut 3x10 mm kabel for da å kunne belaste med inntil 32A. Dette er jo heller ikke nok til hurtiglading, men jeg kan da lade med 16 A samtidig som jeg bruker høytrykkspyler eller vedsagen min, eller kanskje lade 2 biler samtidig. Kommer til å grave opp den kabelen til våren og legge rør og ny kabel.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

el-snorre

En ekte hurtiglader (0-80% på 20-30 minutter) av chademo typen er dyr og krever såpass tykk kabel at du må spørre produsenten om hva som er kravet.

Mener du derimot raskere lading: Hva du skal grave ned avhenger av hvor stort strømtrekk du beregner  å ha. Det er ingen dum idee om du først må grave, å legge ned rør hvor du senere kan bytte kabel.

Skal du lade en Leaf eller trilling er det ingen grunn til å legge en kabel som har tverrsnitt tynnere enn 4mm til en 16A kurs. Bilene i dette firkløveret trekker maks 16A ved lading, skal du ha raskere må du anskaffe chademo-lader, noe de færreste har bruk for. Har du planer om å skaffe en bil som har kraftigere ombordlader, er det greit å legge ned kabel for fremtidig trekk på 32A.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Griffel

Tja. Det kunne være interesant å vite hvor hurtig hurtglading du ønsker i garasjen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#5
Jeg ville lagt 25 eller 32 A trefase om du har 230 V, 16 A trefase om du har 400 V. Dette gir ca 10 kW og nok futt til å lade opp hva som helst over natten. Mer trenger du ikke. De bilene som er i handelen pr i dag kan ikke lade med mer enn 16 A enfase uansett, men biler som kan lade med trefase er på vei.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rasmus.B

Enig. 32A  Da kan du jo lade 2 biler samtidig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

flux

Om du har 400V og nok kapasitet, kan du legge frem 400V/32A/22kw/100km/t. Selv om du kanskje sjelden trenger slik ladefart hjemme, er ikke kostnaden så mye større gitt at det er kapasitet nok på anlegget. Nye elbiler som kommer i 2013/2014/2015 vil kunne lade med opp til 400V/63A/43kw/200km/t.

Renault(Nissan) har allerede lansert sin integrerte 43kw Chameleon charger for bruk i sin Zoe.

http://blog.renault.com/en/2012/03/06/renault-zoe-quite-simply-revolutionary-and-yet-a-reality/
http://www.gizmag.com/renault-zoe-electric-car-geneva-premiere/21755/


Griffel

Sitat fra: flux på lørdag 17. mars 2012, klokken 09:58
Om du har 400V og nok kapasitet, kan du legge frem 400V/32A/22kw/100km/t. Selv om du kanskje sjelden trenger slik ladefart hjemme, er ikke kostnaden så mye større gitt at det er kapasitet nok på anlegget.
5x leder, og tversnitt beregnet av installatør siden en her ikke bare kan bruke sikringsstørrelsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Forresten, dersom det er aktuelt å lade to biler på en gang kan det være fint med 32 A selv om du har 400 V. Det vil gi 550 km til to biler i løpet av 10 timer og burde holde til det meste unntatt elbiltreff.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

Sitat fra: eledille på lørdag 17. mars 2012, klokken 08:42
Jeg ville lagt 25 eller 32 A trefase om du har 230 V, . . . Mer trenger du ikke.
De bilene som er i handelen pr i dag kan ikke lade med mer enn 16 A enfase uansett, men biler som kan lade med trefase er på vei.

Jeg lader mine 10 år gamle PSAer på 25A trafas 230V allerede ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA