Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ville dere kjøpt TMX på nytt?

Startet av hovering, tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

kodax

Jada, har ligget meg gjennom USA på tvers med en gammel Mercury Estate Wagon, men det er liksom ikke helt sammenlignbart når vi snakker om elbiler;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

#91
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 12:08
Kosta 500 000 når den intrudusert, nå starter den på 600 000,-
Men da sammenligner du epler og pærer på både batteri og utstyr, så det blir helt feil å hevde at den koster 250.000,- mindre.

Spekk opp en E55 med litt basic utstyr og du bikker fort 800.000,-.

Ulempen med X er at du ikke klarer kjøpe den med mekaniske stoffseter, uten ryggekamera, uten manuelt ratt, uten varme i speil, uten autopilot, uten adaptiv cruise, uten rattvarme osv. Dersom det er bilen du ønsker deg. Men det gir også en helt annen opplevelse av bilen. Jeg har kjørt "toppmodeller" med leiebil-spekk før og det kan være veldig stor forskjell i opplevelsen av en bil avhengig av utstyrsnivå.

Innstegsprisen er det nok ytterst få som klarer seg med. Selv om Audi heldigvis har lagt på litt mer standardutstyr nå enn da den ble lansert (da kom den uten ryggekamera, uten avblendede speil, uten el bakluke osv).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Bilene er ulike ja; men mange potensielle X kunder handler jo S50 etter at X75 forsvant og Y er i tåkeland enda.
Korfor selger E-tron som hakka møkk (20 ganger meir enn X i år) ?
Om X er eit svært godt kjøp burde den jo solgt bra; alle har behov for god plass, 4WD og kunne dra hanger.
Men obs; det kan viss ein bil til kr. 250 000 mindre også.
Dei fleste brukerene er uintresserte i dill-dall og fancy løsinger; dei vil ha ein enkel bil som fungerer til sitt bruk og da dekker S50 dette tilnærmet like godt som ein XLR.
Eg hadde glatt kjøpt X uten; FWD, elektriske dører/bakluke/frunk,elektriske stoler,panaromavindu,såpestykkeform,autopilot,ghostbremsing,MCU, alltid online,kameraer,autoviskere,autobeam, OTA oppdatering (om den orginale bilen hadde virka).

Og Tesla har eit litt dårlig omdømme etter kvart:
https://www.tu.no/artikler/tesla-stuper-pa-omdommebarometer-darligst-av-bilmerkene/464690



Hodetelefoner

Jeg ser etter model X med ap1. Billigere enn etron. Slipper den jævla bremsingen.
Dessverre ikke andre biler på markedet med FWD, elektriske dører og stor plass

Øyvind.h

#94
Ja Tesla gjør det ikke bra i diverse kvalitetsundersøkelser. De er faktisk helt i bunn (tett fulgt av blant annet Audi og Mercedes).
https://www.theverge.com/2020/6/25/21302804/tesla-ranks-last-on-influential-jd-power-quality-survey

Om du heller vil snakke om salgstall istedenfor kvalitet kan jeg si at jeg synes Audi har truffet bra på design, og med E50 har de truffet bra på pris. Jeg frykter nok at en del mot bedre vitende velger det minste batteriet så de klarer å få råd til bilen. Men det finnes nok også en del kunder som faktisk klarer seg med den rekkevidden, som er i retning av hva X60D hadde i sin tid. Tesla på sin side sliter med ekstremt sterk dollar, de har fjernet innstegsmodellen og bilen er 4 år gammel. Det vil jeg tro er primærårsakene til forskjellene i salgstall. Samt leveransesituasjon og produksjonsprioriteringer.
EQC har jo eksempelvis hatt veldig dårlige tall, fordi Mercedes har brukt lang tid på å få opp produksjonshastigheten.

Hva de fleste vil ha skal jeg ikke mene noe sterkt om. Det var en undersøkelse i Audi FB gruppa knyttet til kjøpesum for en god stund siden. Snittet der mener jeg var rundt 8-900 (før E50). En del bikket millionen.

Men fortsett gjerne å ramse opp alt du klarer å finne som er negativt med Model X for deg. Jeg har forstått at du misliker omtrent alt. Sånn sett rart du ikke selger bilen og bytter til noe mye bedre? Om du virkelig misliker alt du ramser opp kan jeg egentlig ikke fatte og begripe at du kjøpte den i utgangspunktet? Du får jo en E50 mye rimeligere? Hvorfor har du ikke byttet allerede?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:23
Bilene er ulike ja; men mange potensielle X kunder handler jo S50 etter at X75 forsvant og Y er i tåkeland enda.
Korfor selger E-tron som hakka møkk (20 ganger meir enn X i år) ?
Om X er eit svært godt kjøp burde den jo solgt bra; alle har behov for god plass, 4WD og kunne dra hanger.
Men obs; det kan viss ein bil til kr. 250 000 mindre også.
Dei fleste brukerene er uintresserte i dill-dall og fancy løsinger; dei vil ha ein enkel bil som fungerer til sitt bruk og da dekker S50 dette tilnærmet like godt som ein XLR.
Eg hadde glatt kjøpt X uten; FWD, elektriske dører/bakluke/frunk,elektriske stoler,panaromavindu,såpestykkeform,autopilot,ghostbremsing,MCU, alltid online,kameraer,autoviskere,autobeam, OTA oppdatering (om den orginale bilen hadde virka).

Og Tesla har eit litt dårlig omdømme etter kvart:
https://www.tu.no/artikler/tesla-stuper-pa-omdommebarometer-darligst-av-bilmerkene/464690
Seriøst, selg bilen og slutt med klagingen. Du har sikkert god grunn til å være misfornøyd, men det gjelder ikke de fleste. Og hvis du skal linke til undersøkelser, så er vel årets og ikke fjorårets mest relevarnt: https://www.tu.no/artikler/tesla-gjor-et-byks-i-kundetilfredshet/492177
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 14:38Sånn sett rart du ikke selger bilen og bytter til noe mye bedre?
Først må Tesla få fikset alt som galt med bilen min, så skal me sjå -:), kan ikkje selge den full i feil.
Har forespurt Tesla på innbytte men trur ikkje det blir det nei.

Men når nokon kaller det "et svært godt kjøp", "hvem er bedre"", "ingen jeg kjenner har hatt driftsproblemer" etc. trenger jo det litt balanse.
Kva var det ein som sa inne på aksjesladder, Tesla er religion men eg er ateist så det bit ikkje på meg.

Rævedilter

Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 14:43
Seriøst, selg bilen og slutt med klagingen. Du har sikkert god grunn til å være misfornøyd, men det gjelder ikke de fleste. Og hvis du skal linke til undersøkelser, så er vel årets og ikke fjorårets mest relevarnt: https://www.tu.no/artikler/tesla-gjor-et-byks-i-kundetilfredshet/492177
Det er bra; litt lettere å få solgt bilen da om kjøperene er fornøgde.

Klaging ja; bedre med hallejula kanskje? Slik er det ofte i religiøse sammenhenger.

Øyvind.h

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:49
Men når nokon kaller det "et svært godt kjøp", "hvem er bedre"", "ingen jeg kjenner har hatt driftsproblemer" etc. trenger jo det litt balanse.
Naboens tysker må bytte batteri etter kort tid. Min må inn og reparere noe med ladingen. Han som kjøpte X`en min ville ikke ha E-tron fordi familie og bekjent hadde hatt drøss med feil.
Jeg tror det er lurt å ikke bli for fundamentalistisk negativ.

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:49
Først må Tesla få fikset alt som galt med bilen min, så skal me sjå -:)
Når du misliker et så omfattende spekter av det bilen leverer på ville jeg definitivt bare solgt den med utestående reparasjoner. Det er ikke sunt å kjøre rundt med noe en misliker så sterkt.

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 09. september 2020, klokken 14:35
Jeg ser etter model X med ap1. Billigere enn etron. Slipper den jævla bremsingen.
Dessverre ikke andre biler på markedet med FWD, elektriske dører og stor plass
Solgte min Ap1 bil. Autopiloten var nydelig og ble brukt mye på langtur. FWD er genialt med unger, elektriske dører gir komfort og sømløshet tyskerne ikke klarer matche. Og plassen er uovertruffen.
Jeg byttet til tysker for å nyte komfortabelt understell, lydløs kupe, fit/finish og generelt utvide horisonten litt.
Spørs om det blir Y neste år, men den tid den sorg :) Savner en del av det Tesla er ledende på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:52
Klaging ja; bedre med hallejula kanskje? Slik er det ofte i religiøse sammenhenger.
Du mener at vi som ikke har opplevd problemer, ikke har gjort det fordi vi tror på Tesla? Eller at vi lyver, eller bagatelliserer store feil?
Det er riktig at det har vært diverse trøbbel med både Tesla-biler og serviceapparatet, men det gjelder alle merker. De fleste her har nok fått med seg at du er misfornøyd, det har du understreket mange ganger i mange tråder. Du er allikevel temmelig alene om å uttrykke slik sterk misnøye. Det er derfor naturlig å anta at du enten troller eller at du (og de du kjenner) har hatt maks uflaks.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

1000kwh

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:23
Bilene er ulike ja; men mange potensielle X kunder handler jo S50 etter at X75 forsvant og Y er i tåkeland enda.
Korfor selger E-tron som hakka møkk (20 ganger meir enn X i år) ?
Om X er eit svært godt kjøp burde den jo solgt bra; alle har behov for god plass, 4WD og kunne dra hanger.
Men obs; det kan viss ein bil til kr. 250 000 mindre også.
Dei fleste brukerene er uintresserte i dill-dall og fancy løsinger; dei vil ha ein enkel bil som fungerer til sitt bruk og da dekker S50 dette tilnærmet like godt som ein XLR.
Eg hadde glatt kjøpt X uten; FWD, elektriske dører/bakluke/frunk,elektriske stoler,panaromavindu,såpestykkeform,autopilot,ghostbremsing,MCU, alltid online,kameraer,autoviskere,autobeam, OTA oppdatering (om den orginale bilen hadde virka).

Og Tesla har eit litt dårlig omdømme etter kvart:
https://www.tu.no/artikler/tesla-stuper-pa-omdommebarometer-darligst-av-bilmerkene/464690
Du kan jo selge X for mer enn hva en ribbet 50 koster. Hvorfor i alle dager gjør du ikke det? :+1:

oroar

Jeg kan ikke forstå dem som har små barn i bilstol og klager på vingedørene. Vi solgte nettopp X'en da den allerede var over 2 år gammel. Måtte bestille ny X da ingen andre har så genial løsning på bakdørene. Kona nekta å se på noe annet :-) Nå har vi en annen bil mens vi venter på ny bil og det er jo et sabla prakk med unger ut og inn bakdører som går på skrå ut og hoder som kræsjer i toppen på døråpningen. Blir våt når det regner også. Så her i gården blir det X til barna sitter i vanlig sete.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

MHLD

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 11:23
Sitat fra: MHLD på onsdag 09. september 2020, klokken 11:16
What is "styrekryss" anyone possible to explain?
Cross and roller universal joint on the steering:


And it is open without rubber seals so all drit, salt and water corrodes the roller bearings.







Tack så mycket för svaret!

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:23
Bilene er ulike ja; men mange potensielle X kunder handler jo S50 etter at X75 forsvant og Y er i tåkeland enda.
Korfor selger E-tron som hakka møkk (20 ganger meir enn X i år) ?
Om X er eit svært godt kjøp burde den jo solgt bra; alle har behov for god plass, 4WD og kunne dra hanger.
Men obs; det kan viss ein bil til kr. 250 000 mindre også.
Dei fleste brukerene er uintresserte i dill-dall og fancy løsinger; dei vil ha ein enkel bil som fungerer til sitt bruk og da dekker S50 dette tilnærmet like godt som ein XLR.
Eg hadde glatt kjøpt X uten; FWD, elektriske dører/bakluke/frunk,elektriske stoler,panaromavindu,såpestykkeform,autopilot,ghostbremsing,MCU, alltid online,kameraer,autoviskere,autobeam, OTA oppdatering (om den orginale bilen hadde virka).

Og Tesla har eit litt dårlig omdømme etter kvart:
https://www.tu.no/artikler/tesla-stuper-pa-omdommebarometer-darligst-av-bilmerkene/464690
Seriøst, selg bilen og slutt med klagingen. Du har sikkert god grunn til å være misfornøyd, men det gjelder ikke de fleste. Og hvis du skal linke til undersøkelser, så er vel årets og ikke fjorårets mest relevarnt: https://www.tu.no/artikler/tesla-gjor-et-byks-i-kundetilfredshet/492177
Prøvde lenge å overbevise meg selv om at alt plukket med Tesla var greit, men begeret gikk seriøst fullt for min del, og har hatt tanker om å selge i måneder, men rekker knapt å vaske bilen og tenke på bilder før den har ny feil. Ikke akkurat noe salgstriks å selge med feil, selv om det er garanti og booket service. Er sikker på jeg kunne vunnet gjennom på heving av kjøp, men er ikke sikker på om det er verdt tidsbruken/energien. Trodde endelig neste (siste) feil skulle fikses denne uka, men det ble skjøvet to uker til, så hipp hurra, bare å vente. Er jeg heldig dukker det opp enda en ny feil i mellomtiden... kanskje kjøpsheving faktisk er eneste utvei.

kodax

Sitat fra: oroar på onsdag 09. september 2020, klokken 16:43
Jeg kan ikke forstå dem som har små barn i bilstol og klager på vingedørene. Vi solgte nettopp X'en da den allerede var over 2 år gammel. Måtte bestille ny X da ingen andre har så genial løsning på bakdørene. Kona nekta å se på noe annet :-) Nå har vi en annen bil mens vi venter på ny bil og det er jo et sabla prakk med unger ut og inn bakdører som går på skrå ut og hoder som kræsjer i toppen på døråpningen. Blir våt når det regner også. Så her i gården blir det X til barna sitter i vanlig sete.
For oss som har seter på 3.rad, så gjør FWD også inn-/utstigning der enklere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA