Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva får man med Audi eTron 55 basic?

Startet av elsykkel, onsdag 29. mai 2019, klokken 22:17

« forrige - neste »

elsykkel

Som prisbevisst og helt ny i Audi verden føler jeg at forventningsstyring er vanskelig med alternativene man ikke har sett og følt på. Riktigere valg er lettere hvis man har forventninger og hørt erfaring fra andre om grunnpakka, hva den inneholder og hva man får glipp av.

Likt mellom versjonene:

  • Motor, batteri, karosseri, bremser, Lykter (sw-limited funksjonalitet), luftfjæring, ratt, kraftigere kupe- og batterivarmer (10kW) i norsk utgave, og god generell kvalitet - du får ikke et dårligere produkt fordi du betaler mindre (håper jeg? :)
  • Tilvalgene i konfiguratoren koster som regel det samme og mangler på de fleste modeller. Forskjellen på Basic og advanced er hovedsaklig vinter- og hightech-pakken. Exlusive har mer lagt til som tvang. Du sparer NOE på å velge pakkene, gitt at alt i de gir verdi for deg. Skal du gå den smale sti må du dessverre avsette mye tid på å bli kjent med  norsk og tysk konfigurator, pris- og feature-tabellen og se på diverse varianter.
  • Siden Vinterpakken inneholder vesentlige ting for de fleste, forenkler jeg listen ved å ta vinterpakken som forutsetning
Basic + vinterpakke:

  • Hjulbuer og skjørt i kunststoff/grå plast, a-la allroad. For en litt røffere look  8) (har noen spurt selger om mulighet til å bytte til lakkering for Basic?)
  • plast skid plate på undersiden lakkert svart i stedet for "aluminium". Tilsvarende med sort optikk
  • Normalseter i stoff - manuell justering!!! Visstnok samme type seter som i A6 (?) - Ref @Carkub for sittekomfort. Fullt mulig å oppgradere til dyrere alternativer.
  • Manuell rattstammejustering
  • Setevarme foran. Bak er tilvalg
  • Oppgradert Audi lydpakke (?) Ikke B&O
  • Uten takluke blir takhøyden noe høyere siden kanten rundt bygger noe ned. Ønsker du et argument for å velge uten; Jaguar og Tesla gir mer panorama/NOK
  • Vinduskarm- og Dashbordalternativet til ikke-skinn er en knudrete, fast men myk, mørk grå plast. Denne finnes enkelte steder i dashbordet på de fleste variantene jeg har sett. Delskinn har en søm i tillegg
  • Dekor diamantlakk sølvgrå -grå hardplast dekorlist. Ikke SÅ forskjellig fra børstet aluminium.
  • Innsatser i dørene følger kvaliteten på materialet i setene
  • Du kan mest sannsynlig velge blant alle relevante Audi-felger ved å spørre selger, men du må betale et påslag.
  • Enkle speil, ref @Øyvind.h
  • Kun kjip takbelysning, ingen ambiente-belysning fra rundt i kabinen, hvit eller flerfarget(?)
Er noe vesentlig utelatt? Punktene i parantes er der jeg er usikker!

Øyvind.h

Du må ta med en speilpakke. Uten det får du utvendige speil uten avblending som en billig bil fra 90-tallet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tkjoerlaug


elsykkel

#3
Fant endelig en konfigurator med visualisering som ser ut til å være riktig - https://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-e-tron/bygg-bestall-din-audi.html

Første gang jeg har sett mitt fargevalg og basic i diverse vinkler og det går opp for meg at skid platen under er svart...

Carkub

Vi har basic + vinterpakke + 360 speil. Skinn/kunstskinn standardseter. Setene overrasket positivt! Flere som snakket om flate campingstoler - det er det absolutt ikke - det er gode seter med bra støtte både i sete og rygg. Med vinterpakka er der luft i korsryggen, selv om annen justering er manuell.  Litt kjipt med manuell justering om dere er flere som bruker bilen og må justere mer enn frem/tilbake. Vi er glade for at vi var forsiktige med tilvalgene :)
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

elsykkel

Sitat fra: Carkub på fredag 31. mai 2019, klokken 15:22
Vi har basic + vinterpakke + 360 speil. Skinn/kunstskinn standardseter.
Kan du dele noen bilder av hjulbue/skjørt i godt lys, skid plate samt seter?

AJ82

#6
Sitat fra: Carkub på fredag 31. mai 2019, klokken 15:22
Vi har basic + vinterpakke + 360 speil. Skinn/kunstskinn standardseter. Setene overrasket positivt! Flere som snakket om flate campingstoler - det er det absolutt ikke - det er gode seter med bra støtte både i sete og rygg. Med vinterpakka er der luft i korsryggen, selv om annen justering er manuell.  Litt kjipt med manuell justering om dere er flere som bruker bilen og må justere mer enn frem/tilbake. Vi er glade for at vi var forsiktige med tilvalgene :)

En utstyrskombinasjon som burde holde lenge det  :+1: Legg gjerne ut litt bilder av interiør. Tror ikke det er noen som har lagt ut noe særlig bilder av standard seter enda.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Kåre Knatten

Det er ikke tvil om at basic er en komfortabel bil. Gikk i sin tid fra en Ford Ghia til en standard Audi og det var en komfortmessig oppgradering.

Carkub


Setene er sorte altså, selv om de ser veldig grå ut på bildene. Var dette bildene som var ønsket? Lykke til med egen konfigurering!
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

daktari

Det stod en standard med tekstilseter utenfor Erik Arnesen på Bryn i Oslo i dag. Så ikke så galt ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elsykkel

#10
Veldig bra bilder @carkub, svarer på så mange spørsmål!
Antar den ser enda bedre ut i medvind, badende i sollys på en fjelltopp :D

Carkub

#11
Sitat fra: elsykkel på lørdag 01. juni 2019, klokken 11:12
Veldig bra bilder @carkub, svarer på så mange spørsmål!
Antar den ser enda bedre ut i medvind, badende i sollys på en fjelltopp :D
Slik?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

elsykkel

@carkub - W O W!
Og med allroad-looken ser det litt mer troverdig ut at man har noe på fjellet å gjøre 😃

elsykkel

#13
Nå har jeg, i god nybileier-ånd tilbragt mer tid i 55'en enn med resten av familien.
Selv om jeg har kjipet ut på fex teknikkpakken må jeg si meg særdeles imponert over kvaliteten og hva man får!
Andre Basic features/mangler man burde være obs på:

  • Basic lys er ikke en fest av lys og farger interiørmessig. Det er veldig minimalistisk og mørkt ref bilde
  • Utvendig belysning er veldig minimalistisk - lys lyser, blinklys blinker. Men hvis du er avhengig av et tivoli av animasjoner og bevegelse i lyset bør du kanskje ikke være gnien når målet er å imponere naboen. Hvilken pakke ligger animasjonene i? Matrix led? Hardware messig skal man ha alt, selv på Basic. Og frontlyktene følger fex når man svinger.
  • Poodle light of automatisk taklyspåslagning følger faktisk med som standard. Ville ikke forundre meg om man kunne bytte til et poodlelys med teslalogo  :angel:
  • På dashbordet lyser etron'logo ikke opp... Deler av toppen av dashbordet mitt har faktisk (kunst?)skinn Med søm. Dette var jeg totalt uforberedt på oppgraderingen. Kan være sammenheng med tilvalg av alcantara seter eller komfortarmlene(noen som vet?)
  • Infotainment har uendelig dype menyer, bra navi,blåtan integrasjon er mer enn jeg forventet. Kan spille av musikk "handsfree", importere kontakter osv. Kanskje bare jeg som har kommet fra år2000 som blir imponert over sånt på Basic
  • Små luftdyser på b-stolpen mangler i 2-sone. Luftdysenheten i baksetet tar dessverre like stor plass som hvis man velger 4 soner, men man får en lomme men kan legge mobilen i 🥰
  • Døråpner som krever at man drar to ganger for å åpne. Lyser det gjennom at jeg ikke er Audibortskjemt når jeg er imponert over dette? 🤩
  • Mangler keyless entry. Må bruke keyfob'en til døråpning/låsing, som på 90 tallet 8). Men bilen gjenkjenner om keyfob er i bilen

elsykkel


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA