Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ville dere kjøpt TMX på nytt?

Startet av hovering, tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: geear på onsdag 09. september 2020, klokken 16:58
Prøvde lenge å overbevise meg selv om at alt plukket med Tesla var greit, men begeret gikk seriøst fullt for min del, og har hatt tanker om å selge i måneder, men rekker knapt å vaske bilen og tenke på bilder før den har ny feil. Ikke akkurat noe salgstriks å selge med feil, selv om det er garanti og booket service. Er sikker på jeg kunne vunnet gjennom på heving av kjøp, men er ikke sikker på om det er verdt tidsbruken/energien. Trodde endelig neste (siste) feil skulle fikses denne uka, men det ble skjøvet to uker til, så hipp hurra, bare å vente. Er jeg heldig dukker det opp enda en ny feil i mellomtiden... kanskje kjøpsheving faktisk er eneste utvei.
Ja, du har jo også skrevet at du har opplevd mye negativt med din TMX, geear, og det er ingen tvil om at noen har det. Allikevel er nok dere i mindretall (selv om en avstemming her inne nok favoriserer de som er fornøyd med sin TMX.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 12:08
Kosta 500 000 når den intrudusert, nå starter den på 600 000,-
Men da sammenligner du epler og pærer på både batteri og utstyr, så det blir helt feil å hevde at den koster 250.000,- mindre.

Spekk opp en E55 med litt basic utstyr og du bikker fort 800.000,-.

Det spørs jo hva man har bruk for eller ønsker seg av utstyr. Jeg spekket opp en E50 når den kom og den havnet på 572k slik jeg ville bestilt den. En X koster 300k mer, så forskjellen var stor. Lengre rekkevidde på X'en ja, men det spiller liten rolle når E50 har mer enn nok rekkevidde.

Tesla bør hente tilbake SR-utgaven av X og justere ned prisene i forhold til ny valutakurs om de vil ha noe særlig volum på X igjen i Norge. Nå er den for dyr.

Jeg sjekket hva en E50 ville kommet på nå og havnet på 669k. Riktignok uten vinterdekk så det blir vel fort drøye 690k. Fortsatt 200k under en Model X.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Klart det finnes noen som ønsker seg skrapa bil med minste batteriet. Da kan en spare mye :)
Men jeg har 21 mil til hytta og mye motorvei. Det takler ikke E50, og det kunne ikke falt meg inn å måtte lade hver gang vi skal på hytta. Alt for kort tur og for hyppig bruk av hytta til det.

For øvrig enig i at Tesla burde hente tilbake SR og eventuelt tilby den med mindre utstyr. Om de ønsker høyere salgstall.
Gjerne også X60D, som har ganske lik rekkevidde som E50.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 19:21
Klart det finnes noen som ønsker seg skrapa bil med minste batteriet. Da kan en spare mye :)
Men jeg har 21 mil til hytta og mye motorvei. Det takler ikke E50, og det kunne ikke falt meg inn å måtte lade hver gang vi skal på hytta. Alt for kort tur og for hyppig bruk av hytta til det.

For øvrig enig i at Tesla burde hente tilbake SR og eventuelt tilby den med mindre utstyr. Om de ønsker høyere salgstall.
Gjerne også X60D, som har ganske lik rekkevidde som E50.

Vi har 28 mil til hytta, men uten innlagt strøm må vi lade uansett rekkevidde på bil. Dessuten både handler og spiser vi hver eneste gang vi kjører opp, kan likegodt bruke den tiden til å lade. Trengte bare å lade opp til 130km når vi kjørte opp i går (2,2 tonn tung henger krever sitt de siste 40km og 650 høydemeter) men innen vi var ferdige inne på Kiwi hadde den ladet fra 69km til 218km på en 50kW hurtiglader utenfor. Så for vår del ser jeg lite til ingen nytte med LR eller E55 fremfor SR/E50.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. september 2020, klokken 20:04

Vi har 28 mil til hytta, men uten innlagt strøm må vi lade uansett rekkevidde på bil.
Lucid Air, CT P og Roadster 2 burde greie det greit. Burde gå med S LR og pen kjøring og
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 15:08
Det er riktig at det har vært diverse trøbbel med både Tesla-biler og serviceapparatet, men det gjelder alle merker.
"det gjelder alle merker" ??? Bortforklaring.
– Tesla har i forhold til andre bilmerker, tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/

Rævedilter

Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 15:08Det er derfor naturlig å anta at du enten troller eller at du (og de du kjenner) har hatt maks uflaks.
Spør forbrukerrådet om uflaks......
– Tesla har i forhold til andre bilmerker, tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien.

Iom at det er andre som ikkje kjenner nokon som har fått driftsfeil i det heile så har eg uflaks ja.

Men trolling driv eg ikkje med.

1000kwh

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 10. september 2020, klokken 08:34
Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 15:08
Det er riktig at det har vært diverse trøbbel med både Tesla-biler og serviceapparatet, men det gjelder alle merker.
"det gjelder alle merker" ??? Bortforklaring.
– Tesla har i forhold til andre bilmerker, tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/
Har du statistikk fra i år?

Rævedilter

Nei.
I første halvår ifjor var 15 av 86 var Model 3 problemer. så det er ikkje kun lakkproblemer.

Også i 2018 låg dei på toppen av billeverandørene.

Ein del skyldes jo Tesla sitt forhold til norsk forbrukerkjøplovgiving (som heilt ulikt USA), men etter 10-12 år burde dette være på plass.


kodax

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 10. september 2020, klokken 08:34
Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 15:08
Det er riktig at det har vært diverse trøbbel med både Tesla-biler og serviceapparatet, men det gjelder alle merker.
"det gjelder alle merker" ??? Bortforklaring.
– Tesla har i forhold til andre bilmerker, tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/
Det gjelder jo uansett andre merker. Tesla har jo ikke ligget på topp hvert år. Skal man kunne si at Tesla er verre enn andre, så må man jo sammenligne antall saker år for år.
Men at de har hatt lakktrøbbel er det ingen tvil om, og det burde Tesla definitivt ikke ha kranglet på.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Sitat fra: kodax på torsdag 10. september 2020, klokken 11:51
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 10. september 2020, klokken 08:34
Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 15:08
Det er riktig at det har vært diverse trøbbel med både Tesla-biler og serviceapparatet, men det gjelder alle merker.
"det gjelder alle merker" ??? Bortforklaring.
– Tesla har i forhold til andre bilmerker, tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/
Det gjelder jo uansett andre merker. Tesla har jo ikke ligget på topp hvert år. Skal man kunne si at Tesla er verre enn andre, så må man jo sammenligne antall saker år for år.
Men at de har hatt lakktrøbbel er det ingen tvil om, og det burde Tesla definitivt ikke ha kranglet på.

Meir bortforklaringer?

Var vel på andre plass i 17 (bak Møller?) og på topp i 18,19 & 20 (så langt) meiner eg (kun bil).
Taler for seg sjølv.
2020:  Forbrukerrådet mottar også i 2020 rekordmange klager fra Teslas kunder.
https://motor.no/forbrukerrettigheter-tesla/rekordmange-tesla-klager-i-vinter/121262

Men det er klart; serviceapparatet må ta sin andel av skulda for dette når samme feilen må inn igjen mange ganger før den blir fiksa men "halvferdige biler" som blir levert til kunder er også mykje av problemet.

Men mulig det blir bedre; har iallefall mottatt to smser om status på den pågåande reprasjonen av bilen min samt status i app: ferdig kl. 21:45 lørdag kveld, jammen står dei på sjølv på ein laurdag kveld.
Det har eg aldri fått før (hverken SMS eller status), før har det vært tyst som i graven fram til dei var ferdige.
Mulig dei har lest klaging mi her inne :-)

Ikkje fekk eg kost med AP1 lånebilen heller; coronainnstramminger her i vest så det er heimekontor på heile bunten.

Jarv!s

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 10. september 2020, klokken 12:26
Sitat fra: kodax på torsdag 10. september 2020, klokken 11:51
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 10. september 2020, klokken 08:34
Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 15:08
Det er riktig at det har vært diverse trøbbel med både Tesla-biler og serviceapparatet, men det gjelder alle merker.
"det gjelder alle merker" ??? Bortforklaring.
– Tesla har i forhold til andre bilmerker, tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/
Det gjelder jo uansett andre merker. Tesla har jo ikke ligget på topp hvert år. Skal man kunne si at Tesla er verre enn andre, så må man jo sammenligne antall saker år for år.
Men at de har hatt lakktrøbbel er det ingen tvil om, og det burde Tesla definitivt ikke ha kranglet på.

Meir bortforklaringer?

Var vel på andre plass i 17 (bak Møller?) og på topp i 18,19 & 20 (så langt) meiner eg (kun bil).
Taler for seg sjølv.
2020:  Forbrukerrådet mottar også i 2020 rekordmange klager fra Teslas kunder.
https://motor.no/forbrukerrettigheter-tesla/rekordmange-tesla-klager-i-vinter/121262

Men det er klart; serviceapparatet må ta sin andel av skulda for dette når samme feilen må inn igjen mange ganger før den blir fiksa men "halvferdige biler" som blir levert til kunder er også mykje av problemet.

Men mulig det blir bedre; har iallefall mottatt to smser om status på den pågåande reprasjonen av bilen min samt status i app: ferdig kl. 21:45 lørdag kveld, jammen står dei på sjølv på ein laurdag kveld.
Det har eg aldri fått før (hverken SMS eller status), før har det vært tyst som i graven fram til dei var ferdige.
Mulig dei har lest klaging mi her inne :-)

Ikkje fekk eg kost med AP1 lånebilen heller; coronainnstramminger her i vest så det er heimekontor på heile bunten.

Det er jo mange grunner til at Tesla sitt serviceapparat har vært dårlig, men nå har dem jo virkelig skjerpet seg!

Se karihaugen K100, jeg har fått time 1x på dagen ved å bestille via app, og ellers er det rundt 4-5 dagers ventetid nå. Dem har også alt av deler inne, og et kjempebra opplegg for lånebil.
Jeg har så langt bare gode erfaringer med servicen til Tesla i form av verksted men også når dem kommer ut for å fikse små feil.

Min største bekymring til Tesla, er generelt "kvaliteten". Jeg synes ikke det skriker kvalitet av noen av bilene, da det knirker og det stadig vekk er en eller annen feil. Sånne små ting forøvrig, men uansett irriterende. Dem har også en tendens til å skrive på service seddelen at ting er "forventet" slik grunnet kjøre lengde og alder. Når en bil ikke er 1 år, er det jo litt skremmende at dem kan "skylde" på diverse små feil grunnet alder og kjørelengde.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Rævedilter

Sist eg sjekket var det 3 vekers ventetid her i Bergen på "vanleg" rep./service.

Morten M.

Prøver en å bestille service i Bergen i dag er det ledig time 25. september. Altså 14 kalenderdager eller 9 virkedager.

Men trolling driver du ikke med...
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Lacaixxa

Rart at noen fremdeles er uenig i at Tesla sitt serviceapparat knelte fullstendig i 2016/17. Elon måtte jo ut beklage for hele Norge. Å eie Tesla med feil i den perioden var til dels et helvete som jeg ikke tror noen andre merker noengang har vært i nærheten av å matche.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA