Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe inventory TMS 2019 75D eller brukt TMS 2015 70D?

Startet av tgarmann, onsdag 29. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

tgarmann

Hadde bestilt meg en Audi E-tron, men når den nå blir utsatt fra levering i juni til september kansellerer jeg bilen.
Har leasingbil som går ut nå og må ha bil.

Jeg "sparer" 200.000 på å gå fra E-tron til en ny modell S, men stusset litt da jeg så litt på bruktbilene som Tesla selger med god garanti fire år/ 80 000 km. Kan jeg like godt kjøpe en 2015-modell og få en enda billigere bil som jeg blir fornøyd med?

Har noen enkle krav: bilen skal være sort og den skal ha premium audio. Dette har begge de to bilene jeg nå sammenligner. Bortsett fra dette må bilen bare være smooth å kjøre. Auto Pilot 1 på den brukte bilen og extended auto pilot på den aktuelle inventorybilen.
Spiller stort sett bare musikk fra bilen, men ser begge to har DAB.
Den brukte har ikke ny facelift, men det gjør ikke meg noe.
Trenger ikke lang rekkevidde så 70 eller 75 kWh holder.
Gratis superlading er kjekt å ha, men kommer nok aldri til å dra noe særlig på langtur og usikker på hvor mye det blir brukt.
Begge har luftfjæring, men har har det skjedd noe særlig her fra 2015 til 2019?
Ser at felgene på bruktbilen er litt kjipe etter min smak, men å kjøpe nye/selge disse går vel greit så det skal ikke være dealbreaker.

Er det noe spesielt jeg kanskje ikke har tenkt på her? Annenhåndsverdi spiller klart inn, for jeg tenker ikke å ha bilen mer enn max 3 år.

Thomas Parsli

Bruktbilen fra Tesla med garanti er no-brainer hvis du synes den er bra nok!

Men det er stor forskjell på en ny e-tron og en fire år gammel Model S, det gjenspeiles også i prisen.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Det har skjedd et generasjonsskifte på luftfjæringen ca ved facelift i 2016. Da ble det byttet leverandør fra Continental til Firestone (som jeg tror er Tesla-brandet i denne sammenhengen). Det vil ikke være vesentlig opplevd forskjell på disse.

Men i disse dager har det skjedd et nytt skifte. Biler som bestilles nye nå vil ha en helt ny generasjon fjæring som er vesentlig mer komfortabel, og justerbar, i motsetning til tidligere.


tgarmann

Heller litt mot å kjøpe inventory 75d. Er jo ganske bra rabattert med 654.000 inkludert oppgradert autopilot, er det ikke? Ny standard range koster jo 770.000 med oppgradert autopilot.
Alternativet er en bra utstyrt 70d 2015-mod med 56.000 km til ca. 480.000. Alt av tilleggspakker som jeg kan se. Det positive med denne er jo i tillegg gratis superlading.

Decisions, decisions...

fonberg

Sitat fra: tgarmann på fredag 31. mai 2019, klokken 08:51
Heller litt mot å kjøpe inventory 75d. Er jo ganske bra rabattert med 654.000 inkludert oppgradert autopilot, er det ikke? Ny standard range koster jo 770.000 med oppgradert autopilot.
Alternativet er en bra utstyrt 70d 2015-mod med 56.000 km til ca. 480.000. Alt av tilleggspakker som jeg kan se. Det positive med denne er jo i tillegg gratis superlading.

Decisions, decisions...

Vil nok være mest økonomisk å kjøpe 2015-modellen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Cowboystrekk

Finner du en 2015-modell hos Tesla med 4-års garanti som du liker så kjør på, god deal :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tgarmann

Takk for tilbakemeldinger. I min verden med fossile biler vil en forskjell på 180.000 mellom ny og fire år gammel bil være fordel ny bil - men dere pluss bekjente som har Tesla sier det samme: kjøp den brukte bilen om den passer kravene dine.
Man er vel skrudd sammen slik at man vil ha bekreftelse på sin egen magefølelse, men når det ikke er slik må man tenke seg om en gang til tror jeg  :)

Forresten så vil verditap være viktig her. Skal nok bytte til en større SUV om max tre år. (Det blir ikke model X).

fonberg

Sitat fra: tgarmann på fredag 31. mai 2019, klokken 10:30
[...]Skal nok bytte til en større SUV om max tre år. (Det blir ikke model X).

Se ikke bort fra at du revurderer SUV etter litt egenerfaring med S. Hvis du tåler lavere inn- og utstigning og sittestilling, så matcher S-en de fleste SUV-er når det gjelder innvendig plass og fremkommelighet, og er overlegen de fleste SUV-er på drivstofføkonomi og kjøreegenskaper. Og å er den jo mye penere enn de klumpete SUV-ene, da  ;D
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Jaja, når du først har hatt Tesla så kommer du ikke til å kjøpe noen annen SUV enn Model X (eller Y), for alt føles utdatert, så du kan like godt kjøpe X med en gang.  :laugh:

Kom selv fra X5, og savnet HUD i ca. en dag, så var alt med den bilen glemt. Vi kommer nok alle fra andre bilmerker, og har ikke blitt fanboys for ingenting. ;)


tgarmann

Ble inventory 75d. Demobilen var ca. likt oppsatt og det var god-følelse med en gang. Var bare å bestille.
Hadde sikkert blitt fornøyd med bruktbilen også, men nytt er nytt.
Rentekampanje på 0,49%  visste jeg ikke om kom som en hyggelig bonus når jeg allerede hadde bestemt meg.

Litt rart å gå fra facebookgruppen og forumet til E-tron, for så å bytte til tilsvarende i Tesla. Hadde lest meg EKSTREMT opp på E-tron. Er ingen Audi-mann i utgangspunktet, men E-tron likte jeg ekstremt godt. Men når ting ble som det ble er jeg i grunn veldig happy med valget. Håper bare ikke klargjøringen tar for lang tid nå da. Trenger bil til neste uke  :)

Ehrnst

Spennende. Sitter å vurderer inventory nå som det er kampanje. Ellers er det brukt som gjelder for meg, så jeg er litt usikker

MuskElBil

Var i samme situasjon sjølv. Fulgte med både på finn.no og Tesla CPO, fortrinnsvis godt utstyrt 90D, men når prisen plutseleg droppa nesten 100k ca 10 mai på inventory 100D var eg ikkje i tvil lengre. Slo til på ein blå S100D med EAP black premium/carbon til ca 744k.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Hvitmalt

Sitat fra: tgarmann på onsdag 05. juni 2019, klokken 22:36
Håper bare ikke klargjøringen tar for lang tid nå da. Trenger bil til neste uke  :)

Håper du er heldigere enn meg. Bestilte 8. April, venter fortsatt. :-[

(bruktbil)
Model S 75 AP2.5 EAP - December 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA