Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Oppdatert Model S, 'Raven', testet  (Lest 19476 ganger)

Newbee

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 263
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #195 på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 02:04 »
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

nie

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 884
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #196 på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 09:00 »
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Hvis tallet skal gi mening må du nesten si litt om forhold mellom langkjøring/småkjøring, dekk (21" eller 19") etc. Hvor i landet du bor, har også mye å si for hvordan tallet skal oppfattes. Litt forskjell på vinteren i Tromsø og Kristiansand :-)

Newbee

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 263
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #197 på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 09:58 »
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Hvis tallet skal gi mening må du nesten si litt om forhold mellom langkjøring/småkjøring, dekk (21" eller 19") etc. Hvor i landet du bor, har også mye å si for hvordan tallet skal oppfattes. Litt forskjell på vinteren i Tromsø og Kristiansand :-)


Har ingen pålitelige empiriske data, men kan anslå ca 70% motorvei (100km/t), 30% småveier. Østlandsområdet. 19’’ piggfrie dekk.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Teslalita

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #198 på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 12:10 »
Påstand. Det går ikke an å si hvor mye strøm.en elbil bruker på vinteren. For mange variabler. Men et ca tall er angit i posten over. Kjører du derimot 15 minutter til jobben med forvarming og rangemode av bruker du fort det dobbelte. Men ved småkjøring er ikke rekkevidde veldig viktig.

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 487
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #199 på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 13:07 »
Er disse rapportene meningsfylte i det hele tatt? Det finnes en kvadrillion variabler. Kan dere ikke heller rapportere større avvik fra ABRP som er den beste simulatoren som finnes der ute?
2019 P100D, 2019 3P-

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #200 på: Lørdag 04. Januar 2020, klokken 01:05 »
Har et arbeidsoppdrag på Hamar neste uke. Jeg kan prøve å få til en test med 100d long range neste uke, der jeg testet forbruk under 90 km/t og 120 km/t i sommer. Snakker naturligvis om den kjente strekningen fra Nebbenes mot Espa, Kolomoen og tilbake.
 
Vil dere ha med eller uten takstativ og takboks?
Noen som tør gjette forbruket?

 

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #201 på: Lørdag 04. Januar 2020, klokken 10:25 »
Kjørt Raven S siden juli. 18 000km. Pendler ofte 7 mil til jobb og like mange tilbake. Forbruk juli-januar er på 178wh/km. Kjørt på 19 dekk og bra veier. (Mye E6) Det er bra tall i mine øyne.

Joachim@sancon.no

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #202 på: Lørdag 04. Januar 2020, klokken 10:29 »
Har et arbeidsoppdrag på Hamar neste uke. Jeg kan prøve å få til en test med 100d long range neste uke, der jeg testet forbruk under 90 km/t og 120 km/t i sommer. Snakker naturligvis om den kjente strekningen fra Nebbenes mot Espa, Kolomoen og tilbake.
 
Vil dere ha med eller uten takstativ og takboks?
Noen som tør gjette forbruket?

208wh/km Om det er våt vei og 22 i kupeen. Og fartsgrense +10. :)

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #203 på: Lørdag 04. Januar 2020, klokken 13:20 »
Forbruk gjennom flere sesonger er verdiløst for meg, siden det er for mange variabler som er udefinert. Temp. både i og utenfor kupè, dekk, felger, fart, føreforhold, vind, hastighet, temp. på batteri og topografi, må defineres om testen skal være sammenlignbar for andre.

Jeg kommer til å ta kjøre først en runde med 90 km/t og deretter 120 km/t med ferdig oppvarmet batteri og kupè. 
Resten av forutsetningene kommer neste uke.

Samme test i sommer gav 146 wh/km ved 90 km/t og 193 wh/km ved 120 km/t.
 

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #204 på: Onsdag 08. Januar 2020, klokken 22:29 »
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg
 
Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.
« Siste redigering: Onsdag 08. Januar 2020, klokken 22:33 av Sense »

Joachim@sancon.no

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #205 på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 18:09 »
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg
 
Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.

Syntes jeg tippet bra med 208 jeg da. :) er vel 110 der?

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 482
  • P100D
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #206 på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 19:32 »


Sense, du kjørte fra avkjøringen som heter Nebbenes, til den som heter Kolomoen (og tilbake).?

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #207 på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 13:02 »
Jepp, lurer på om det står "Tangen" på skiltet ved avkjøringen.
Ganske nøyaktig 80 km frem og tilbake.

(208 wh/km var bra tippet, Joachim. Farten var nok noe over 120 km/t ved enkelte forbikjøringer, så sannheten er nok litt nærmere 208 wh/km.)