Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

Newbee

Sitat fra: aguro på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:51
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

nie

Sitat fra: Newbee på fredag 03. januar 2020, klokken 02:04
Sitat fra: aguro på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:51
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Hvis tallet skal gi mening må du nesten si litt om forhold mellom langkjøring/småkjøring, dekk (21" eller 19") etc. Hvor i landet du bor, har også mye å si for hvordan tallet skal oppfattes. Litt forskjell på vinteren i Tromsø og Kristiansand :-)

Newbee

Sitat fra: nie på fredag 03. januar 2020, klokken 09:00
Sitat fra: Newbee på fredag 03. januar 2020, klokken 02:04
Sitat fra: aguro på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:51
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Hvis tallet skal gi mening må du nesten si litt om forhold mellom langkjøring/småkjøring, dekk (21" eller 19") etc. Hvor i landet du bor, har også mye å si for hvordan tallet skal oppfattes. Litt forskjell på vinteren i Tromsø og Kristiansand :-)


Har ingen pålitelige empiriske data, men kan anslå ca 70% motorvei (100km/t), 30% småveier. Østlandsområdet. 19'' piggfrie dekk.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Teslalita

Påstand. Det går ikke an å si hvor mye strøm.en elbil bruker på vinteren. For mange variabler. Men et ca tall er angit i posten over. Kjører du derimot 15 minutter til jobben med forvarming og rangemode av bruker du fort det dobbelte. Men ved småkjøring er ikke rekkevidde veldig viktig.

Contango

Er disse rapportene meningsfylte i det hele tatt? Det finnes en kvadrillion variabler. Kan dere ikke heller rapportere større avvik fra ABRP som er den beste simulatoren som finnes der ute?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sense

Har et arbeidsoppdrag på Hamar neste uke. Jeg kan prøve å få til en test med 100d long range neste uke, der jeg testet forbruk under 90 km/t og 120 km/t i sommer. Snakker naturligvis om den kjente strekningen fra Nebbenes mot Espa, Kolomoen og tilbake.

Vil dere ha med eller uten takstativ og takboks?
Noen som tør gjette forbruket?


Seigmann

Kjørt Raven S siden juli. 18 000km. Pendler ofte 7 mil til jobb og like mange tilbake. Forbruk juli-januar er på 178wh/km. Kjørt på 19 dekk og bra veier. (Mye E6) Det er bra tall i mine øyne.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Sense på lørdag 04. januar 2020, klokken 01:05
Har et arbeidsoppdrag på Hamar neste uke. Jeg kan prøve å få til en test med 100d long range neste uke, der jeg testet forbruk under 90 km/t og 120 km/t i sommer. Snakker naturligvis om den kjente strekningen fra Nebbenes mot Espa, Kolomoen og tilbake.

Vil dere ha med eller uten takstativ og takboks?
Noen som tør gjette forbruket?

208wh/km Om det er våt vei og 22 i kupeen. Og fartsgrense +10. :)

Sense

Forbruk gjennom flere sesonger er verdiløst for meg, siden det er for mange variabler som er udefinert. Temp. både i og utenfor kupè, dekk, felger, fart, føreforhold, vind, hastighet, temp. på batteri og topografi, må defineres om testen skal være sammenlignbar for andre.

Jeg kommer til å ta kjøre først en runde med 90 km/t og deretter 120 km/t med ferdig oppvarmet batteri og kupè. 
Resten av forutsetningene kommer neste uke.

Samme test i sommer gav 146 wh/km ved 90 km/t og 193 wh/km ved 120 km/t.

Sense

#204
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Sense på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:29
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.

Syntes jeg tippet bra med 208 jeg da. :) er vel 110 der?

Tiger123



Sense, du kjørte fra avkjøringen som heter Nebbenes, til den som heter Kolomoen (og tilbake).?

Sense

Jepp, lurer på om det står "Tangen" på skiltet ved avkjøringen.
Ganske nøyaktig 80 km frem og tilbake.

(208 wh/km var bra tippet, Joachim. Farten var nok noe over 120 km/t ved enkelte forbikjøringer, så sannheten er nok litt nærmere 208 wh/km.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA