Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elektrisk Taxi

Startet av OhmPaPa, lørdag 18. mai 2019, klokken 20:26

« forrige - neste »

Ingeniøren

Nabobil har vel vært på markedet noen år uten at det helt har tatt av for å si det slik...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

DagfinnN

Hos Nabobil er det ingen som sørger for bilen er rengjort + at bilen må leveres/hentes. I tillegg er det "mye" styr med selve utleien, papirer, bilder for ev. å dokumentere skade, og overlater eventuelle bompenger, bøter og andre tvister til å gjøres opp mellom leietager/utleier. Med andre ord - potensielt mye arbeid. Det "eneste" Nabobil gjør er å sørge for forsikring og formidle tilgjengelighet - og ikke mist - du leier ut bilen til noen som skal kjøre den selv.
Dette kan overhodet ikke sammenlignes med Robot-Taxi.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OhmPaPa

Denne tråden er tenkt til diskusjon av ordinære drosjetjenester med elektriske biler.

Kan dere fortsette robotaxi-diskusjonen i en egen tråd? Lagde en til det bruket her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=46606.0

OhmPaPa

For å komme inn på tema igjen - Taxinæringen gjør seg klar for elbilskifte:

SitatEn slik elektrifisering vil potensielt gi betydelige utslippskutt av klimagasser. I 2017 hadde drosjene en gjennomsnittlig kjørelengde på 56.875 km. Dette tilsvarer hele jordens omkrets (som er på 40.750 km), og enda litt til. Og dette er altså på én Oslo-drosje. Til sammenligning var gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler samme år 12.143 km.

https://elbil.no/taxinaeringen-gjor-seg-klar-for-elbilskifte/

...samtdig som drosjenæringen satser tungt på innkjøp av diesel- og bensinbiler:

SitatBare åtte av drøyt 1.700 nye drosjer i fjor (red: dvs 2017), var nullutslippsbiler.

I stedet satset drosjeeierne tungt på innkjøp av diesel- og bensinbiler, til tross for målet om nullutslipp fra alle drosjer i Oslo i 2022, og nasjonalt i 2025.

https://frifagbevegelse.no/transportarbeideren/drosjeeierne-satser-tungt-pa-innkjop-av-diesel-og-bensinbiler-6.158.565961.4996366c92

Burger

Etter å ha reist mye og tatt veldig mye taxi, så er min oppfatning at de mest endringsvillige ikke jobber i taxinæringen. Det er hederlige unntak slik som drosjesjåføren Bjørn sitter på og en de få teslaene jeg har tatt. De rister på hodet over kollegaer og manglende regneferdigheter.

Prøver å bidra til mitt ved alltid å velge el når det er taxikø, som kunde har jeg rett til å velge. Håper det setter noen tanker i hodet på taxisjåfører når elbilen bak i køen blir valgt.

Prøvde noen søk på "eltaxi <stedsnavn>"

Fant ikke noe for Oslo, Trondheim skulle det bestilles noen eltaxier i 2008. Men på til Stjørdalstaxi så kom overraskelsen
Sitat1/3 av våre taxier i trafikk er el-taxier og flere kommer etterhvert, be om å bli kjørt av en av disse og ta taxi med god miljøsamvittighet og null i utslipp!"
Kan ha noe med at det er en SuC i Stjørdal sentrum og det har vært lading ved Værnes flyplass (50kw) i iallefall fem år.

Men jeg tror Taxinæringen er døende. For mange år siden så tok jeg taxi for å slippe å rote rundt i Oslo med kollektivtransport når jeg var der. De siste fem åra roter jeg med kollektivtransport i Oslo for å slipp en oslotaxi. Når kunder er villig til å betale mer eller ha mer plunder å heft enn å bruke tjenesten, så er man ekstremt sårbar for disruptiv teknologi.

Dersom et taxiselskap i Oslo hadde krevd følgende av sjåførene så skulle jeg vurdert å ta taxi der igjen. Høflig, følge med på veien, ikke ta omveier, ikke sitte i mobiltelefonen (særlig ikke i en konforanse med tre andre), kjenne området de kjører og snakke forståelig norsk eller engelsk.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elbil fundamentalist

Enig med burger her. Velg eltaxi om du kan. Det ber om ett incentiv og ett effektivt ett ville være å kun eltaxier i kollektivfeltet. Dieseltaxi skal kun kjøre i kollektivfeltet med betalende passasjer i bilen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

eisa01

Ja, det er veldig merkelig at vi ikke kan få til eltaxier i Norge, når de får det til i Nederland - der kjører folk til og med Nissan Leaf og Hyundai Ioniq!

Har tenkt på at de tjenesteytende næringene som tar mye taxi i Oslo (konsulent, finans, advokat) burde gå sammen om å kreve at eltaxier blir prioritert i avtalene sine. De ville hatt rimelig stor forbrukermakt siden mange av disse selskapene står hver for seg for prosentpoeng av omsetningen til Oslo Taxi...

Oslo Taxi sin app er så dårlig at om man velger å bestille miljøbil, men så flytter hentepunktet på kartet, så resetter den seg til vanlig bil >:(

Man får som regel en Toyota hybrid, noe som forsåvidt er bedre enn en dieselbil, men ikke veldig progressivt mtp at Uber hadde UberEl i sin tid (fikk Model X sist jeg bestilte Uber Black 8) )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA