Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

Sense

#180
De videoene av AP jeg har sett på Youtube, virker å fungere langt bedre enn min FSD. Enda jeg har siste skrik av oppdatering.
Min mestrer ingenting av verdi.

Den nøler og lager store mellomrom til bilen foran, et mellomrom som er så populært at andre biler vil inn og skyve meg nærmest tilbake til den gårdsplassen jeg startet på. Hvis jeg krymper avstanden til 1 på hendelen, nøler AP så lenge at jeg må bare avbryte hele seansen for å ikke lage kø. Virker som dette skjer hver gang med andre biler i nærheten. Helt alene på veien fungerer den bedre. Men hvor ofte er jeg alene på veien?

Joachim@sancon.no

Kansellerte selv min S LR da jeg fant ut at filskifte ikke var del av AP. Hadde EAP på min gamle X og ikke aktuelt å kjøpe ny bil med mindre funksjonalitet en min gamle. Å betale 50 lapper for FSD er pt helt uaktuelt.

Og med de begrensninger EU legger på nye funksjoner så kan det bli lenge til vi får FSD som musken har lovet.

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

alagerqv

Prisen på det går jo opp og ned etter en viss herr Musk sine twitringer...

Teslalita

Mottok min 100D 28.juni, antagagelig ikke Raven. Veldig fornøyd, ikke noe tull så langt. Drar sinnsykt fra 0, omtrent så det gjør vondt men har ikke kjørt Tesla før.
-fantombremsing sjelden men gjerne om det er høye betongkanter.
-synes avstanden til bilen foran er liten. Når den står på 7 som er lengste instilling er det ca 3 sekunder i 80km/t

Ingen vitenskapelige forbrukstester men kjører Lillehammer-Tønsberg retur uten lading ca 505 km. Ene gangen var det 10% igjen. Fint tørt vær og AC på auto. Den andre gangen regna det og det ble mørkt og forbruket var høyere. Bildene viser forbruk og anslått rekkevidde ved 100%

Joachim@sancon.no

Sitat fra: mthoring på fredag 06. september 2019, klokken 08:00
Kosta 40k for EAP i sin tid og..

Har tidligere hatt 2 stk Models S. Første en 15 Model 85d, så en 18 Model 75d. De bilene med AP kostet hhv 640 og 702. Begge var entre lever med skinn og normalt utstyr. Så å betale 850 for «samme» bilen i 2019 synest jeg ble for drøyt. Greit nok at det er mye nytt med ny motor og et større batteri.

På tide at de relanserer en SR Model av S. M3 er ikke et alternativ pga mindre plass.


Bjørn

Har hatt min performance raven m ludi nå i 5 dager.. Og kan ikke gjøre annet enn å skryte! den overgår alt jeg har prøvd tidligere!
Overgangen fra min 2013 S85 er bare enorm.. Alt fra comfort til den *sinnssyke* akselerasjonen er som natt og dag..
Bremser, seter, støynivå, kjøreegenskaper, musikkanlegg, handsfree, lys, skjermrespons, klima.. ja, så å si alt.. bortsett fra umcen (ladeledningen).. den var kraftig nedgradert! synd dem tar bort muligheten for å lade fra rød kontakt..


alagerqv

Kan man lade med rødt adapter om man har "gammel" UMC?

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Contango

Sitat fra: Joachim@sancon.no på søndag 08. september 2019, klokken 09:32
Sitat fra: mthoring på fredag 06. september 2019, klokken 08:00
Kosta 40k for EAP i sin tid og..

Har tidligere hatt 2 stk Models S. Første en 15 Model 85d, så en 18 Model 75d. De bilene med AP kostet hhv 640 og 702. Begge var entre lever med skinn og normalt utstyr. Så å betale 850 for «samme» bilen i 2019 synest jeg ble for drøyt. Greit nok at det er mye nytt med ny motor og et større batteri.

På tide at de relanserer en SR Model av S. M3 er ikke et alternativ pga mindre plass.
Kan jeg få anbefale denne ? https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27KF305329
Antagelig ikke Raven, men allikevel...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Lassen

Enkleste måten å skille raven og ikke raven er å se om den står oppgitt med NEDC eller WLTP og om LR står oppgitt til 3,8 istedenfor 4,3.
WLTP = Raven
NECD = ikke Raven.
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Sense

Eller å kikke på chassiet bak høyre forhjul. Der står nummertypen på batteripakken. Er det batteripakke E, så er det Raven. Står det D er det ikke Raven.
Rekkevidden på forrige versjon var 632 NEDC (ikke reelle km) På Raven er den 610 WLTP (reelle km)

Tesla startet å produsere Raven i starten av mai 2019. Hvis du fikk levert ny bil i slutten av juni, så burde du kunne ha Raven, med mindre du kjøpte en inventory bil produsert før mai.


Sense

Jeg har også gjort en ny forbrukstest med 100d Raven:
Kjørte motorveifart i 125 km/t med kaldt batteri.
Bilen brukte hele 8 mil på å varme ferdig batteriet, så forbruket ble høyt, men det var også farten.

(Tur-retur)

Start: 400 km rekkevidde
Kjørt: 162,3 km
Igjen: 198 km rekkevidde
Brukt: 202 km rekkevidde
Forbruk: 196 wh/km

Det gir en "typical" på 155 wh/km. Det synes jeg er pent.
For de som ikke er kjent med i terminologien.
Med "typical" menes at hvis forbruket ditt er 155 wh/km så vil du forbruke 1 km rekkevidde presis når du har kjørt 1 km distanse.

aguro

Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA