Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ville dere kjøpt TMX på nytt?

Startet av hovering, tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

hovering

Sitat fra: Tesla91 på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:07
Har hatt X75D, X90D og XP100D... Ville ikke hatt model X igjen om jeg så fikk den slengt etter meg gratis med alt av utstyr... Forferdelig bil!

(Før flere påpeker "hvorfor har du hatt 3 stykker om den er så kjip", så kan jeg informere om at hver gang har jeg fått svært gode kompensajoner for å oppgradere til ny model X grunnet en rekke feil/mangler med bilene og de har kjøpt tilbake de jeg har hatt.) derfor, kun derfor!

Når jeg kvittet meg med XP100D'en som var nummer 3 i rekken av model X, var det som å poppe en gigantisk og vond kvise på ryggen, altså en svært befriende følelse. Nei, aldri mer.

Oi, dette var skremmende lesing...
Har det vært samme problem/er på alle bilene?
Hvilke årsmodeller var bilene dine? Kan det være at fabrikken har gjort endringer i etterkant slik at nyere utgaver av TMX ikke vil ha samme problem som det du har opplevd??

DagfinnN

3 prosent hører til denne kategorien ja. Heldigvis er det et svært lite tall selv om vi hører veldig mye fra denne tre-prosenten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tesla91

Jeg hadde 3 model S før jeg prøvde meg på X, etter jeg klarte å kvitte meg med byrden hoppet jeg over igjen til S. Kjører P100D nå. Men tuller ikke, prøv å gi meg en fullutstyrt X gratis og jeg sier blankt nei! Model S fungerer bra (men er svært fristende å hoppe over til Audi E-tron, få følelsen av litt kvalitet igjen)... Men venter til de evt har kjøpt seg inn på ladenettet til Tesla før det blir aktuelt!

DagfinnN: De færreste med Tesla holder vel til på et eller annet bilforum vil jeg anta? Så kakediagrammet er vel kun basert på de som henger i et bilforum? Og ofte er man jo en "entusiast" om man gjør så...

En annen teori jeg tror har en innvirkning på diagrammet ditt er jo at det er veldig mange med lavere bilbudsjett som har strukket seg langt for å ta seg råd til å kjøre Tesla, enten pga billigere utgifter totaltsett per måned, gode rentetilbud eller en kombinasjon av begge. Om man ikke er vant til premiumbiler i det høyere prissjiktet er det vel lett å bli forelsket i en bil som Tesla?

DagfinnN

Ja - du får finne fram argumenter på at folks flest sin erfaring ikke stemmer med din....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Hodetelefoner

Bytter ut P100D any day mot en X P100D.
S P100D er strupet av Tesla i starten. Så den er veldig kjedelig i vanlig trafikk i forhold til P85D og P90D. Bilen eier ikke respons..
Så å fått 2 model X i gårdsplassen hadde vært veldig fint,
Funksjonene er så utrolig. Det var så mye jeg ikke viste jeg trengte. Som jeg nå ser på som et must..
Mye bedre å kjøre er de også. SP100D er en forferdelig båt. Skam av Tesla å levere så dårlig fjæring på den bilen

Tesla91

DagfinnN: Det sier jeg ikke at de gjør. Jeg sier bare at du kan ikke konkludere på vegne av alle Tesla-eiere basert på en spørreundersøkelse i et bilforum om det aktuelle bilmerket, det blir for dumt. Spør i et hvilket som helst bilforum rettet mot et spesifikk merke om de er fornøyd med bilen sin. Jeg er sikker på at de fleste i de aktulle forumene er medlem der av en grunn.... Nettopp fordi de liker bilen.

Det er sikkert veldig mange som er storfornøyd med model X'en sin og Tesla generelt, men neppe 97% av eierne. Aldri. Jeg er dog helt greit fornøyd med Model S. Om man går fra en Mazda, Skoda, Ford, etc (biler i et normalt prissegment) og over til en hvilke som helst Telsa vil det naturligvis virke som en ganske stor overgang på de fleste punkt. Men om man er vandt til dyrere BMW, Audi, Merce, Porsche, etc vil jeg påstå at man er mer kresen. Og det er nok garantert førstnevnte som overrepresenterer eierstatistikkene (i Norge grunnet store fordeler, gode rentekampanjer og lave månedsutgifter selv om bilen har en høyere innkjøpspris).

Hodetelefoner: Til dels enig i byggekvaliteten til model S, men vil påstå det er Tesla generelt som sliter der. . Bruker S'n hovedsaklig i jobbsammenheng og til og fra butikken. Skal jeg kjøre fort å ha det morro på veien blir det i GT3'en.. En bil som faktisk flytter på seg etter 120 km/t og uansett drivstoffnivå. En Tesla leverer jo bare optimalt når batteriet holder en viss temperatur og batterikapasitet. Det hjelper lite å kjøre "P" utgave tidlig en lørdags morgen med kaldt batteri når råneguttene på 18 år i området kjører fletta av deg i slitne men trimmede bimmere pga batteriet ditt ikke er under optimale forhold  ;)

Øyvind.h

Viktig å huske på at folk kan være strålende fornøyd selv om kvaliteten er ujevn og dørene ikke lager dump lyd når de lukkes.
Jeg var nære å bestille Etron fordi den er god på en del Model X ikke er god på, men den feilet så totalt på enkelte punkter at jeg ikke klarte bestille.
Nå har jeg signert på eqc kontrakt og kommer til å teste den en periode, men det er ikke et åpenbart valg. På infotainment er tyskerne langt bak. Samme med ladenettverk. Egentlig en lang liste de såkalte premium-bilene ligger etter på.

For konservative kjøpere uten interesse for det Tesla er bra på ser jeg derimot at merket ikke leverer. Og også for de som egentlig vil ha annet karosseri eller andre kjøreegenskaper. Men sistnevnte handler om behov, ikke bilen i seg selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rapid

#37
Betinget nei. Byggekvaliteten er dritdårlig. Serviceapparatet tvilsomt. Drivlinje og ladeinfrastruktur er bra. Jeg satser på at det finnes skikkelige elektriske biler fra de andre før jeg skal bytte.

Edit: Skal det være elbil kan jeg ikke ha noe annet enn Tesla på lenge tror jeg. Jeg er på bilferie. Ladeinfrastrukturen og integrasjonen med bilen er helmax+. Det er veldig langt igjen før konkurrentene har et sømløst ladenettverk over landegrensene slik Musk har fått til. Da får det heller være litt småplukk mht finish.

christian1986

Er på min fjerde Tesla nå, men første Model X. Jeg ville uten tvil kjøpt på nytt. Selvsagt har jeg hatt problemer med bilene underveis, og selvsagt har det holdt på klikke for meg når jeg har måtte ha med Tesla Kokstad å gjøre, men det endrer ikke synet.

Når jeg nå hentet ut en Model X er opplevelsen det samme som ved tidligere bytte, ting blir stadig bedre skrudd sammen(selv om det hender at vingene bak ikke vil igjen på første forsøk :))

Så kjør på. Selv om noen har fått mandagsbiler(og husk at disse er de som oftest gir lyd fra seg), så er veeeeldig mange bare fornøyde!

ethoring

Jepp, beste bilen jeg har vært borti  :+1:
Y kan nok også være en het kandidat en gang i fremtiden, men ville savnet den høye frontruta! Og falkevingene, men de tenker jeg at det er mindre behov for når ungene er store nok til å sette seg i bilen selv. Når man har småbarn er det helt gull å kunne stå oppreist helt inntil bilen med tak over hodet, uten en dørkarm å lirke seg innunder.

Luftventil

Er solgt 12 500 Tesla Model X i Norge. Så veldig ille kan ikke bilen være.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

turfsurf

Jeg har en liste lengre enn ett vondt år med ting som har vært reparert og som fremdeles skal repareres, men bilen er helt magisk. Finnes ingen alternativer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JO

Sitter i samme båt, fra folk jeg kjenner til nyheter så blir jeg skeptisk til å handle Tesla igjen. Jeg kjenner ingen som er ordentlig fornøyd, bilene har som oftest dårlig kvalitet(Flere sier aldri igjen). Men det som jeg er mest skeptisk til er Tesla sitt serviceapparat det er uten tvil skandaløst dårlig. Model S en jeg hadde var det lite tull med, skiftet hovedskjermen og dørhåndtak pluss noe annet dill prevantivt(Gi meg en Model X med normale dører, håndtak og forenkle hele bilen så er jeg med).

Problemet er at det ikke er andre konkurenter som kan levere totalpakken Tesla gjør(hvis det virker) så da sitter man der å teller på knappene, skal, skal ikke.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Morten M.

Sitat fra: JO på mandag 01. juli 2019, klokken 17:04
Sitter i samme båt, fra folk jeg kjenner til nyheter så blir jeg skeptisk til å handle Tesla igjen. Jeg kjenner ingen som er ordentlig fornøyd, bilene har som oftest dårlig kvalitet(Flere sier aldri igjen). Men det som jeg er mest skeptisk til er Tesla sitt serviceapparat det er uten tvil skandaløst dårlig. Model S en jeg hadde var det lite tull med, skiftet hovedskjermen og dørhåndtak pluss noe annet dill prevantivt(Gi meg en Model X med normale dører, håndtak og forenkle hele bilen så er jeg med).

Problemet er at det ikke er andre konkurenter som kan levere totalpakken Tesla gjør(hvis det virker) så da sitter man der å teller på knappene, skal, skal ikke.

Greia er jo at det er ikke "uten tvil" skandaløst dårlig for alle. Det er jo det som gjør det så frustrerende for begge parter her. Dere som har dårlige opplevelser vil gjerne fortelle om det, og vi som bare har gode opplevelser vil gjerne ikke høre om deres opplevelser. Da sitter man igjen med to fronter som bare skyter på hverandre uten mål og mening egentlig.  :)
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

GeirHM

Jeg hadde egentlig tenkt at jeg ikke skulle skrive noe i denne tråden. Jeg aner ikke hva jeg kjøper neste gang. Jeg vet ikke en gang om det blir noen neste gang. Jeg håper vår X varer lenge. Alt tyder på det. Og lommeboka er enig. Kanskje vi driver med teleportering innen vår går til huggern?

Men inntil da vil jeg glede meg over reisen vi er med på. Blir den noen gang selvkjørende? Får de dem idiotiske vindusviskerne noen gang til å fungere slik de skal? Kommer jeg en dag til å se gamle netflix serier på den store skjermen? Og når kommer gode gamle doom?

Og hele tiden kan vi lese om alle som irriterer seg over at bilen de kjøpte til prisen av en Bentley ikke oppfører seg som en luksusgjenstand. Sannheten er vel at den er en datamaskin på hjul som aldri noen gang kommer ut av beta-mode.

I dag fikk en av dem forsiden i Dagens Næringsliv. Det var sus fra sidevinduet på sjåførsiden. Og det blir aldri bra. Beta-mode vettu.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA