Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

OlaM

To biler fra Bjørns videoer:

Raven, 279 hk fremme, 517 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev82170

Vervepremie P100D, 262 fremme, 510 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev57005

772 hk er summen av motoreffekten på non-Raven, Raven er 796. Men dette er jo litt typisk Top Trumps byttekort-spesifikasjoner som gutter liker å leke med. Effekt er tross alt ikke noe en motor har, men noe en motor gjør. Om begge motorer faktisk leverer max rated effekt samtidig, altså at det er så enkelt at du bare kan plusse data fra vognkortet for å få et dyno-tall, det er ikke nødvendigvis helt sikkert.

Men Raven P er jo raskere 0-100 og på kvartmilen, høyere toppfart har den og. Det er en bedre kvantifisering relativt til andre biler enn nøyaktig hvor mange megacandelas per kubikkalen eller hva det måtte være.
'21 3LR

Sense

Men hvis man gjør samme undersøkelse med skiltnummer til en model S 100d Raven. så får jeg opp kun 211 HK foran og 265 HK bak, tilsammen skulle det teoretisk bli 476 HK.
Det kan jo ikke stemme siden forrige versjon var på 524 HK.

OlaM

Sitat fra: Sense på søndag 28. juli 2019, klokken 21:14
Men hvis man gjør samme undersøkelse med skiltnummer til en model S 100d Raven. så får jeg opp kun 211 HK foran og 265 HK bak, tilsammen skulle det teoretisk bli 476 HK.
Det kan jo ikke stemme siden forrige versjon var på 524 HK.

Hva er det som ikke kan stemme? (spoiler alert: alt)
'21 3LR

Sense

Det som ikke stemmer er at 100d Raven åpenbart må ha mer kraft for å mestre 0-100 km/t et halvt sekund raskere enn non-raven versjonen.
Hvordan er det mulig med 48 HK mindre enn forrige versjon?

Newbee

Sitat fra: Sense på mandag 29. juli 2019, klokken 09:34
Det som ikke stemmer er at 100d Raven åpenbart må ha mer kraft for å mestre 0-100 km/t et halvt sekund raskere enn non-raven versjonen.
Hvordan er det mulig med 48 HK mindre enn forrige versjon?


OlaM sin link til vegvesenet viser jo at Raven har mer effekt enn du refererer til.

«Raven, 279 hk fremme, 517 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev82170»

Hvor har du dine tall fra?
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Amoss

Sitat fra: Newbee på mandag 29. juli 2019, klokken 09:49
OlaM sin link til vegvesenet viser jo at Raven har mer effekt enn du refererer til.

«Raven, 279 hk fremme, 517 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev82170»

Hvor har du dine tall fra?

Om jeg oppfatter dette over korrekt så er de tallene du og OlaM viser til tall for "Raven LR P".
Sense presiserer at han snakker om "none-P" utgaven av Raven, og har ut i fra hva han skriver hentet tallene fra samme sted som OlaM, men uten å fortelle oss hvilket registreringsnummer han har sjekket så vi kan verifisere påstandene hans (uten å selv finne ett registreringsnummer for en "Raven LR" (uten "P")).
Model S 85D

OlaM

Hovedpoenget mitt er at du ikke skal ta tallene i vognkortet for absolutte sannheter, uansett hvilken bil det gjelder. 0-100 testet under virkelige forhold sier mye mer en registreringsdata. Både det ene og det andre kan være upresist av forskjellige grunner. Er det max rated per motor? Kan de yte det samtidig? Hva er feilmarginene? Osv osv. På en 0-100 test så tester du hva bilen faktisk er i stand til, med kjente, lett forståelige feilmarginer.
'21 3LR

Luniboy

Yepp. Den "gamle" går 0-100 på 3,7 til 3,8 sek.
Tesla oppgav den gang 4,2 eller 4,4 sek. På denne øvelsen, dette for å distansere den vanlige S100'en på papiret lenger bort fra P modellen.
Sjekk YouTube for info. Tror det er Dragtimes som har lagt ut en S100 2017 mod.
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

geear

Spørsmålet er hva de tallene er. Er det maks rated peak for hver motor? Eller er det maks av hva de klarer å yte med samtidig kraftleveranse fra batteriet i samme bil? På 100% SOC? 50% SOC? 10% SOC?

Min X75 er oppgitt til 2 x 262 hk (totalt 524hk), det er vel samme som X100 er oppgitt til? Med tyngre batteripakke og lavere 0-100. Bare den høyere spenningen på 100-pakken kontra 75-pakken gjør at de neppe klarer å levere samme effekt tross like motorer, så det er neppe reelle tall. Mer realistiske tall har vel sagt 332hk eller noe sånt.

Tror ikke man skal legge for stor vekt på registreringsopplysningene på elmotorene...

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 29. juli 2019, klokken 14:18
Min X75 er oppgitt til 2 x 262 hk (totalt 524hk), det er vel samme som X100 er oppgitt til? Med tyngre batteripakke og lavere 0-100. Bare den høyere spenningen på 100-pakken kontra 75-pakken gjør at de neppe klarer å levere samme effekt tross like motorer, så det er neppe reelle tall. Mer realistiske tall har vel sagt 332hk eller noe sånt.

322hk mener jeg at min X75D ble oppgitt til (mars 2017).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Seigmann

Kom hjem fra en 8,5 mils tur i dag.

Startpunkt var på litt høyere nivå enn sluttpunkt. Ca 110m. Kona kjørte mens jeg så på United-KBK i passasjersetet. Hun er ikke kjent for å oppnå de beste tallene, og aircondition sto på under hele tiden. Endte opp på 148-149 kWh.

Uten klima og med meg selv (kremt kremt) som sjåfør så tror jeg tallene hadde endt opp på 130-tallet.

47PSI i dekkene.
Bilen var full av unger og div utstyr


Seigmann

Kan også nevne at på vegvesen.no så står min bil oppført med 279hk framme og 283hk bak som gir 562hk totalt.

Min gamle S75D stod oppført (på vegvesen.no) med 262hk både foran og bak. Det gir 524hk.

Nå tror jeg at Tesla softwarestyrer dette ganske nøye, så hva som faktisk kan brukes vet jeg ikke. Men at det er en (liten/stor) forskjell er sikkert.

Med 100 000km i Model S til nå så kjenner jeg det umiddelbart når jeg tråkker på gassen at Raven oppfører seg annerledes mtp akselerasjon.

Og som jeg nevnte tidligere dabber den ikke av etter 70-80km/t. Skulle vært interessant å teste på autobahn og kjent på 100-200km/t.

Ellers må jeg skryte av demperne. Jeg blir mer og mer glad i dem. Standard innstillingen gjør at bilen flyter aldeles nydelig over ujevn vei/telehiv/dumper i høy hastighet. Jeg tar meg selv i å tenke flere ganger på samme turen : wow, den flyter så godt på veien!

Ellers så legger jeg merke til at den regenererer bedre. Det er ingen overraskelse, men ser at bilen "henter seg raskere inn igjen" når den har fått høyt forbruk opp en lang bakke og det går nedover igjen.

Og det er stille (!) i kupeen når man cruiser i 100km/t. Her er det sikkert forskjeller på dekk, men Pilot Sport 3 dekkene som ble levert med bilen er ikke så verst mtp lyd.

OlaM

Høres ut som Model S endelig har blitt det den egentlig skulle være. :) Da er det vel på tide for Tesla å forkaste hele platformen og lage noe nytt fra scratch.  :P
'21 3LR

Joachim@sancon.no

Var på Lade i dag og skulle kjøre den nye S Lr de fikk inn i dag. Overraskelsen var derfor ganske stor når bilen viste seg å være en vanlig s100d selv om den akkurat var registrert ett par dager før. Pano tak hadde den også.

Siden jeg var på jakt etter å teste de nye demperne og det andre som var nytt tok jeg derfor å prøvekjørte en X LR de hadde.

Mitt inntrykk etter en tur til Værnes og tilbake er at den har vesentlig lavere forbruk en min gamle x100d som jeg solgte forrige uke. Jeg sjekket opp på Teslafi en tur til Værnes jeg kjørte 22juli og da kjørte jeg på 189wh/km og turen i dag gikk på 165. Så å si identiske forhold og AP hele veien.

Videre merket jeg vesentlig mindre støy i Raven. De nye demperne mener jeg er en del bedre også.

Det som skuffet meg noe var aksellerasjonen. Det virket litt som den ga seg litt mellom 40 og 70 for så å peise på igjen.

En annen ting jeg la merke til var at fremdørene hadde ennå mer softclose en min gamle s100, som igjen var veldig soft i forhold til min kompis sin tidlig 2018 x75.

Kommer nok til å legge en ny S LR i bestilling før søndag pga rentekampanjen men skal tilbake å prøvekjøre En S LR 19aug når de får en inn.



Sense

Sitat fra: Amoss på mandag 29. juli 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Newbee på mandag 29. juli 2019, klokken 09:49
OlaM sin link til vegvesenet viser jo at Raven har mer effekt enn du refererer til.

«Raven, 279 hk fremme, 517 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev82170»

Hvor har du dine tall fra?

Om jeg oppfatter dette over korrekt så er de tallene du og OlaM viser til tall for "Raven LR P".
Sense presiserer at han snakker om "none-P" utgaven av Raven, og har ut i fra hva han skriver hentet tallene fra samme sted som OlaM, men uten å fortelle oss hvilket registreringsnummer han har sjekket så vi kan verifisere påstandene hans (uten å selv finne ett registreringsnummer for en "Raven LR" (uten "P")).
Ja, jeg sikter til 100d long range varianten, om du vil. Nå finner jeg ikke igjen modellen jeg fant tidligere på Finn, men poenget er igrunn det samme som med bilen jeg har linket inn nedenfor, bortsett fra at den har 524 HK oppgitt, som forgjengeren.

Hvordan klarer Raven versjonen 0-100 km/t på 3,8 sek, 0,5 sek raskere enn forgjengeren, når hestekreftene oppgis til å være det samme som forgjengeren. Har du en gammel bil og bytter litt plugger og renser litt her og der, kan det godt være du forbedrer akselerasjonen med 0,5 sek, uten at det oppleves som noen dramatisk endring. Men når du har en bil som klarer øvelsen på 4,3 sek, så er det ganske mye mer krefter som kreves for å forbedre tiden med 0,5 sek.

Bryr ikke Tesla seg om å oppgi endringer i hestekreftene til veimyndighetene, eller er det Statens Vegvesen som ikke sjekker den nye versjonens motorer og bruker typegodkjenningen fra den gamle versjonen?

Hvor mange HK finnes egentlig i 100d Raven?

Modellen nedenfor fra Finn er trolig en "Raven", registrert i norge i slutten av juni. Biler produsert etter 1. mai er Raven-versjoner. Den er likevel kun registrert med 524 HK.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151200121

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA