Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Newbee på fredag 02. august 2019, klokken 21:44
Sitat fra: N00b på fredag 02. august 2019, klokken 20:49
Momentet er ikke maks fra null. Det bygges gradvis opp, når ett platå og holder seg der til begrensingen på antall A tillatt trår i kraft der momentet begynner falle i takt med økning i turtall.  Momentet er kraften, hestene er produktet du får når du blander inn turtall og tidsenhet. 

Vel så viktig for akselerasjon som motor er momentomformeren, populart kalt girkasse. Tesla har også det, men med fast utveksling.

I beg to differ.
Vis meg en troverdig elmotor momentkurve som viser at moment bygges gradvis opp.
Beklager å bidra til å ødelegge en god Raven-tråd.
Google AC motor torque, asynchronous motor torque eller induction motor torque. Det er ikke det samme som DC-motorer...

(men vet ikke om det er trygt å blande seg inn i en diskusjon mellom en N00b og en Newbee??)

gigafactory

En momentomformer er ikke det nybegynneren tror det er heller.

Newbee


Sitat fra: N00b på fredag 02. august 2019, klokken 20:49
Momentet er ikke maks fra null. Det bygges gradvis opp, når ett platå og holder seg der til begrensingen på antall A tillatt trår i kraft der momentet begynner falle i takt med økning i turtall.  Momentet er kraften, hestene er produktet du får når du blander inn turtall og tidsenhet. 

Vel så viktig for akselerasjon som motor er momentomformeren, populart kalt girkasse. Tesla har også det, men med fast utveksling.

I beg to differ.
Vis meg en troverdig elmotor momentkurve som viser at moment bygges gradvis opp.
Beklager å bidra til å ødelegge en god Raven-tråd.
[/quote]
Google AC motor torque, asynchronous motor torque eller induction motor torque. Det er ikke det samme som DC-motorer...

(men vet ikke om det er trygt å blande seg inn i en diskusjon mellom en N00b og en Newbee??)
[/quote]

Tesla benytter Variable Frequency Drive (VFD) AC Induction motor som ved manipulering av spenning/frekvens oppnår maks moment før 50rpm.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE


Seigmann

Da har jeg endelig fått kjørt en ordentlig langtur med raven bilen, og tallene er mildt sagt spennende.

Begynte turen et stykke nord for Trondheim og kjørte helt til Elverum det jeg tok en 20 min pause. Kjørte så til Drammen.

Første etappe til Elverum var på ca 40 mil og nesten 60 mil helt fram til Drammen.

Kjørestil: noen ganger friskt, dvs endel gass og brems i svinger for å kjenne på demperne i forskjellige modus. Mange forbikjøringer. Kjørte med vilje helt uten tanke for å sparekjøre. Fra Elverum og til Drammen mye 125km/t +

Altså er det mulig å forbedre mine tall greit hvis man kjører roligere med litt lavere fart og mindre gasspådrag.

Dekk 48PSI når de var blitt varme.

Prøvde å unngå bruk av klimaanlegg helt, noe som gikk fint. (Ofte vil jo solskinn tvinge deg til å bruke AC)
Tror forbruket hadde økt ved bruk av dette.

Startet turen på 30moh, så det er heller ikke høydeforskjell som hjelper til med å få ned forbruket.

Forbruk første etappe på 40 mil ble 141kWh.

Forbruk totalt ca 60 mil endte opp på 149kWt. (Høy fart inn mot Oslo dro opp snittet)

Forskjell på Model 3 og S Raven i forbruk er nå helt klart mindre enn den var før. Hadde vært gøy å vite hva en model 3 hadde brukt under samme forhold med samme fart.

Bilen er nå kjørt snart 3000km.

GOS

@Seigmann

Det hørtes veldig imponerende ute.

Hva snitt fart hadde du på etappene?

Antar det var tørt og fint føre? Lite vind eller medvind?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

OlaM

Wow! Jeg kjørte ca 35 mil med en Leaf 2 i går, tur-retur Bergen Flåm. Omtrent ingen forbikjøringer, stort sett på fartsgrensen etter GPS, mye 70-sone. Brukte over 150 Wh/km.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Seigmann på søndag 04. august 2019, klokken 09:31

Forbruk totalt ca 60 mil endte opp på 149kWt. (Høy fart inn mot Oslo dro opp snittet)

Forskjell på Model 3 og S Raven i forbruk er nå helt klart mindre enn den var før. Hadde vært gøy å vite hva en model 3 hadde brukt under samme forhold med samme fart.
Det er helt sykt lavt, og kan ikke være mye over Model 3. Imponerende, og litt merkelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger123

Betyr at WLTP er fint oppnåelig da.

Dette er jo utklassing av konkurrentene, noe lignende en Northug-spurt!:)

Hva er nærmeste? Nye Mercedes`n?

Sense

Herlige forbrukstall.
Ikke rart rekkevidden øker betydelig.

Når P100d har økt HK fra 772 til 796 registrerte HK, (24 opp) og har forbedret 0-100 tiden med 0,1 sek, er det påfallende merkelig om 100d, som har forbedret sin tid med hele 0,5 sek, ikke har noen økning i HK.

Selv om jeg har liten ekspertise på momentkurver, så er jeg såpass trygg på at 100d også har økt sine HK fra de gamle 524. Faktisk er jeg villig til å vedde bort kona mi sin gamle velbrukte kjevle på at gampene også har økt på 100d Raven. Kjevla passer bedre til å jevne ut momentkurver med, enn å svinge over mitt hode en sen lørdagskveld.

Tiger123


Helt sikkert en glipp hos Vegvesenet.

P100D hadde 2,6 sek på 0-100 før også, så den er ikke endret.

Seigmann

@GOS
Gjennomsnittsfart på 81m/t.
Optimale forhold med tør vei, lite vind og 16-26 grader.

Kjører en ny langtur kommende torsdag. Kan rapportere forbruk igjen da.

Seigmann

Tenker at det er naturlig at forbruk til S nå nærmer seg Model 3. Tross alt en model 3 motor som gjør 99% av jobben, så eneste forskjell blir nesten vektforskjell og bittelitt større overflate mtp luftmotstand. (18" vs 19" hjul utgjør kanskje litt det også..)

Men samme motor på begge bilene gjør at det ikke er kjempestore forskjeller lengre..

En annen sak. Virker som spylevæske motor har mer trøkk. Null problem å spyle ruter i 130km/t.

Og enda en sak. Jeg innbiller meg at langlysene er bedre på raven enn S75D. Mulig innbilning, meg jeg brukte langlys og tenkte umiddelbart: oi, nå ser jeg faktisk veien godt!

N00b

Da er det ikke mye som skiller lengre!  Kjører med den du beskriver. Oslo - Tydal - Oslo - Sørlandet.  Snitt på 140, Model 3 LR med 18 aero.


Sitat fra: Seigmann på søndag 04. august 2019, klokken 09:31
Da har jeg endelig fått kjørt en ordentlig langtur med raven bilen, og tallene er mildt sagt spennende.

Begynte turen et stykke nord for Trondheim og kjørte helt til Elverum det jeg tok en 20 min pause. Kjørte så til Drammen.

Første etappe til Elverum var på ca 40 mil og nesten 60 mil helt fram til Drammen.

Kjørestil: noen ganger friskt, dvs endel gass og brems i svinger for å kjenne på demperne i forskjellige modus. Mange forbikjøringer. Kjørte med vilje helt uten tanke for å sparekjøre. Fra Elverum og til Drammen mye 125km/t +

Altså er det mulig å forbedre mine tall greit hvis man kjører roligere med litt lavere fart og mindre gasspådrag.

Dekk 48PSI når de var blitt varme.

Prøvde å unngå bruk av klimaanlegg helt, noe som gikk fint. (Ofte vil jo solskinn tvinge deg til å bruke AC)
Tror forbruket hadde økt ved bruk av dette.

Startet turen på 30moh, så det er heller ikke høydeforskjell som hjelper til med å få ned forbruket.

Forbruk første etappe på 40 mil ble 141kWh.

Forbruk totalt ca 60 mil endte opp på 149kWt. (Høy fart inn mot Oslo dro opp snittet)

Forskjell på Model 3 og S Raven i forbruk er nå helt klart mindre enn den var før. Hadde vært gøy å vite hva en model 3 hadde brukt under samme forhold med samme fart.

Bilen er nå kjørt snart 3000km.

GOS

Sitat fra: Seigmann på mandag 05. august 2019, klokken 02:21
@GOS
Gjennomsnittsfart på 81m/t.
Optimale forhold med tør vei, lite vind og 16-26 grader.

Kjører en ny langtur kommende torsdag. Kan rapportere forbruk igjen da.

Ja, da er det ganske så bra og veldig nært 3. Har ikke kjørt skikkelog sommertur enda med 3'ern men på tidligete turer i år på mer en 30 mil så har forbruket ligget på 133-145 wh/km på strekket Stavanger-Oslo rundt Sørlandet, da med snittfart varierende fra 80-82 km/t. Min 3'er bruker betydelig mindre enn veteran S'en jeg hadde, men med det forbruket på Raven så er det bare tilhengerfeste som mangler før vurderer bytte tilbake til S.

PS  laveste forbruk jeg hadde på veteran S'en på langtur (ideelle forhold) var 151 wh/km men da var snittfarten like under 60 km/t. Når Raven klarer det samme i vel 80, så har det skjedd mye siden 2014.
Dette må konkurrentene få øynene opp for og sikre at de kan konkurrere på energieffektivitet også.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA