Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har fått levert sin 60kW bil ??

Startet av erikoe, onsdag 29. mai 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

Joltus

Ja man skal vel kjøre litt i Norge for å klare det?

Marius Kotsbak

Rapidgater dessverre i Frankrike også, med litt lavere lufttemperatur, men høy fart på motorvei:
https://youtu.be/eiF6hqUKG6Q

Ca 5 timer med lading på en tur på ca 70 mil!
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

leafnor

Mao, bil som skapt for "norske" forhold. Her på berget blir det ikke Rapidgate om en holder seg til fartsgrensene.
I alle fall vil en trønder bosatt i trøndelag som meg kunne leve bekymringsløst med en 62kWh.
Min 2012 "rapidgated" også da vi kjørte til Danmark i 2016. Var nær 30 grader i lufta.
På siste hurtiglading før Oslo strøypet den til 40kW. 3 timer på saktelading og middag etc i Oslo kjølet den ned såpass at vi ikke så mer til rapidgate på siste strekket ned til Sandefjord.
En 62 kWh skulle hatt behov av to hurtigladestopp på samme 65 mil, og ut av hva jeg har sett på youtube fra bl.a Japan så skal det gå bra. Men i 30 grader og 130 km/t, som i Frankrike og Tyskland, njet.
Vi får svaret snart, da Bjørn Nyland (Teslabjørn) kommer til å teste 62kWh snart.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

#33
Jepp, det blir nok sjelden/aldri et problem i Norge. Husk at testene i Japan (de jeg har sett) ble gjort i vinter/vårvær. Der viste de også rask ladefart på 100kW-lader.

Oppsummering av turen fra videoen vedlagt.

Så spørs det om Nissan kan leve på bare markedet i nordlige Europa, nordstatene i USA/Canada og Japan.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

erikoe

Nå må vel noen ha erfaringer å komme med på rekkevidde??

Marius Kotsbak

32 mil med en fjellovergang (Dovrefjell), og netto høydemetre opp på fjellet etterpå, ganske tungt lastet bil og ingen sparing (kjøring i fartsgrense og forbikjøring når det ikke var mulig å oppnå).

Lengre rekkevidde på vei tilbake med netto negativt med høydemetre.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA