Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie i København tur via DFDS retur via Gøteborg

Startet av thenden, tirsdag 28. mai 2019, klokken 01:31

« forrige - neste »

thenden

Hei, trenger noen tips til en liten elbilferie til København. Planen er DFDS med bil ned til København, så hotell én natt, så kjøre hjem via Göteborg.

Planen er å finne hotell som har inkludert parkering for gjester, gjerne også lademulighet, deretter hjem via Sverige (Göteborg).

Trenger tips om hvilket hotell man i såfall burde velge, med mulighet for parkering/lading. Hvordan er det for fremmede biler fra Norge når det gjelder bompenger/parkering osv. går vel ut i fra at elbiler ikke har noen fordeler, men hva med bombrikke osv? Hva med ladestasjoner, finner man noen noen med CCS via dette "Plugsurfing"-nettverket? Regner med å rulle på DFDS med nesten fullt batteri og kjøre rett til hotellet, og dermed rekke over til Sverige før vi må lade, som vel er gørrdyrt i Danmark, med mindre vi finner hotell med lademulighet? Må vel ha en overgang for langsomlading også, siden de har en annen slags ikke-Schuko plugg der...?


Og hva med hastigheter på motorveier, er det kun mulig å kjøre sikkert i 110-120 km/t (som bruker en masse batteri) eller kan man "slippe unna" med 80-90 km/t på veien tilbake via Sverige?

Kjører Ioniq, så må jo lade litt oftere enn Tesla, da, men samtidig er jo Ioniq super effektiv om man ikke har klampen i bånn... :-) Noe tips til evt. hotell i Göteborg, om man velger å overnatte der?


thenden

Bør tillegge at jeg er rimelig skeptisk til dette app-styret for å få ladet. Lastet ned Vattenfall sin lade-app, men der kommer jeg ikke forbi "Terms and conditions", det er ingen ok eller godta-knapp å trykke på. Og leser jo at folk har stadige problemer med å få apper til å virke, men ser ut som man ofte må ringe kundeservice for å få åpnet for lading osv. Helt utrolig at man ikke bare kan betale med vanlig bankkort, som på bensinpumper. Noen sier det er for kostbart med slike betalingsautomater, men jeg mener, det står slike Colaautomater på t-banestasjoner osv. så hvis de kan lønne seg med vanlig kortbetaling, så må elbilladere kunne ha kortbetaling. Merkelig!

turfsurf

Sitat fra: thenden på tirsdag 28. mai 2019, klokken 01:47
Noen sier det er for kostbart med slike betalingsautomater, men jeg mener, det står slike Colaautomater på t-banestasjoner osv. så hvis de kan lønne seg med vanlig kortbetaling, så må elbilladere kunne ha kortbetaling. Merkelig!
Korteselskapene skal ha prosenter av transaksjoner (2-3%). Hvis det er 25% fortjeneste på colaen og 3% på strømmen så ser du hvordan det går. Enhetsprisen har ingen betydning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Arha

I Gøteborg kan det være greit å bruke Nordstan parkeringshus.  De har 31 ladeplasser og har åpent døgnet rundt.  Flere av hotellene i området har også avtale med dem slik at du kjøper parkering av hotellet. https://nordstan.se/parkering/info/
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

GreenEyez

Masse elbilfordeler i Køben hva gjelder parkering. Særlig i sentrum. Enkelt å finne parkering reservert elbiler. Er nesten ikke elbiler der. Lading med Easypark er litt dyrt pr kWh, men blir ikke hundrelappene. Clever med ladekort fra Sverige var billig, men det er ikke mulig lenger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

OhmPaPa

Sitat fra: thenden på tirsdag 28. mai 2019, klokken 01:31
Og hva med hastigheter på motorveier, er det kun mulig å kjøre sikkert i 110-120 km/t (som bruker en masse batteri) eller kan man "slippe unna" med 80-90 km/t på veien tilbake via Sverige?

Null problem. Ligg i høyre fil sammen med trailere og bobiler - der er marsjfarten ca 90.

Eodman

Vi skal også ta båten ned men videre i Dnamark. Valgte Tivoli Hotel som ligger nokså sentralt. Info under er å finne på deres hjemmeside.

Når du skal overnatte på Tivoli Hotel & Congress Center, kan du parkere rett utenfor døren. Hotellet ligger nemlig over et stort parkeringshus. Her er det nettopp innført et nytt parkeringssystem, som sparer deg for tid og bekymringer når du besøker hotellet. Vi deler parkeringshus med Wakeup Copenhagen i Carsten Niebuhrs Gade.

Parkeringshuset er videoovervåket med tanke på din sikkerhet. Parkeringshuset ligger midt mellom de to hotellene, med direkte atkomst til Tivoli Hotel & Congress Center gjennom kjelleren. Det er plass til hele 500 biler, så det er som regel ikke noe problem å finne en ledig plass. I alle etasjene er det mulighet til å lade opp el-biler.

GreenEyez

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 28. mai 2019, klokken 14:02
Sitat fra: thenden på tirsdag 28. mai 2019, klokken 01:31
Og hva med hastigheter på motorveier, er det kun mulig å kjøre sikkert i 110-120 km/t (som bruker en masse batteri) eller kan man "slippe unna" med 80-90 km/t på veien tilbake via Sverige?

Null problem. Ligg i høyre fil sammen med trailere og bobiler - der er marsjfarten ca 90.

Jepp. 90 er ikke noe problem i høyrefila. Jeg kjørte gjennom Sverige i 96-97 km/t hele veien.

Vet ikke med Ioniq, men syns ikke jeg sparte noe på å kjøre snegle. Zoe klarer ca 210 km motorveikjøring uansett, kanskje 10-20 km mindre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

AppleKnocker

Jeg har kjørt den ruta der mange ganger med Ioniq.  Klampen i bånn og lade på Ionity. Bruker mye lenger tid på å ligge i 90
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA