Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

geear

#135
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 08. august 2019, klokken 21:49
En fin test hadde jo vært å gjøre som Tellus har gjort med Jaguar`n.

Tellus skriver; Har kjørt bilen fra 100% til 0% og notert snittforbruk og km hver gang jeg passerte en hel 10%. Noterte også når 99% viste da jeg tidligere har lagt merke til att 100%-99% er ganske drøy.

Eller er tallene i bilen helt nøyaktig? 127kWh er jo helt sykt lavt. Jeg har 200kWH i snitt siste 10 000 km med min S P100D..:)
Teslafi gir disse dataene, sannsynligvis med unntak av snittforbruk mellom hver 10%, men det kan en jo regne seg frem til. Får vel 14 dagers gratis prøvekonto også om man vil.

Contango

#136
Noen observasjoner:
- Performance med krem kommer ikke med perforerte seter. I hvert fall ikke den produksjonen som fremdeles har lyst taktrekk.
- fjæring og støydemping er, som alle andre også har kommentert, mye bedre. Merkbar forskjell fra 2018 S75 som hadde akkurat samme hjulene. Men det er en tydeligere hvining fra frontmotoren innenfor noen turtallsregistre i lavere hastighet.
- ift tidligere P100D virker den mindre aggressiv. Men det kan ha med fjæringen å gjøre, at jeg foreløpig har 19 hjul, og at jeg har et annet erfaringsutgangspunkt enn jeg hadde med den forrige P100en.
- problemfri levering og en bil jeg ikke kan finne noe galt med hverken mekanisk, interiørmessig eller eksteriørmessig. Kanskje jeg ikke er nøye nok...
- CCS adapter følger med i bilen.

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaK

#137
Min Raven ble utlevert med en 1-2 mm dyp, 2 cm bred og ca. 25 cm langt skrap under batteripakken. Skal innom Tesla Kristiansand i morgen hvor de skal se på det. Hva gjør jeg? Levere tilbake? Siste frist i morgen.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Thor2014

Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

TeslaK

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 29. august 2019, klokken 21:14
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Newbee

Sitat fra: TeslaK på torsdag 29. august 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 29. august 2019, klokken 21:14
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.

Er ikke dette titanplaten som ble innført for noen år siden etter motorveibrannen? Den korroderer ikke nevneverdig ☺️
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

TeslaK

Sitat fra: Newbee på torsdag 29. august 2019, klokken 23:12
Sitat fra: TeslaK på torsdag 29. august 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 29. august 2019, klokken 21:14
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.

Er ikke dette titanplaten som ble innført for noen år siden etter motorveibrannen? Den korroderer ikke nevneverdig ☺️

Det er bare en liten plate foran batteripakken. Dette er aluminium og det korroderer i kontakt med veisalt..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Newbee

Sitat fra: TeslaK på torsdag 29. august 2019, klokken 23:16
Sitat fra: Newbee på torsdag 29. august 2019, klokken 23:12
Sitat fra: TeslaK på torsdag 29. august 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 29. august 2019, klokken 21:14
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.

Er ikke dette titanplaten som ble innført for noen år siden etter motorveibrannen? Den korroderer ikke nevneverdig ☺️

Det er bare en liten plate foran batteripakken. Dette er aluminium og det korroderer i kontakt med veisalt..

Overflaten til aluminium oksiderer og «forsegler» seg selv. Blir ikke nevneverdig spist opp av veisalt.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Sense

Da er vår Raven 100d (long range) også kommet på gårdsplassen. Og første forbrukstest er unnagjort.

Test 1 : 110 km/t cruise controll
Kjørt : 78,3 km
Forbruk : 183 wh/km

Test 2 : 90 km/t
Kjørt: 78,3
Forbruk: 146 wh/km

Test 3: 120 km/t
Kjørt: 78,3
Forbruk: 193 wh/km

Dekktrykk: 45 psi rund baut
Dekk: Michelin Pilot Sport 3 245/45/R19
Felger: 19″ Sonic Carbon Slipstream
Temp: 19C
Kjøreforhold :Tørr og bar asfalt.
Vind: Svak vind, men dette er ikke medberegnet siden man kjører begge veier på samme test.
HVAC: Ventilasjon gikk uten oppvarming, AC var avslått.
Vekt: Bilens egenvekt + 2 personer. Ca. 2450 kg totalt.

Testen er gjort på E6 fra Eidsvoll Verk og nordover der Herr Nyland pleier å gjøre sine forbrukstester. Lite trafikk og få bakker gjør strekningen egnet som hastighetstest.
Det ble benyttet bilens egen speedometer, siden denne er antatt presis nok. For at ikke redusert fart under snuoperasjonen i enden av strekningen skulle påvirke testresultatet, kjørte vi et par km/t over testfarten en 1 km før og etter snupunktet, for å komme så nær riktig gjennomsnittsfart som mulig.

Funfact:
Lading til 90% SOC gav 521 km oppgitt rekkevidde !

Hvilket forbruk av dere andre på Raven?

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sense

Formoder det burde bli 573, ja. Har ikke prøvd. Vil antagelig aldri ha behov for å lade fullt mer.
P100d som Nyland testet nådde 555 km angitt rekkevidde fulladet, men påviste at det ilgger en buffer i toppen som gjør at rekkevidde startet ikke å falle før etter 15,5 kjørte km. Antar det samme gjelder min 100d, som skal ha 20 km lenger WLTP rekkevidde.

Glemte å nevne at Range mode ikke var på ved min test. Men det ville sannsynligvis ikke ha særlig betydning, siden ingen oppvarming eller nedkjøling av kupeen ble foretatt.

JorEl

Gratulerer så mye med superbilen. Flott test :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TeslaK

Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Contango

Sitat fra: TeslaK på fredag 30. august 2019, klokken 20:41
Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.
Men regnsensor på vindusviskere virker endelig når det regner. Hallelujah. Mht Autopiloten - virker det bedre om du setter Forward Collision Warning til Late?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sense

På Test 3 der hastigheten var 120 km/t hadde vi et rekkeviddetap på akkurat 100 km på 78,3 faktisk kjørte km.
Etter boka skal man vel fylle batteriet fullt og tømme det helt for å kalkulere "typical". Men basert på disse tallene får jeg et "typical" forbruk på 151,1 wh/km på Raven 100d.
(193wh/km : 100 x 78,3 = 151,1 wh/km)

Kan det stemme? Hva får dere andre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA