Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladeproblemer

Startet av jkirkebo, lørdag 11. februar 2012, klokken 18:17

« forrige - neste »

jkirkebo

Hurtigladeren i Rygge kan jeg nå friskmelde, kjørte innom og testet den i dag morges (om 04:30 kan kalles "morgen") og den fungerte 100%. BNH Ski er testet av andre så nå er ihvertfall de langs E6 operative igjen.

Ellers har jeg ikke noe særlig bruk for de lengre, slik som været var i dag kjørte jeg de 98km hjem fra elbilparkeringen på Filipstad i fartsgrensa (hovedsakelig 100km/t) og endte opp med nesten 30% igjen. I 80km/t skulle jeg nok greit klart rundt 150km i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: gbzdoc på søndag 12. februar 2012, klokken 22:44
Kan du si noe om hvorvidt det er noen dialog mellom Elbilforenngen og utbyggerne av hurtiladere på dette punktet? Skal jo bygges masse hurtiladere nå i 2012, så det begynner jo å haste for å ha et system på plass.
Burde også være mulig å rapportere bruken som en statistikk for når på døgnet laderne brukes mest på de ulike ukedagene. Da kan man planlegge turen utenom peak-hours for å slippe å vente to timer på å få lade...

Beklager seint svar. Overså denne.

Elbilforeningen prater masse med utbyggerne og produsentene av hurtigladere. Først og fremst gjennom prosjektet med ladestasjonsdatabasen NOBIL som vi har for Transnova.

Transnova har i sin visdom krevet at alle hurtigladere de gir økonomisk støtte til, skal levere tilgjengelighetsdata til NOBIL (og da kunne vises gjennom ulike tjenester på nett, mobil og i bil).

Nuvel, slik er alt på plass. Også fordi vi har videreutvikla NOBIL til å kunne håndtere real time data, dvs motta push fra kommunikative ladestasjoner eller back-end systemer hvor f.eks. status er en av egenskapene. Men vi har også åpna for å få data om strømtrekk, ladetid, strømforbruk osv, noe du er inne på, for å samle data om bruksmønstre. Men dette er mer for planlegging/forskning enn offentliggjøring fordi eierne ser ut til å ville holde dette for seg sjøl.

Idag har vi tre norske ladestasjoner som leverer data til NOBIL, men dette er ikke hurtigladere. Men bevares, info om tilgjengelighet skal alle levere. Imidlertid går det forbausende treigt med å få data fra de to leverandørene som har satt ut hurtigladestasjoner. Hvorfor skjønner jeg egentlig ikke. Vi snakker ikke rocket science. Virker som det er noe politikk jeg ikke skjønner meg helt på. Men det ser nå ut til å løsne litt.

Så snart vi får tilgjengelighetsdata, blir dette vist et eller annet sted. Lekende lett å lage nettapplikasjoner for det. Vi har allerede i ett år vist hva som skjer på en normalladestasjon:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/294-ravnen-vaaker
I prinsippet er det akkurat det samme vi ber om nå fra hurtigladerne. Men da mindre detaljert og etterhvert integrert i visningstjenester som ladestasjoner.no og annet som fanger opp den nye funksjonaliteten.

Det var en kort oppdatering. Bare spør hvis det er noen som lurer på noe mer.
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA