Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon Skoda Vision iV

Startet av batterimannen, onsdag 29. mai 2019, klokken 22:30

« forrige - neste »

batterimannen

Reservasjon
Onsdag 12. juni kl 13:00 åpner vi for forhåndsbestilling av VISION iV.
http://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skoda-vision-iv?utm_source=ACS&utm_medium=email&utm_campaign=NyeSuperb-821368&utm_content=txt-VISIONiV-LesMer

Ryktene skal ha det til at det kommer til å koste 15 000 kr for å reservere. Det ser ut til at det blir samme opplegg som på VW ID.3 (forhåpentligvis uten total serverkrasj) med at beløpet må betales inn før reservasjonen blir gjennomført.

Størrelse
VISION iV er 4,666 mm lang, 1,926 mm bred og 1,613 mm høy.
Konseptbilen har et bagasjerom på 550 liter.

SUV og Coupè
De kommer til å komme i 2 utgaver, en SUV-variant som kommer først, etterfulgt av en Coupè-variant, som er den gule versjonen som ble vist frem i Geneve.

Rekkevidde, batteri og ytelse

Konseptbilen har oppgitt rekkevidde på opptil 500 km (WLTP). Batteriet har en kapasitet på 83 kWh og kan lades fra 0 til 80 prosent i løpet av kun 30 minutter. Den drives av to elmotorer – en på hver av akslene, som leverer bilens 4x4 firehjulsdrift. 306 hestekrefter. 0-100 er unnagjort på 5,9 sekunder og konseptbilen har en toppfart på 180 km/t.

Krok
Blir nevnt i videoen som er lenket til øverst i innlegget at den skal komme med hengerfeste

Pris
Ukjent pris, men den legger seg sannsynligvis under Crozz. (personlig gjetter jeg 500 - 550 høvdinger)

På norske veier
Ser at både høsten 2020 og slutten av 2020 blir nevnt. Rekker den å komme før potensiell innføring av elbil-moms i 2021?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Guleböj

Synes denne ser veldig lovende ut med tanke på både størrelse og pris. Tror den til dels vil kunne fylle tomrommet for relativt store elbiler som i prisnivå ligger under premiumbilene som til nå er tilgjengelige.

Hvordan tror dere den innvendige plassen blir i forhold til feks en Kodiaq?

Vurderer sterkt å reservere!

hELgenen

Enig i at denne så lovende ut.
Største utfordring er usikkerhet mhp pris relatert til avgiftsregimet og levering.
Har gått på en valutasmell før og en mva smell frister ikke. Her bør det ifb. Reservasjon komme klinkende klart frem hvordan reservasjonsbeløpet håndteres ved avbrudd,hvordan event. avgiftsendringer håndteres etter bestilling og frem til levering osv.
Denne kommer midt i brytningstiden mhp avgifter samtidig som det trolig er midt i blinken for ekstremt mange familier. Erfaringsmessig så dolker politikere nettopp ideal arbeidstakeren og skattebetaleren midt i fleisen,så her lokkes kanskje mange stemmekveg til bilen og så smeller avgiften på mens forhandler har avtalt seg ut av problemstillingen....

gigafactory

Jeg syns 500k+ er MYE for en Skoda helt uten avgifter. Dette blir en direkte konkurrent til TMY og jeg forventer at Skoda vil prises under Tesla. Hvis en ser på bøtene VW-konsernet ligger an til med mindre de selger en haug av elbiler, så skjønner en at det fort vil lønne seg for dem å selge en del elbiler i 2020/2021 med lav fortjeneste eller til og med tap. Eneste jeg har hørt om pris er et rykte fra Sverige om samme pris som velutstyrt Kodiaq, og den ligger på 400k SEK uten avgifter.

tornaldo

Kodiaq med største motor/utstyr ville ha kostet ca 400k uten avgift i Norge. Ikke unaturlig at en elbil med en god del høyere ytelse havner på 100k mer egentlig.

Tipper prisingen til Skoda i større grad tar hensyn til de andre i konsernet, dvs Audi og VW, og mindre grad Tesla.

Audi E-tron dyrest, VW Crozz billigere, Skoda Vision IV/E enda billigere. Det er vel sånn det er.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

batterimannen

Kan hende det blir mindre, jeg bare gjetter. eNiro koster ca 400 k.

https://www.side3.no/motor/skoda-vision-iv-pris-rekkevidde-motor-storrelse-og-hengerfeste-6732960

Skodas nye elbil skal, ifølge den svenske nettavisen Recharge, få samme pris som en velutstyrt Skoda Kodiaq.

I Norge starter prisen på en Skoda Kodiaq på 451.500 kroner. En velutstyrt «Sportline» versjon av Kodiaq koster 576.500 kroner.

Det kan bety at Skoda Vision iV i Norge kan få en startpris som kanskje drar seg under 500.000 kroner. Til sammenligning koster Audi e-tron 651.900 kroner.


Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

orgu

Denne har jeg ventet på. Ønsker en bra familiebil uten å måtte betale 100K eller mer for "premium". Trenger kanskje 4*4 for å komme opp den første bakken fra hytta, men skal deretter bare kjøre i 80-90 i kø, så hva skal jeg med 300HK?? Kan man velge svakere ytelse tro? 0 til 100 på 5.9s, som en "ultrafornuftig" Skoda-kjøper skal jeg greie med med, la oss si 8.0!

hELgenen

"RESERVASJON AV VISION iV ÅPNER 19. JUNI!

Norge er et pionerland på e-mobilitet, og nordmenn er også først ute med forhåndsbestillinger av ŠKODA VISION iV. Grunnet formelle godkjenningsprosedyrer hos ŠKODA-fabrikken må vi dessverre utsette tidligere annonsert oppstart, onsdag 12. juni med en uke. 

NY DATO ER ONSDAG 19. JUNI 2019!

Vi beklager ventetiden, men vi kan garantere at VISON iV er verdt å vente på.
"

Dårlig start....den kommer vel også for sent til mva festen...

DDE

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. juni 2019, klokken 19:44
"RESERVASJON AV VISION iV ÅPNER 19. JUNI!

Norge er et pionerland på e-mobilitet, og nordmenn er også først ute med forhåndsbestillinger av ŠKODA VISION iV. Grunnet formelle godkjenningsprosedyrer hos ŠKODA-fabrikken må vi dessverre utsette tidligere annonsert oppstart, onsdag 12. juni med en uke.

NY DATO ER ONSDAG 19. JUNI 2019!

Står fremdeles 12. Juni på hjemmesiden til Skoda-auto.no

Obivan

Finnes det bilder av SUV-utgaven eller er det bare den gule coupeen som ligger ute?

Galilee

Konseptbilen er vel bare 4-seters... blir spennende å se produksjonsvarianten. Interessant bil hvis den prises bra.

Guleböj

Sitat fra: Obivan på tirsdag 11. juni 2019, klokken 21:16
Finnes det bilder av SUV-utgaven eller er det bare den gule coupeen som ligger ute?

Såvidt jeg vet er det kun coupeen som det er vist bilder av. Fant et bilde av en hvit bil i tillegg til gul.
Skoda-selgeren jeg pratet med sa dog at han hadde sett bilen (usikker på om det var live eller på bilder). Han sa den lignet på en Kodiaq, i alle fall størrelsesmessig.


s3xy

Håper det kommer fram info om bilen kommer til Norge i 2020 eller om mann må vente til 2021. Er redd for at MVA rykker på i 2021 og at "alle" må handle før den tid....

batterimannen

Den crossover-coupeèn som de kaller det, ser veldig sprek ut. Håper at SUV-utgaven av Vision iV blir sprekere enn nitrauste Kodiaq. Lurer på hvordan de gjør det med plassering i køen? Samme kønummer for begge modellene?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Como

Er ikke Vision iV fortsatt en konseptbil?
Får bilen rammeløse vinduer med suicide doors bak? Vil den få alternativt med normale sidespeil?
Får vi virkelig ikke se mer enn dette? Til og med VW ID3 ble vist i produksjonsklar versjon(dog med litt rare farger) før de startet reservasjon.
I morgen skal man kunne reservere bilen, men helt hvordan den skal se ut får vi ikke vite.
Eller kommer det flere bilder i morgen?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA