Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade til 80%

Startet av 2017Leaf, mandag 27. mai 2019, klokken 23:54

« forrige - neste »

2017Leaf

Hei.

Jeg har nettop kjøpt en 2017 24kw svensk Leaf og jeg lurte på hvordan jeg kan innstille det til å bare lade til 80%? Beklager hvis dette er svart på før. Jeg har sjekka rund og ser at folk bruker timer/langmodus/innstillinger, men jeg få ikke til. Er det bare 'END timer' som gjelder her?

Thomas Parsli

Du må sette opp charging-timers og begrense ladingen der (% Charge)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TorT

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. mai 2019, klokken 00:34
Du må sette opp charging-timers og begrense ladingen der (% Charge)

Vet det gikk fint på min 2014 modell, men kan du gjøre det på en 2017 modell?

kaiat

Muligheten for å begrense lading til 80% forsvant på et tidspunkt. I USA forsvant det allerede på 2014-modellene, men i Europa forsvant det først med oppgraderingen i 2016 (tror jeg).

2017Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. mai 2019, klokken 00:34
Du må sette opp charging-timers og begrense ladingen der (% Charge)

Nei, jeg får ingen valg å begrense lading når jeg sette på timer

Sjalabais

Hvorfor i alle dager tok de vekk den muligheten hvis det er dét som er anbefalt? Jeg pleier bare å ta stikkontakten ut en stund før fullading fordi man ellers må bruke timer...og det er noe knotete. Får jo ikke stilt inn timeren inne i bilen en gang, bare med app, vel?
2012 Leaf Tekna

skysurfer

Jeg har en OVMS-boks koblet til CAN-bus'n som overvåker når batteriet når feks 80%. Den kan da trigge forskjellige ting, feks gi beskjed til smarthuset at strømmen til laderen skal kuttes.  8)
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

TorT

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 29. mai 2019, klokken 06:47
Hvorfor i alle dager tok de vekk den muligheten hvis det er dét som er anbefalt?

Det kan jeg fortelle deg. Det er på grunn av Amerikanske myndigheter, og EPA rating.
De godtok ganske enkelt ikke at Nissan oppga rekkevidden for 100% ladet batteri som rekkevidde, når de samtidig anbefalte 80% lading for å spare batteriet.

Når Bolt/Ampera kom på markedet senere, var Chevrolet betydelig smartere. De hadde samme funksjon, men kalte det «top of the hill», eller noe lignende. Det vil si at det var en funksjon for folk som bodde i høyden, og til vanlig startet dagen med å kjøre nedoverbakke. Og ville ha regenerering.

Denne formuleringen ble godtatt.

Men bordet fanget for Nissan, og for ikke å få redusert EPA rekkevidde tok de bort hele funksjonen.

Sjalabais

Takk for et godt svar! Bør det ikke da være relativt enkelt å få en slik funksjon på plass igjen? Mtp. hvor interessant elbiler har vært for IKT-folk, er det vel en liten terskel å forsere når man ønsker å modifisere bilens programvare ørlitegrann?
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA