Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Hyundai Kona, Kia e-Niro og e-Soul så dyre i Norge

Startet av Lyse Tanker, tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:58

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Har sammenlignet prisene i Sverige på ovennevnte elbiler og selv med moms og avgift er alle rimeligere i Sverige.
I oversikten har jeg vekslet SEK til NOK, det kan også være litt forskjellig utstyr, men jeg har sammenlignet de rimeligste modellene i hvert av markedene.
Jeg har lagt inn i beregningen den 60 tusen kroners klimabonusen som utbetales etter ca 6 mnd. eie.

Model:                           I Sverige       I Norge         Differanse

Hyundai Kona 39 kWh - kr.273000,- - kr.309000,- - kr.36000,-
Hyundai Kona 64 kWh - kr.319000,- - kr.336000,- - kr.17000,-
Kia e-Niro       64 kWh - kr.351000,- - kr.377000,- - kr.26000,-
Kia e-Soul      64 kWh - kr.341000,- - kr.350000,- - kr.  8500,-

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Vidar_S

Nå har ikke jeg sett på andre enn Kona 64kWh, men årsak til prisforskjell der er vel så enkel som at billigste modell i Norge er en helt annen utstyrsvariant enn billigste modell i Sverige.

Det jeg antar er svensk modell med tilsvarende utstyr som den rimeligste i Norge koster etter hva jeg kan se 384900 SEK (etter fradrag på 60.000), noe som tilsvarer omtrent 350000 norske kroner (https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric#bilbyggare/kona-electric/kona-electric-64-kwh-premium/kona-electric-galactic-grey/private-loan/4).

arthur

En annen ting er jo at den svenske kronen har svekket seg mot den norske uten at en koreansk bilprodusent derved endrer prisen i samme takt/hyppighet som valutakursen/e endre seg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Hjelper heller ikke at kia har en importør som blør penger fordi folk ikke vil kjøpe fosil bilene dems så de setter litt ekstra pris på de få elbilene de får fra leverandør.
Model 3 2019 LR Rwd

Vidar1979

Da jeg kjøpte en fossil Kia Picanto i 2014 sparte jeg >30 000 kroner på å kjøpe en svensk bil med tilsvarende utstyr sammenlignet med tilbudet fra lokal forhandler i Kristiansund til tross for at jeg kjøpte bilen i Fredrikstad av en frittstående forhandler.


Trekkoppbil


  • Eu, USA og California har hatt hver sine kvotesystemer for utslippstall co2 på nye biler fra fabrikantene. Etter det jeg har forsått, er Norge i ferde med å komme med i Eu's kvoter, så det kan bli lukrativt å selge nullutslippsbiler i Norge, for da kan man selge eksosbileri Eu med forjeneste. Foreløpig trur jeg fabrikantene har sendt elbiler til Sverige, for å få ned utslippstallene i Eu.
  • Logistikken ser annerledes ut. I Norge ser man forhandlere med dyre eiendommer hvor man selger få biler. I Andre land er det store billlige flater hvor det distrubueres volumer av kjøretøy. Returbiler fra Leasing skyffles på store auksjoner. F.eks de 2 store husa i USA har hundretusenvis av biler hver uke.
  • Reklamasjonsretten i Norge kan fordyre. Det har nok ikke så mye å si for koreabilene som har gode fabrikkgarantier også i Europa.
  • I Norge er det ikke subsidier på elbiler, mens man har det i mange andre land. I Sverige er det som nevnt en støtteordning på 60 000kr, og i Frankrike har det vel vært i samme størrelsesorden i mange år. I USA er det føderal skatteintensiv på 7500usd, for den som ellers betaler så mye skatt, og det er stater som California som gir støtte
  • Valutasvingninger kan ha utslag i ulike retninger.
li]I de store markene har jeg inntrykk av at det finnes gode kampanjer og rabatter, og biler blir solgt via ulike kanaler som internettjenester.[/li]
[/list]
Hvorfor er bilistene villige til å betale høye priser i Norge?

Lyse Tanker

Har sjekket både den svenske og norske utstyrslisten, ser at i den svenske utstyrslisten for Premium, som i norske kroner koster 350 tusen er ventilerte skinnseter inkludert. Skinnseter koster 10 tusen ekstra i Norge og ventilerte seter er også ekstrautstyr i Norge, kanskje det kommer med skinnsetene. Det står heller ikke nevnt noe om skiltgjenkjenning i den norske utstyrlisten. Det kan jo kalles noe annet der. Prisen blir da tilnærmet lik, selv med svensk moms på 25%. Bilen koster altså 280.000 kroner uten moms i Sverige, da skjønner jeg hvorfor det importeres nesten nye elbiler fra Sverige til Norge etter utbetaling av miljøbonusen.

hELgenen

Det er nok importøren som tar større avanse i Norge enn f.eks Sverige.

Ikke uvanlig det der. Veldig vanlig på hybrider i alle fall. EU burde se nærmere på konkurransevilkårene. F.eks burde det være marked for å handle bilen på nett hos f.eks en forhandler i Tyskland og få den rett hit. Soul ble jo silet hit i store antall en periode. Men noen importører er ekstremt beskyttende og livredd for konkurranse dessverre.

Håkon77

Men det er vel ikke ulovlig å importere? Om man ikke vil ta jobben selv er det bilforhandlere som tar inn biler på bestilling. Jeg kan dog bare se for meg motviljen om det skulle oppstå garantifel. Når man ikke er spesielt interessert i feil som oppstår på en ny bil solgt hos merkeforhandler så stiller man nok svakt med importbil.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

arthur

Kostnadsnivået i Norge er til dels betydelig høyere enn i Sverige, ikke minst lønninger, og Forbrukerkjøpsloven har også en kostnadsside.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har lagt merke til det samme i lang tid at enkelte importører tar mer fortjeneste enn andre.

Hovedgrunnen til at jeg lagde denne tråden her (med utgangspunkt i Nederland), pris i Norge vs Nederland:
https://elbilforum.no/index.php?topic=37650.0

Sjekket også priser andre land når e-Soul kom med priser:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42673.msg800379#msg800379



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA