Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Sense på søndag 01. september 2019, klokken 00:49
Har Tesla hentet ut skiltene lenge før den er blitt godkjent og levert? Hvordan henger dette sammen?
Ja- mange bilforhandlere tar ut batcher av nummerplater.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sense

Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Contango på fredag 30. august 2019, klokken 21:20
Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 20:41
Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.
Men regnsensor på vindusviskere virker endelig når det regner. Hallelujah. Mht Autopiloten - virker det bedre om du setter Forward Collision Warning til Late?

Ja, det er jo kjekt at det fungerer 😄 Skal prøve late og se om det hjelper. Men i utgangspunktet vil jeg jo ikke ha Late collision warning..

Jeg også har samme problem med A.P. at den bremser opp selv uten hindringer i veien. Virker som den gjør det enten på 4-felts motorvei når biler kommer opp på siden, eller jeg passerer biler i venstre felt med A.P. på, eller bare CC på.

Forsøkte å sette collision warning på "late", men da bremser den bare hardere, så det gjorde nesten vondt verre.

Opplever noen ganger at AP er usikker og nølende til om den skal fortsette å holde farten, eller om den skal vente eller bremse. Da blir det ørlittegrann kenguru-takter, før den blir enig med meg om at det ikke fantes noen hindringer i veien likevel. Jeg forventer en liten beklagelse på displayet til hvorfor den sover på jobb, men har hørt nada fra den kanten.

Er det kun Raven-versjonene som har disse problemene med AP ?

 


alagerqv

#167
Opplever det samme på 2017 modell med FSD (kaller det Full Scared Driving).

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: Sense på torsdag 05. september 2019, klokken 01:15
Er det kun Raven-versjonene som har disse problemene med AP ?
Kan trøste deg med at det har vi alle. Blir vel fikset en eller annen gang.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

alagerqv

Ingen ting som tyder på det. De har jo hatt software hvor dette knapt var ett problem, før du plutselig etter en oppgradering stadig henger i setebeltet...

boppus

TACC (traffic-aware cruise control) var bortimot strøkent på min 2015 modell med AP1, hvor teknikken ble levert av Mobileye. Regnsensoren kan også trekkes frem som svært god, den gang da.
Nå, med 2018 modell og AP 2.5(?), er TACC i praksis ubrukelig. Fantombremsing, rykk og napp ødelegger raskt flyten. Og regnsensoren fungerer svært dårlig. Raven har samme uferdige løsninger.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Joachim@sancon.no

Noen som vet om AP1 også har fått fantom bremsinger nå? Husker jeg var veldig fornøyd med min 85d når jeg hadde den.

Øyvind.h

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 05. september 2019, klokken 09:14
Noen som vet om AP1 også har fått fantom bremsinger nå? Husker jeg var veldig fornøyd med min 85d når jeg hadde den.
Nope. Like stødig og behagelig som i 2016. Også like begrenset i funksjonalitet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sense

Det gjør den nesten ubrukelig i mine øyne. Helt ubrukelig når noen ligger bak av risiko for å bli påkjørt bakfra. Og her på Østlandet er det så mye trafikk at det ofte gjør nettopp det.

Fatter ikke hvordan jeg kunne være så dum å betale 50k for FSD (Failing Stupid Driver)

Når det er sagt så er bilen ellers en herlig kjøremaskin når den kjøres manuelt.

Smurfboy

Sitat fra: Sense på torsdag 05. september 2019, klokken 11:09
Det gjør den nesten ubrukelig i mine øyne. Helt ubrukelig når noen ligger bak av risiko for å bli påkjørt bakfra. Og her på Østlandet er det så mye trafikk at det ofte gjør nettopp det.

Fatter ikke hvordan jeg kunne være så dum å betale 50k for FSD (Failing Stupid Driver)

Når det er sagt så er bilen ellers en herlig kjøremaskin når den kjøres manuelt.

Glad jeg endret bestillingen til uten. Den gang de klarer å få til noe stabilt betaler jeg gjerne mer, men tror ikke det skjer så lenge jeg har bilen

1000kwh

Tror folk har svært ulike oppfatninger av hvor bra AP fungerer.

At systemet er ubrukelig er en totalt annen opplevelse enn jeg har. Synes Autosteer og TACC, særlig på motorveier fungerer helt utmerket.

Muffinman

AP1 biler er heller ikke fri for fantombremsinger dessverre. Siste tilfelle var denne uka for min del. Kjørte et strekk med mange små tunneler, og i en åpning på ca 30 meter mellom to hogg bilen bremsene kraftig i samtidig som et rødt kjøretøy dukket opp i displayet. Jeg var (heldigvis) alene på veien. AP var ikke aktivert.

Smurfboy

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 05. september 2019, klokken 11:38
Tror folk har svært ulike oppfatninger av hvor bra AP fungerer.

At systemet er ubrukelig er en totalt annen opplevelse enn jeg har. Synes Autosteer og TACC, særlig på motorveier fungerer helt utmerket.

Enig, derfor jeg kansellerte FSD da nye biler kommer med TACC og autosteer, de andre funksjonene er veldig halvveis og ikke verdt 50.000 pr idag

alagerqv

Hvertfall med dagens software, kanskje også hardware.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA