Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

emmern

Er det noen som har merket til ulyder eller noe slikt i fjæringene på Raven S (ennå?) alt stille og fint? :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Seigmann

Ny tur med raven. Kjørte nesten 40 mil fra Elverum til litt nordafor Trondheim i går. Kun to stopp a 10min. Mye bruk av AC, 15-20 forbikjøringer, 6-8 mil i plaskregn med vindusviskere ofte på høyeste hastighet, en del våt veibane, men mest tørt. 14-22 grader ute.

Kjørte litt roligere enn forrige uke som jeg beskrev på forrige side her. Siste milene ganske rolig pga trafikk.

Forbruk 137Wh/km over ca 40 mil.

Demperne er stille og rolige i mine ører.

Seigmann


DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Seigmann på torsdag 08. august 2019, klokken 09:14
Mye bruk av AC
Hva betyr dette? I min bil står alltid AC (dvs klima) på auto.

Det å kjøre uten AC var noe jeg gjorde med Soul EV på langtur........

Øyvind.h

Mener kanskje behov for ac? Dvs behov for kjøling.

Så lenge det er under 18-20 grader og lite sol foretrekker jeg personlig å ha noe mer utskiftning av luft (økt viftehastighet) og ac av enn AC på.
Årsaken er at luft fra ac blir veldig kald og kan være ubehagelig. Målet er det samme - behagelig kupétemp. Men ac løser dette ved lav viftehastighet og iskald luft. Uten ac løses det med mer tilluft.. Handler om komfort, ikke øko.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2019, klokken 09:52
Mener kanskje behov for ac? Dvs behov for kjøling.

Så lenge det er under 18-20 grader og lite sol foretrekker jeg personlig å ha noe mer utskiftning av luft (økt viftehastighet) og ac av enn AC på.
Årsaken er at luft fra ac blir veldig kald og kan være ubehagelig. Målet er det samme - behagelig kupétemp. Men ac løser dette ved lav viftehastighet og iskald luft. Uten ac løses det med mer tilluft.. Handler om komfort, ikke øko.
Dette er en mulig (og forståelig) forklaring.
Men lurer på om det ikke er litt energisparing som ligger bak også Noe som er helt greit det også.

Øyvind.h

Ac drar egentlig ganske lite strøm. Maks noen hundre watt til kupe tipper jeg.

Men må si Raven oppdateringen imponerer stort på forbruk. Fikk min S90D ned i 135-140Wh/km med 21" og takboks, men da kjørte jeg jevnt i 60-70m/t med fokus på forbruk og med perfekt sommertemp. Med litt mer pådrag og bittelitt økning i snitt gikk den opp i ca 150-155Wh/km.

130-tallet på en så lang tur med de forutsetningene kunne jeg bare drømme om med S90D.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2019, klokken 10:10
Ac drar egentlig ganske lite strøm. Maks noen hundre watt til kupe tipper jeg.

Men må si Raven oppdateringen imponerer stort på forbruk. Fikk min S90D ned i 135-140Wh/km med 21" og takboks, men da kjørte jeg jevnt i 60-70m/t med fokus på forbruk og med perfekt sommertemp. Med litt mer pådrag og bittelitt økning i snitt gikk den opp i ca 150-155Wh/km.

130-tallet på en så lang tur med de forutsetningene kunne jeg bare drømme om med S90D.
AC drar litt mer enn det når det er sol og 25C eller mer, i gamle Model S kan jeg lese av at den bruker temmelig nøyaktig 1-2kW hele tiden når det er 25-30C og jeg setter den på 22C.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: Seigmann på torsdag 08. august 2019, klokken 09:14
Ny tur med raven. Kjørte nesten 40 mil fra Elverum til litt nordafor Trondheim i går. Kun to stopp a 10min. Mye bruk av AC, 15-20 forbikjøringer, 6-8 mil i plaskregn med vindusviskere ofte på høyeste hastighet, en del våt veibane, men mest tørt. 14-22 grader ute.

Kjørte litt roligere enn forrige uke som jeg beskrev på forrige side her. Siste milene ganske rolig pga trafikk.

Forbruk 137Wh/km over ca 40 mil.

Demperne er stille og rolige i mine ører.
Imponerende! Hva slags dekk følger med nå som standard på 19"?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Seigmann

Mye bruk av AC betyr helt enkelt at jeg som oftest har kilmaanlegg stående på 22 grader auto. AC jobber med kjøling da det som oftest ble litt varmt i kupé og ikke motsatt. Har en følelse av at det er litt å spare på å ikke bruke klimaanlegget. (Om noen orker å tenke på dette er en annen sak)

Pilot Sport 3 dekk fulgte bilen min.

Tiger123

En fin test hadde jo vært å gjøre som Tellus har gjort med Jaguar`n.

Tellus skriver; Har kjørt bilen fra 100% til 0% og notert snittforbruk og km hver gang jeg passerte en hel 10%. Noterte også når 99% viste da jeg tidligere har lagt merke til att 100%-99% er ganske drøy.

Eller er tallene i bilen helt nøyaktig? 127kWh er jo helt sykt lavt. Jeg har 200kWH i snitt siste 10 000 km med min S P100D..:)

Counterpointer

Sitat fra: Seigmann på torsdag 08. august 2019, klokken 13:02
Mye bruk av AC betyr helt enkelt at jeg som oftest har kilmaanlegg stående på 22 grader auto. AC jobber med kjøling da det som oftest ble litt varmt i kupé og ikke motsatt. Har en følelse av at det er litt å spare på å ikke bruke klimaanlegget. (Om noen orker å tenke på dette er en annen sak)
Supert. Det oppklarte det jeg lurte på

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA