Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

full vifte under lading (før full ladet)

Startet av svingen, tirsdag 28. mai 2019, klokken 23:31

« forrige - neste »

svingen

låner en KIA soul og lader den på type2,den starter og bråke noe vilt like før den er full ladet akuratt som den kjøler ned batteriet? er det her vanlig? starter og bråke slik med en gang man setter i laderen igjen.
nabo`er blir bekyret av alt bråket fra garasjen min.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

hanche

Det er ikke vanlig, nei. Vifta for å kjøle batteriet ligger bak, under bagasjerommet tror jeg, og er nokså stillegående selv når den kjører for fullt. Jeg kan ikke huske å ha hørt den annet enn under hurtiglading, men skal ikke sverge på at den ikke også kan kjøre under type 2-lading.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Zattaxu

#2
Min Kia Souls vifte slås på i noen tilfeller ved lading. Dette skjer hyppigst når bilen har vært i bruk, det er varmere enn 10 grader i lufta og jeg lader med full effekt (7 kW) på 32 A. Ved lading med vesentlig lavere effekt eller i kaldere vær går viften normalt ikke. Viften lager en tydelig lyd, men ikke mer enn Passaten vår, som også kjøles ned i enkelte tilfeller etter bruk. Forskjellen kan være at Soulen kan lades med 7 kW i fire timer, og bilen vil under større deler av ladingen ha behov for kjøling, mens Passatens kjølebehov avtar raskt. Av den grad oppfattes kanskje elbilen tydeligere av andre (naboen)?

Stig-Arne

Sitat fra: svingen på tirsdag 28. mai 2019, klokken 23:31
låner en KIA soul og lader den på type2,den starter og bråke noe vilt like før den er full ladet akuratt som den kjøler ned batteriet? er det her vanlig? starter og bråke slik med en gang man setter i laderen igjen.
nabo`er blir bekyret av alt bråket fra garasjen min.
Hei.

Her er det viktig å skille på viften som kjøler batteripakken og viften som sitter i fronten som kjøler OBC.
Jeg tipper du mener viften som sitter i front.

Jeg fikk ett lignende problem på denne tiden i fjor.
Vifta startet å gå hyppigere og hyppigere ved hjemmelading.
Vifta startet tidligere med lading på maks effekt, 6,6 kW, men selv på 2 kW så begynte den.
Veldig irriterende.
Samtidig merket jeg også at ladetiden gikk betydelig opp.

Ladetiden ble reparert ved å bytte OBC.
Men vifta fikk like fullt uansett, til slutt endte det opp med at den startet med en gang jeg plugget i kontakten.
Etter 3 verksted besøk, der de 2 første gangene fikk ikke de frem feilen, så endte det med en uke på verksted, hvor de endelig klarte å fremprovosere feilen, og etter mye korrespondanse med KIA sentralt så kommer de frem til at 3 veis ventilen som styrer kjølevæske til OBC er defekt, slik at denne ikke blir kjølt skikkelig, med det resultat at OBC går varm og vifta starter.

Ikke sikkert dette er problemet hos deg, men en mulighet er det.
En ting er sikkert, og det er at vifta i front ikke skal gå kontinuerlig. Den er der for å kjøle kjølevæska som igjen kjøler OBC.

Vifta bak kjøler batteripakken, og brukes stort sett kun ved DC lading, altså hurtiglading.

hanche

#4
Hmm. Interessant. Men hva står OBC for?

Lagt til noen minutter senere: Fra sammenhengen kom jeg på en plausibel teori: On-board charger. Også kalt ombordlader på godt norsk. Gjettet jeg rett nå?

Om jeg ikke er helt på jordet er vel forresten ombordladeren integrert med inverteren, som normal skulle ha et mye større kjølebehov.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

 :+1:

Sitat fra: hanche på søndag 02. juni 2019, klokken 18:05
Hmm. Interessant. Men hva står OBC for?

Lagt til noen minutter senere: Fra sammenhengen kom jeg på en plausibel teori: On-board charger. Også kalt ombordlader på godt norsk. Gjettet jeg rett nå?

Om jeg ikke er helt på jordet er vel forresten ombordladeren integrert med inverteren, som normal skulle ha et mye større kjølebehov.
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Stig-Arne

Sitat fra: hanche på søndag 02. juni 2019, klokken 18:05
Hmm. Interessant. Men hva står OBC for?

Lagt til noen minutter senere: Fra sammenhengen kom jeg på en plausibel teori: On-board charger. Også kalt ombordlader på godt norsk. Gjettet jeg rett nå?

Om jeg ikke er helt på jordet er vel forresten ombordladeren integrert med inverteren, som normal skulle ha et mye større kjølebehov.

Inverteren er jo kun i bruk under kjøring, ikke ved lading. OBC er jo en inverter i seg selv, som forandrer strømmen fra AC til DC, inverteren til motoren forandrer tilbake fra DC til AC
Så jo, den har jo selvfølgelig kjølebehov den også.

hanche

Ja, jeg vet godt at inverteren bare er i bruk under kjøring. (Forresten hadde jeg glemt at det finnes et godt norsk ord for inverter også: Nemlig vekselretter. Altså en tingest som omdanner likestrøm til vekselstrøm.) Mitt poeng var at jeg trodde kjølingen primært var laget for vekselretteren, mens ombordladeren har et mye mindre kjølebehov. Vekselretteren må jo kunne håndtere svært store effekter i blant, mens ombordladeren er begrenset til 6,6 kW (tror jeg).

Men når jeg tenker meg om, har jeg hørt før at ombordladeren har nokså stort tap, den også. Den må jo produsere over 400 V likespenning fra 230 V vekselspenning, så den må nødvendigvis være mer komplisert enn bare en likeretter, med energitap som resultat. Og energitap betyr varme som må ledes vekk, så den får åpenbart et kjølebehov, den også.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: hanche på søndag 02. juni 2019, klokken 21:52
Ja, jeg vet godt at inverteren bare er i bruk under kjøring. (Forresten hadde jeg glemt at det finnes et godt norsk ord for inverter også: Nemlig vekselretter. Altså en tingest som omdanner likestrøm til vekselstrøm.) Mitt poeng var at jeg trodde kjølingen primært var laget for vekselretteren, mens ombordladeren har et mye mindre kjølebehov. Vekselretteren må jo kunne håndtere svært store effekter i blant, mens ombordladeren er begrenset til 6,6 kW (tror jeg).

Men når jeg tenker meg om, har jeg hørt før at ombordladeren har nokså stort tap, den også. Den må jo produsere over 400 V likespenning fra 230 V vekselspenning, så den må nødvendigvis være mer komplisert enn bare en likeretter, med energitap som resultat. Og energitap betyr varme som må ledes vekk, så den får åpenbart et kjølebehov, den også.

Laderen har typisk et tap på 10-12%. 6,6kW er netto inn på batteriet, bilen trekker 7,4kW fra strømnettet. Så du kan regne omkring 800W tap i varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

@stig-Arne er vifta i front det her,bra poeng du kom med her.

skal sjekke neste gang når den starter og bråke,men har vært heftig før og lenge (ikke brukt bilen nå i lang helga)

Bilen er leid av hertz og det fulgte ikke med type 2 kabel da dem ikke skjønte poenget med den, og var ikke intrisert i og fikse en type2 kabel eller, alle kunne jo lade med den her (schuko) så kan jo bli en spennede sak og prøve og forklare dem att bilen bråker. hva dem sier da.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Stig-Arne

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. juni 2019, klokken 10:02
Sitat fra: hanche på søndag 02. juni 2019, klokken 21:52
Ja, jeg vet godt at inverteren bare er i bruk under kjøring. (Forresten hadde jeg glemt at det finnes et godt norsk ord for inverter også: Nemlig vekselretter. Altså en tingest som omdanner likestrøm til vekselstrøm.) Mitt poeng var at jeg trodde kjølingen primært var laget for vekselretteren, mens ombordladeren har et mye mindre kjølebehov. Vekselretteren må jo kunne håndtere svært store effekter i blant, mens ombordladeren er begrenset til 6,6 kW (tror jeg).

Men når jeg tenker meg om, har jeg hørt før at ombordladeren har nokså stort tap, den også. Den må jo produsere over 400 V likespenning fra 230 V vekselspenning, så den må nødvendigvis være mer komplisert enn bare en likeretter, med energitap som resultat. Og energitap betyr varme som må ledes vekk, så den får åpenbart et kjølebehov, den også.

Laderen har typisk et tap på 10-12%. 6,6kW er netto inn på batteriet, bilen trekker 7,4kW fra strømnettet. Så du kan regne omkring 800W tap i varme.
Laderen trekker kun 28 Ampere eller 6,6 kW fra strømnettet. Så netto er 6,6 før tap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA