Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe brukt av Tesla

Startet av Arne1, tirsdag 28. mai 2019, klokken 12:01

« forrige - neste »

Arne1

Hei!

Vi skal kjøpe oss en Tesla Model S. Har lest litt på dette forumet, og ser flere som anbefaler å kjøpe brukt av Tesla. Vi har et budsjett på ca. 350 000 kr. Ser flere biler som er aktuelle på nettsiden, men sliter veldig med kommunikasjonen med tesla. Svarer annenhver dag på mail, og da gjerne midt på natta. Dette fører til at flere av de aktuelle bilene blir solgt. Ønsker å se bilder og få informasjon om bilen før jeg kjøper den, men det rekker jeg ikke når de er så dårlig på å svare. Derfor søker jeg hjelp hos dere.

- har det stor betydning hvor langt bilen har gått?
- hvilken service gjennomgår bilene før de blir solgt? Snakket med ei fra tesla på telefonen, og hun sa at de får en såpass bra service at man ikke trenger ny service på to år. Når man da også får garanti på to år så har man så godt som gratis bil i to år sa hun.
- mister man mye ved å kjøpe en 2013/14 modell i forhold til dagens versjon?
- hva er risikoen med å kjøpe brukt fra tesla? Kan man få en kjempesmell på noe som må byttes eller lignende?
- hvilken ville dere valgt av de som ligger ute nå?

Har også vært inne på tanken på en ny Model 3. Vi er en familie på to voksne og ett barn på 13 mnd, og tenker et barn til etterhvert.
Får man gunstig lån ved kjøp av en ny model 3 noen plass?

Beklager hvis noen av spørsmålene er litt dumme, men det er første gangen vi skal kjøpe tesla, så vi er bittelitt i villrede og litt skeptisk. Får som sagt lite hjelp fra tesla selv, så håper noen her kan hjelpe.

På forhånd takk!

Vigor

Jeg vil tro at du sliter med å få in 3 barn + utstyr i en Model 3. Altså hvis du ikke skal ha pakking så kanskje det går, men så fort du skal ha med barnevogn og ekstra klær osv så tror jeg bilen blir alt for liten.
2018 Tesla Model S

Arne1

Stod litt uklart i teksten. Vi har ett barn, og er to voksne. Tenker ett barn til. Endret teksten nå :)

Ehrnst

Jeg er litt i samme båt som deg. Brukt CPO model s fra tesla er det jeg har landet på. Største ankerpunktet med Model 3 er bagasjeluken. Du vil slite med å pakke vogn og kofferter der. vet ikke når dere har planlagt et barn til, men om det ikke er lenge til, vil jo bilen bare bli mindre.
Når det gjelder kommunikasjon opplever jeg akkurat det samme. Har forespurt mer info på tre biler. Ikke hørt noe

man kan helt klart pakke annerledes og dermed leve med model 3, men jeg gidder ikke det. Reiser en del på fjellet og har alpinski, snowboard, langrennski med tilhørende støvler og hjelmer. dette tar plass.
Teknisk ukeblad har gjort det, og det går helt fint, men personlig vil jeg måtte legge om på en del ting

https://www.tu.no/artikler/vi-tester-tesla-model-3-som-familiebil/463887

Arne1

Takk for svar!

Hva tenker du angående kjøp da? Skal du bare kjøpe en selv om du ikke får mer info? Satse på at alt er ok?
Vet ikke om du vet hva som blir gjennomført på servicen bilen får før den selges? "

streken

Min fetter kjøpte en 2014 S85 som hadde gått 85000km i april, da en av de aller billigste som lå ute (311'). Det var vanskelig å få info på forhånd, men han tok sjansen og bestilte den han hadde lyst på.
Etter at bestilling var bekreftet, fikk han detaljerte bilder av den aktuelle bilen fra Tesla. Ved henting var bilen fullstendig strøken, og han opplever at den ser tilnærmet ny ut. Han er strålende fornøyd.

Mitt tips: velg 2014 eller nyere fremfor 2013, særlig når prisene uansett er gode.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Joachim@sancon.no

Mitt tips er også å finne en med AP1. Nå er det noen år siden jeg hadde AP1, men syntes den var veldig bra, pluss at den leste hastighet fra skilt.

Arne1

Høres bra ut, takk for svar og tips :)

Så folk mener det er trygt å "gamble" på å kjøpe en brukt fra Tesla? Får jo ikke kontakt med de uansett, så er nesten eneste måte. De blir revet vekk ganske fort.

Joachim@sancon.no

En kompis av meg har forsøkt å ringe en hel uke og blir bare satt over til folk som ikke har noe svar etter lengre tid venting, samt lovnader om å bli ringt opp igjen, og de ringer jo aldri.

Prisene på CPO bilene er jo gjerne på samme nivå som De laveste på finn.no, når du da kan få 4års garanti og en bil som er gjennomgått på toppen så mener jeg det er en no brainer. Hadde ikke kjøpt på finn.no i dag slik prisen er.

Heller kjøpt en usett fra Tesla.  Det som er uggent er jo at du ikke aner når du får bilen,,

Arne1

#9
Ok, takk igjen!

Blir vel fort en Model S fra Tesla sine sider av dette ja. Står vel at de bruker maks 21 dager på å levere den.

Har litt mer å rutte med til bil, så kan gå opp til mellom 450 - 500 000 på bilen. Som sagt, familie på etterhvert fire, bor på en liten plass så ikke mye inn og ut med barnevogn osv fra bilen. Går jeg da for en brukt Model S 2015 mod eller en splitter ny Model 3? Synes det er vanskelig..

Denne f.eks:

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H19EFP44130

Ser bra ut?

1000kwh

Sitat fra: Arne1 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:52
Ok, takk igjen!

Blir vel fort en Model S fra Tesla sine sider av dette ja. Står vel at de bruker maks 21 dager på å levere den.

Har litt mer å rutte med til bil, så kan gå opp til mellom 450 - 500 000 på bilen. Som sagt, familie på etterhvert fire, bor på en liten plass så ikke mye inn og ut med barnevogn osv fra bilen. Går jeg da for en brukt Model S 2015 mod eller en splitter ny Model 3? Synes det er vanskelig..

Denne f.eks:

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H19EFP44130

Ser bra ut?
Hvis dere snart blir 4 er det åpenbart at du skal ha en Model S. Den har den plassen man ønsker seg!

tesli

Vi kjøpte brukt Model s 2014 mod i april. Vi er to voksne og et barn på to år. Vi testkjørte Model 3 først og den likte vi ikke! Og ja, bagasjerommet på Model s er så mye større. Bakluken kan justeres i høyde. Med småbarn medfører som regel en del stress og da er det greit å kunne lempe ting  inn og ut uten noen hindringer. Med Model 3 så måtte man ha vært veldig forsiktig for å ikke skrape borti lakken. Og Model s er veldig romslig innvendig, generelt. Med 2 barn så vil dere trenge den store plassen i bagasjerommet, mener jeg.

Du kan evt betale 30k for å «reservere» bilen. Skulle den ikke være til forventningen så har du lov til bytte til en annen bil. Men kun en gang. Eventuelle feil på bilen blir retta før utlevering eller så kan du forlange at de skal rette opp før du aksepterer uthenting av bil. Om du har fått kontakt med en bruktbilselger hos tesla så forhold deg til han. Kundesenteret kan ingenting om cpo biler. Heller ikke butikkene.

Arne1

Takk for svar!

Bikker mer og mer mot Model S ja.

Men 30 000 må man vel betale uansett? Står "krever et depositum på 30 000"

Har fått kontakt med en selger på mail, men får plutselig ikke noe mer svar.
Så da må man vel bare kjøpe en og håpe at det går fint.

Men skal prøve å få kontakt med selgeren igjen!

Klykken

Bør være grei skuring å få en bil i topp stand fra Tesla ja. Men se over slitasjedeler som bremser, pakninger rundt åpninger, dørhåndtak og test alle funksjoner på bilen før du drar derifra. Sørg også for å få bekreftet at bilen har hatt service jevnlig. Antageligvis skal dørhåndtak ha vært skiftet bl.a.

Den bør også ha oppgradert datamodulen til 4g.

Hvis du ikke har hatt tesla før, be de vise deg hvordan du stenger frunk korrekt, så slipper du bulk i panseret (hvis den ikke allerede har det).

Ellers er dette konge biler!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tesli

Sitat fra: Arne1 på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:02
Takk for svar!

Bikker mer og mer mot Model S ja.

Men 30 000 må man vel betale uansett? Står "krever et depositum på 30 000"

Har fått kontakt med en selger på mail, men får plutselig ikke noe mer svar.
Så da må man vel bare kjøpe en og håpe at det går fint.

Men skal prøve å få kontakt med selgeren igjen!

Vi betalte faktisk ikke dep på 30k for å få bilder. Prøv å ringe selgeren. Jeg hadde mest tlfkontakt med vår selger. Mail var umulig. Tok flere dager å få svar. De har masse backlog.

Sitat fra: Klykken på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:33
Bør være grei skuring å få en bil i topp stand fra Tesla ja. Men se over slitasjedeler som bremser, pakninger rundt åpninger, dørhåndtak og test alle funksjoner på bilen før du drar derifra. Sørg også for å få bekreftet at bilen har hatt service jevnlig. Antageligvis skal dørhåndtak ha vært skiftet bl.a.

Den bør også ha oppgradert datamodulen til 4g.

Hvis du ikke har hatt tesla før, be de vise deg hvordan du stenger frunk korrekt, så slipper du bulk i panseret (hvis den ikke allerede har det).

Ellers er dette konge biler!

Tror ikke det er en selvfølge å få 4g. Dette oppgraderer man selv? Vår hadde 3G så vi kjøpte wifi USB single for SIM-kort. Funker greit, men kobler seg ikke alltid automatisk på når jeg starter bilen. Litt irrierende.

Vi fikk en god gjennomgang av bilen. Møtte på en veldig hyggelig salgskonsulent da vi henta vår på Drammen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA