Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

Contango

Har ikke målt forbruk og har ikke kjørt noen langtur ennå. Må innrømme at jeg ikke bryr meg noe særlig. Er så lang rekkevidde og god ladehastighet tidlig i kurven at jeg ikke tror jeg noensinne kommer til kalkulere elektroner.....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaK

Sitat fra: Contango på fredag 30. august 2019, klokken 21:20
Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 20:41
Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.
Men regnsensor på vindusviskere virker endelig når det regner. Hallelujah. Mht Autopiloten - virker det bedre om du setter Forward Collision Warning til Late?

Ja, det er jo kjekt at det fungerer 😄 Skal prøve late og se om det hjelper. Men i utgangspunktet vil jeg jo ikke ha Late collision warning..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Øyvind.h

Testet late på en lånebil nylig. Ingen forbedring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hodetelefoner

Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 20:41
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..

TeslaK

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 30. august 2019, klokken 22:37
Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 20:41
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..

Enig i at rykket i starten ikke er like brutalt, men draget etterpå kan ikke sammenlignes. Flat pedal i 110 ga knapt respons i P85DL, I Raven så smeller du bakover i setet😄
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

geear

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 30. august 2019, klokken 22:37
Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 20:41
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..
Tredje innlegget du skriver det samme i..?

https://youtu.be/IS0xD4DWyj4

Hodetelefoner

Sitat fra: gr på lørdag 31. august 2019, klokken 00:13
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 30. august 2019, klokken 22:37
Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 20:41
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..
Tredje innlegget du skriver det samme i..?

https://youtu.be/IS0xD4DWyj4
Og jeg må fortsette å nevne dette. Så flere oppdager det.

Et godt eksempel er når noen poster en video ifra 2016 over ytelsen til P100DL.
Før Tesla skrudde ned effekten veldig. Hadde for inntil to uker siden, begge biler. Bare ved å flytte de, så merker man kjempe stor forskjell.
Jeg merket det ikke før jeg gikk ifra P100DL og over til P85D, den skøyt veldig av sted i forhold.  Gikk å sjekket om P100'n stod i sport...
Så gjør kompis som også har begge biler det samme.. Han ble så sur at han solgte P100D.
#MakeP100DGreatAgain

Tiger123


Er det noen som har testet Xen? Regner med endringene blir de samme der?

Tiger123

Sitat fra: Contango på fredag 30. august 2019, klokken 21:43
Har ikke målt forbruk og har ikke kjørt noen langtur ennå. Må innrømme at jeg ikke bryr meg noe særlig. Er så lang rekkevidde og god ladehastighet tidlig i kurven at jeg ikke tror jeg noensinne kommer til kalkulere elektroner.....

Ja med tiden så vil jo tankegangen endres til å se på rekkevide på samme måte som med en liten personbil. Altså å ikke tenke noe særlig i det hele tatt. Unntatt europafarerne da:)

geear

Og her og, P100DL (dual LRP) er jo nå raskere enn i 2016. Selvfølgelig kan en justering av hvor raskt den gir maks effekt endre på opplevelsen, samtidig som den kan være raskere, men at den har dårligere gassrespons enn en Toyota diesel blir for dumt..

Hodetelefoner

Unnskyld?  Har du en P100DL og en Toyota diesel? Jeg har.
Klarer du fatte hvorfor jeg synes dette er irriterende da? At Tesla har skrudd ned effekten og responsen så jævlig i bilen? 
Verre enn når de gjorde det på P85 P85D..

Sense

Vi diskuterte tidligere i denne tråden om 100d long range hadde flere hestekrefter enn forgjengeren på 524 HK, siden akselerasjonen på 100d Raven var forbedret fra 4,3 s til 3,8 på 0-100 km/t.
Noen mente den kun hadde forbedret momentkurven uten økt HK.

Her er fasiten fra min bil: 562 HK (38 flere enn forgjengere)
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev84021

En annen diskusjon vi hadde var årsaken til forsinkelsene på leveringen. Et forslag var at det kunne skyldes kravet om summelyd i lav fart for å varsle myke trafikanter, et pålegg som kom 1. juli i år.
Men jeg hører ingen summelyd i lav fart på min, selv med vinduene nede. Har jeg dårlig hørsel, eller mangler deres Raven-modeller også summelyd? (Ikke misforstå, jeg er glad jeg slipper lyden.)

En rar observasjon ang. registrering, er at mitt EV nummer begynner på 84, som er lavere enn biler jeg sett på gata 2 uker før min levering. Der så jeg en Leaf med EV 90....
Har Tesla hentet ut skiltene lenge før den er blitt godkjent og levert? Hvordan henger dette sammen?

alagerqv

Skiltnummer kommer i bolker. Min søster fikk EK86 på sin Kona mens alle andre hadde EV20. Så det er ikke noe fasit. Om man er heldig eller uheldig bryr forhandler seg ofte lite om.

Amoss

Sitat fra: Sense på søndag 01. september 2019, klokken 00:49
En annen diskusjon vi hadde var årsaken til forsinkelsene på leveringen. Et forslag var at det kunne skyldes kravet om summelyd i lav fart for å varsle myke trafikanter, et pålegg som kom 1. juli i år.
Men jeg hører ingen summelyd i lav fart på min, selv med vinduene nede. Har jeg dårlig hørsel, eller mangler deres Raven-modeller også summelyd? (Ikke misforstå, jeg er glad jeg slipper lyden.)

Kravet gjelder for ny typegodkjenning. Spekulasjonene dukket opp som en følge av påstander om at bilen hadde problemer med typegodkjenningen. Dersom det trengtes en ny typegodkjenning for bilen, og den ikke var på plass for 1. Juli, så ville den også måtte støtte ulyden. Så at den ikke er der betyr altså at bilen er registrert på en typegodkjenning eldre enn 1. Juli i år.
Model S 85D

TeslaK

#164
Sjekket maks-effekt tallene for min Raven Performance (EV 85148) mot en tilfeldig Model 3 Performance på finn (EV 49837). Da kan man se at frontmotor på S har eksakt samme effekt som bakmotor på 3 (205 kW). Som forventet, egentlig.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA