Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Oppdatert Model S, 'Raven', testet  (Lest 19617 ganger)

MuskElBil

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #90 på: Torsdag 01. August 2019, klokken 22:52 »
Dette er ein 100D. Raven blir vel kalt dual motor?
Antar derfor at dette er ein "small refresh 4", som har fått CCS, men ikkje nye dempere bl.a.
2019 TMS 100D Deep Biue Metallic FSD

samotholt

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 448
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #91 på: Torsdag 01. August 2019, klokken 23:36 »
OlaM sin link til vegvesenet viser jo at Raven har mer effekt enn du refererer til.

«Raven, 279 hk fremme, 517 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev82170»

Hvor har du dine tall fra?

Om jeg oppfatter dette over korrekt så er de tallene du og OlaM viser til tall for "Raven LR P".
Sense presiserer at han snakker om "none-P" utgaven av Raven, og har ut i fra hva han skriver hentet tallene fra samme sted som OlaM, men uten å fortelle oss hvilket registreringsnummer han har sjekket så vi kan verifisere påstandene hans (uten å selv finne ett registreringsnummer for en "Raven LR" (uten "P")).
Ja, jeg sikter til 100d long range varianten, om du vil. Nå finner jeg ikke igjen modellen jeg fant tidligere på Finn, men poenget er igrunn det samme som med bilen jeg har linket inn nedenfor, bortsett fra at den har 524 HK oppgitt, som forgjengeren.

Hvordan klarer Raven versjonen 0-100 km/t på 3,8 sek, 0,5 sek raskere enn forgjengeren, når hestekreftene oppgis til å være det samme som forgjengeren. Har du en gammel bil og bytter litt plugger og renser litt her og der, kan det godt være du forbedrer akselerasjonen med 0,5 sek, uten at det oppleves som noen dramatisk endring. Men når du har en bil som klarer øvelsen på 4,3 sek, så er det ganske mye mer krefter som kreves for å forbedre tiden med 0,5 sek.

Bryr ikke Tesla seg om å oppgi endringer i hestekreftene til veimyndighetene, eller er det Statens Vegvesen som ikke sjekker den nye versjonens motorer og bruker typegodkjenningen fra den gamle versjonen?

Hvor mange HK finnes egentlig i 100d Raven?

Modellen nedenfor fra Finn er trolig en "Raven", registrert i norge i slutten av juni. Biler produsert etter 1. mai er Raven-versjoner. Den er likevel kun registrert med 524 HK.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151200121

Antall hestekrefter gir ikke svar på akselerasjonen på en bil, kun hvor mye arbeid som kan gjøres ved optimalt turtall.

Akselerasjonen er gitt av dreimoment x utveksling (x en_konstant). Mao. så må du se på dreimomentkurvene til bilene og evt. se om det er forskjell i utvekslingen.
« Siste redigering: Torsdag 01. August 2019, klokken 23:41 av samotholt »
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #92 på: Fredag 02. August 2019, klokken 00:16 »
Tenker du man kan få så store forbedringer kun med å forbedre momentkurven og dreiemomentet, uten at resultat også blir flere hestekreftene?

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5727
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #93 på: Fredag 02. August 2019, klokken 06:42 »
Tenker du man kan få så store forbedringer kun med å forbedre momentkurven og dreiemomentet, uten at resultat også blir flere hestekreftene?
Det kan man jo, siden maks effekt kommer på ganske høyt turtall. Så lenge de nye motorene har høyere moment tidligere vil man få bedre akselerasjon. I tillegg vil jo lavere rullemotstand (dekk, lager) og gi raskere akselerasjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6991
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #94 på: Fredag 02. August 2019, klokken 07:42 »
Den kan potensielt ha bedre grep med nytt understell, og dermed tillate enda hardere oppramping fra start.

Men mest sannsynlig i mine øyne er at effekten som er oppgitt hos Vegvesenet er rated peak på motorene, og at det ikke er reell effekt vi har fått tilgang på, enten av sw-begrensning eller spenning, eller mer sannsynlig en kombinasjon - og at de nå gir tilgang på litt mer av dette, slik at Raven faktisk har mer krefter tilgjengelig enn tidligere modeller. Det havner nok en på en dyno snart. :-)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Newbee

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 263
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #95 på: Fredag 02. August 2019, klokken 07:49 »
Tenker du man kan få så store forbedringer kun med å forbedre momentkurven og dreiemomentet, uten at resultat også blir flere hestekreftene?
Det kan man jo, siden maks effekt kommer på ganske høyt turtall. Så lenge de nye motorene har høyere moment tidligere vil man få bedre akselerasjon. I tillegg vil jo lavere rullemotstand (dekk, lager) og gi raskere akselerasjon.

Har dere i det hele tatt sett momentkurven til en el-motor? Er strengt tatt ikke så mye å forberede på en «kurve» som er flat og maks allerede fra «0». Eneste må være å forlenge den. Høres ut som det diskuteres ICE her nå....
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 490
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #96 på: Fredag 02. August 2019, klokken 09:16 »
Denne tråden har gått fra å diskutere Raven til å bli en diskusjon om hvordan man måler HK på elbiler. Lag en egen tråd.
2019 P100D, 2019 3P-

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5727
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #97 på: Fredag 02. August 2019, klokken 09:23 »

Har dere i det hele tatt sett momentkurven til en el-motor? Er strengt tatt ikke så mye å forberede på en «kurve» som er flat og maks allerede fra «0». Eneste må være å forlenge den. Høres ut som det diskuteres ICE her nå....
Ja, det er litt av poenget. Hvis Raven PMSRM motorene har høyere moment, men begynner å synke på lavere turtall  vil de gi bedre aks men ikke nødvendigvis ha høyere toppfart. Men SVJV skal de nye motorene ha høyere effekt og.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6991
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #98 på: Fredag 02. August 2019, klokken 09:44 »
Har dere i det hele tatt sett momentkurven til en el-motor? Er strengt tatt ikke så mye å forberede på en «kurve» som er flat og maks allerede fra «0». Eneste må være å forlenge den. Høres ut som det diskuteres ICE her nå....
Kurven på datasheetet for motoren og hva bilen utnytter trenger ikke være det samme. Mange elbiler har programmert inn lagg/oppramping på gassen. Sikkert både for å ivareta grep, men også for å begrense slitasje på drivverk - eller klare seg med et svakere og billigere drivverk.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Newbee

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 263
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #99 på: Fredag 02. August 2019, klokken 09:44 »

Har dere i det hele tatt sett momentkurven til en el-motor? Er strengt tatt ikke så mye å forberede på en «kurve» som er flat og maks allerede fra «0». Eneste må være å forlenge den. Høres ut som det diskuteres ICE her nå....
Ja, det er litt av poenget. Hvis Raven PMSRM motorene har høyere moment, men begynner å synke på lavere turtall  vil de gi bedre aks men ikke nødvendigvis ha høyere toppfart. Men SVJV skal de nye motorene ha høyere effekt og.

Jeg har ikke sett spesifikasjonene på papiret, men har sett i beskrivelsene fra de som har kjørt Raven at opplevelsen er at den holder akselerasjonen lengre, mao at den oppleves som sterkere i høyere hastigheter, sammenlignet med pre-Raven.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5727
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #100 på: Fredag 02. August 2019, klokken 09:50 »
Jeg har ikke sett spesifikasjonene på papiret, men har sett i beskrivelsene fra de som har kjørt Raven at opplevelsen er at den holder akselerasjonen lengre, mao at den oppleves som sterkere i høyere hastigheter, sammenlignet med pre-Raven.
Det stemmer nok, men det er jo mange detaljer som kan være endret ut over motorene. F.eks maks strømtrekk fra batteriet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Kaan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #101 på: Fredag 02. August 2019, klokken 18:02 »
Har kjørt Raven uten performance snart 2000km. Har begynt å danne meg et godt bilde av styrkene til bilen.

Kjenner man forskjell på demperne? Ja. Helt klart. Nydelig å kjøre med.

Raskere lading? Pr nå, ingen forskjell fra tidligere biler. Mulig det kommer software oppdateringer som gjør at ladekurven holder seg bedre over tid. Noe jeg håper på.

Rekkevidde. Min non-performance bruker ca 153 kWh for beregning av typical. (Dvs bilen viser ikke rated og typical, men kun typical som Model 3)
Forbruk for bilen i hele dens korte, men varierte liv (snart 2000km) (fjell, daler, korte og lange turer, med aircondition og varmeapparat ligger på 163 kWh. På turer uten mye bruk av AC og noenlunde greie veier er det enkelt å få til forbruk på 130-tallet.



Bedre støyisolert enn S75D.

Har kjørt Model S mer enn 100 000km så har et ganske greit sammenligningsgrunnlag. (S75D, 85 Classic)

@Seigmann is your VIN 300xxx series or 330xxx series?

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #102 på: Fredag 02. August 2019, klokken 20:38 »
300xxx series

N00b

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 595
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #103 på: Fredag 02. August 2019, klokken 20:49 »
Momentet er ikke maks fra null. Det bygges gradvis opp, når ett platå og holder seg der til begrensingen på antall A tillatt trår i kraft der momentet begynner falle i takt med økning i turtall.  Momentet er kraften, hestene er produktet du får når du blander inn turtall og tidsenhet. 

Vel så viktig for akselerasjon som motor er momentomformeren, populart kalt girkasse. Tesla har også det, men med fast utveksling.
« Siste redigering: Fredag 02. August 2019, klokken 20:51 av N00b »

Newbee

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 263
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #104 på: Fredag 02. August 2019, klokken 21:44 »
Momentet er ikke maks fra null. Det bygges gradvis opp, når ett platå og holder seg der til begrensingen på antall A tillatt trår i kraft der momentet begynner falle i takt med økning i turtall.  Momentet er kraften, hestene er produktet du får når du blander inn turtall og tidsenhet. 

Vel så viktig for akselerasjon som motor er momentomformeren, populart kalt girkasse. Tesla har også det, men med fast utveksling.

I beg to differ.
Vis meg en troverdig elmotor momentkurve som viser at moment bygges gradvis opp.
Beklager å bidra til å ødelegge en god Raven-tråd.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE