Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Oppdatert Model S, 'Raven', testet  (Lest 19593 ganger)

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #60 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 12:50 »
Med 80 km/t grenser, med en non-P, på tørre veier, med 19", må jo være ENØK så det holder. Blomstene spretter opp rundt deg, karen fra kraftselskapet kommer ut av kraftverket i det du kjører forbi og slenger lua irritert i bakken. Lavt 150-tall?
:laugh: :laugh: :laugh:
Og tilhengere står langs veien og heier fram Raven-versjonen som tour de france-syklistene på Champs elysees, og kaster blomster foran bilen. I mål står Musk som miljøvernminister, og kaster laubærkrans over deg som miljøbevisst forbruker. Produsenten for Svane-madrasser tilbyr halv pris for Raven-bilister, slik at de skal kunne sove like komfortabelt hjemme, som når de kjører med sitt nye adaptive fjærsystem og autopilot.
Og ravner havner på UNESCO`s verdenarveliste.

Hmm, verden kommer seg....

Bjørn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 655
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #61 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 13:39 »
Hahaha.. Mye bra, tørr humor her nå..  :laugh:
Fikk det skriftlig nå: estimert utleveringsdato 18 August, Trondheim.
Har valgt å beholde min gamle S 85 2013 modell til jeg får den nye.. Rullet 180.000km nå, og like god.. :) blir kjipt å miste gratis lading, og antagelig betale 100% mer i forsikring..  ::) Men, det kosta å være kar.. :P

Samme erfaring her mht forbruk.. 90kmt på våt vei med 165wt/km e en umulighet m gammern.. Selv på 19"!

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #62 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 14:48 »
Hahaha.. Mye bra, tørr humor her nå..  :laugh:
Fikk det skriftlig nå: estimert utleveringsdato 18 August, Trondheim.
Har valgt å beholde min gamle S 85 2013 modell til jeg får den nye.. Rullet 180.000km nå, og like god.. :) blir kjipt å miste gratis lading, og antagelig betale 100% mer i forsikring..  ::) Men, det kosta å være kar.. :P

Samme erfaring her mht forbruk.. 90kmt på våt vei med 165wt/km e en umulighet m gammern.. Selv på 19"!

Ikke meningen å ødelegge forventningene dine.
Men jeg liker ikke ordet "estimert" i denne sammenheng. For meg er det like ødeleggende for troverdigheten som ordet "opptil". ("Opptil" 380 km rekkevidde sa reklamen til Leaf 40kw.) Når du leser ordet "opptil" vet du rekkevidden neppe kan oppnås i det virkelige verden. Eller "opptil" 70% rabatt på varer i butikken. Jeg har ihvertfall aldri funnet noe brukanes med 70% avslag.

Skulle gjerne sett at Tesla heller gav et overslag på leveringstiden og en garanti på at de ville holde innenfor tiden. Så kunne de heller ringt om bilen var klar før.

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #63 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 16:01 »
Har kjørt Raven uten performance snart 2000km. Har begynt å danne meg et godt bilde av styrkene til bilen.

Kjenner man forskjell på demperne? Ja. Helt klart. Nydelig å kjøre med.

Raskere lading? Pr nå, ingen forskjell fra tidligere biler. Mulig det kommer software oppdateringer som gjør at ladekurven holder seg bedre over tid. Noe jeg håper på.

Rekkevidde. Min non-performance bruker ca 153 kWh for beregning av typical. (Dvs bilen viser ikke rated og typical, men kun typical som Model 3)
Forbruk for bilen i hele dens korte, men varierte liv (snart 2000km) (fjell, daler, korte og lange turer, med aircondition og varmeapparat ligger på 163 kWh. På turer uten mye bruk av AC og noenlunde greie veier er det enkelt å få til forbruk på 130-tallet.



Bedre støyisolert enn S75D.

Har kjørt Model S mer enn 100 000km så har et ganske greit sammenligningsgrunnlag. (S75D, 85 Classic)

Bjørn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 655
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #64 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 17:11 »
Hahaha.. Mye bra, tørr humor her nå..  :laugh:
Fikk det skriftlig nå: estimert utleveringsdato 18 August, Trondheim.
Har valgt å beholde min gamle S 85 2013 modell til jeg får den nye.. Rullet 180.000km nå, og like god.. :) blir kjipt å miste gratis lading, og antagelig betale 100% mer i forsikring..  ::) Men, det kosta å være kar.. :P

Samme erfaring her mht forbruk.. 90kmt på våt vei med 165wt/km e en umulighet m gammern.. Selv på 19"!
Haha.. nei, ingen fare..:D Har "kjent" Tesla i snart 6 år nå, og har lært den harde måten å ta ALT dem sier med en skuffe salt.. et par tre valium, og en lykkepille i ny og ne.. :P

Ikke meningen å ødelegge forventningene dine.
Men jeg liker ikke ordet "estimert" i denne sammenheng. For meg er det like ødeleggende for troverdigheten som ordet "opptil". ("Opptil" 380 km rekkevidde sa reklamen til Leaf 40kw.) Når du leser ordet "opptil" vet du rekkevidden neppe kan oppnås i det virkelige verden. Eller "opptil" 70% rabatt på varer i butikken. Jeg har ihvertfall aldri funnet noe brukanes med 70% avslag.

Skulle gjerne sett at Tesla heller gav et overslag på leveringstiden og en garanti på at de ville holde innenfor tiden. Så kunne de heller ringt om bilen var klar før.

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #65 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 19:28 »
Rekkevidde. Min non-performance bruker ca 153 kWh for beregning av typical.

Dette er informasjonen jeg har ventet på, siden jeg venter på tilsvarende bil.
Hvis jeg regnet riktig av testen til Bjørn Nyland, så var typical på performance-versjonen 163 wh/km. Og hvis din forbruker såpass mye mindre, så lurer jeg på hvordan den klarer det på langkjøring?
For magnet-motorene som sitter foran, brukes vel uten drahjelp fra den større bakre motoren under langkjøring. Og frontmotorene er vel de samme på både 100d og P100d. Hvordan klarer da non-performance utgaven enda bedre forbruk.
Er det hjulene som er den største faktoren her?
Regner med at performance-versjonens bakre elmotor også veier noe mer, men det utgjør vel ikke stort på forbrukstallene, for kun vekten alene.

Hva får du av forbruk ved jevn 90 km/t på tørr asfalt og tilbake til utgangspunktet? Litt tilsvarende den Nyland testet, selv om han fikk regn.

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #66 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 19:51 »
Jeg har målt bilen med Canbus og ser at bakmotor er helt av hvis man bruker noe mindre enn 50kW ved gasspådrag opp til ca 50-60km/t og under 100kW fra ca 60km/t og oppover. Ved større gasspådrag kobles bakmotor inn. Non-raven koblet inn bakmotor mye tidligere. Altså gjør motor foran nå større del av jobben.

Tror 21 tommere har mest å si for forbruk.

Merker også at bilen er vesentlig kjappere og sterkere enn la oss si S75D (uncorked). Og der S75D dabbet litt av etter 80km/t og oppover er det nå helt konstant drag.

Kan ta en sjekk, men tror ikke det er noe problem i det hele tatt å kjøre på 145kWh i 90km/t. Gitt at du ikke dundrer på med varme eller AC.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12317
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #67 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 20:26 »
Gamlingene er bakhjulsdrevne opp til ca 100 ved jevn fart, forhjulsdrevet over. På tur ned sjalter de tilbake ved ca 90. +1 eller kaldere, 50/50 fordeling. Range mode, forhjulsdrevet uansett. Unntak ved hjulspinn eller pådrag naturligvis. Spent på hvordan ravnen oppfører seg til vinteren.

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #68 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 22:46 »
Kan ta en sjekk, men tror ikke det er noe problem i det hele tatt å kjøre på 145kWh i 90km/t. Gitt at du ikke dundrer på med varme eller AC.
Ja, takk.
Hadde vært interessant å høre hva du fikk i forbruk med den hastigheten f.eks over en strekning på 6-10 mil og tilbake til start. Det er jo litt norsk landeveis snittfart, for noen....


Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #69 på: Lørdag 27. Juli 2019, klokken 19:04 »
Noen som vet HK spesifikasjonene på 100d og P100d raven?

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 387
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #70 på: Lørdag 27. Juli 2019, klokken 20:20 »
Noen som vet HK spesifikasjonene på 100d og P100d raven?

Gamle P100D hadde 588 hk på hjula, så da har vel Raven rundt 600. Sikkert minst 650 ut fra motor.
« Siste redigering: Lørdag 27. Juli 2019, klokken 20:22 av TeslaK »
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #71 på: Lørdag 27. Juli 2019, klokken 20:54 »
Gamle 100d hadde 524 hk registrerte og klarte 0-100 på 4,3 sek. Nye Raven 100d gjør øvelsen på 3,8 sek. Hvor mange flere HK skal til for å oppnå  forbedringen på 0,5 sek?

Performance Raven-utgaven som gjør jobben på 2,6 sek mot 2,7 på forrige versjon høres kanskje ikke like imponerende ut. Men desto nærmere du kommer null, desto mer kraft skal til for å kutte hver tidel.

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 485
  • P100D
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #72 på: Lørdag 27. Juli 2019, klokken 22:40 »
Gamle 100d hadde 524 hk registrerte og klarte 0-100 på 4,3 sek. Nye Raven 100d gjør øvelsen på 3,8 sek. Hvor mange flere HK skal til for å oppnå  forbedringen på 0,5 sek?

Performance Raven-utgaven som gjør jobben på 2,6 sek mot 2,7 på forrige versjon høres kanskje ikke like imponerende ut. Men desto nærmere du kommer null, desto mer kraft skal til for å kutte hver tidel.

Performance utgaven var 2,6 sek på 0-100 før Raven også. 772HK ifølge finn.no.


TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 387
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #73 på: Lørdag 27. Juli 2019, klokken 23:23 »
Gamle 100d hadde 524 hk registrerte og klarte 0-100 på 4,3 sek. Nye Raven 100d gjør øvelsen på 3,8 sek. Hvor mange flere HK skal til for å oppnå  forbedringen på 0,5 sek?

Performance Raven-utgaven som gjør jobben på 2,6 sek mot 2,7 på forrige versjon høres kanskje ikke like imponerende ut. Men desto nærmere du kommer null, desto mer kraft skal til for å kutte hver tidel.

Performance utgaven var 2,6 sek på 0-100 før Raven også. 772HK ifølge finn.no.

Står mye rart på finn.no😉
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 485
  • P100D
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #74 på: ſøndag 28. Juli 2019, klokken 07:32 »

De henter tallene fra Statens Vegvesen så jeg tror nok at det stemmer.