Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert Model S, 'Raven', testet

Startet av MrBacardi, mandag 27. mai 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

Sense

Sitat fra: OlaM på fredag 26. juli 2019, klokken 08:43
Med 80 km/t grenser, med en non-P, på tørre veier, med 19", må jo være ENØK så det holder. Blomstene spretter opp rundt deg, karen fra kraftselskapet kommer ut av kraftverket i det du kjører forbi og slenger lua irritert i bakken. Lavt 150-tall?
:laugh: :laugh: :laugh:
Og tilhengere står langs veien og heier fram Raven-versjonen som tour de france-syklistene på Champs elysees, og kaster blomster foran bilen. I mål står Musk som miljøvernminister, og kaster laubærkrans over deg som miljøbevisst forbruker. Produsenten for Svane-madrasser tilbyr halv pris for Raven-bilister, slik at de skal kunne sove like komfortabelt hjemme, som når de kjører med sitt nye adaptive fjærsystem og autopilot.
Og ravner havner på UNESCO`s verdenarveliste.

Hmm, verden kommer seg....

Bjørn

Hahaha.. Mye bra, tørr humor her nå..  :laugh:
Fikk det skriftlig nå: estimert utleveringsdato 18 August, Trondheim.
Har valgt å beholde min gamle S 85 2013 modell til jeg får den nye.. Rullet 180.000km nå, og like god.. :) blir kjipt å miste gratis lading, og antagelig betale 100% mer i forsikring..  ::) Men, det kosta å være kar.. :P

Samme erfaring her mht forbruk.. 90kmt på våt vei med 165wt/km e en umulighet m gammern.. Selv på 19"!

Sense

Sitat fra: Bjørn på fredag 26. juli 2019, klokken 13:39
Hahaha.. Mye bra, tørr humor her nå..  :laugh:
Fikk det skriftlig nå: estimert utleveringsdato 18 August, Trondheim.
Har valgt å beholde min gamle S 85 2013 modell til jeg får den nye.. Rullet 180.000km nå, og like god.. :) blir kjipt å miste gratis lading, og antagelig betale 100% mer i forsikring..  ::) Men, det kosta å være kar.. :P

Samme erfaring her mht forbruk.. 90kmt på våt vei med 165wt/km e en umulighet m gammern.. Selv på 19"!

Ikke meningen å ødelegge forventningene dine.
Men jeg liker ikke ordet "estimert" i denne sammenheng. For meg er det like ødeleggende for troverdigheten som ordet "opptil". ("Opptil" 380 km rekkevidde sa reklamen til Leaf 40kw.) Når du leser ordet "opptil" vet du rekkevidden neppe kan oppnås i det virkelige verden. Eller "opptil" 70% rabatt på varer i butikken. Jeg har ihvertfall aldri funnet noe brukanes med 70% avslag.

Skulle gjerne sett at Tesla heller gav et overslag på leveringstiden og en garanti på at de ville holde innenfor tiden. Så kunne de heller ringt om bilen var klar før.

Seigmann

Har kjørt Raven uten performance snart 2000km. Har begynt å danne meg et godt bilde av styrkene til bilen.

Kjenner man forskjell på demperne? Ja. Helt klart. Nydelig å kjøre med.

Raskere lading? Pr nå, ingen forskjell fra tidligere biler. Mulig det kommer software oppdateringer som gjør at ladekurven holder seg bedre over tid. Noe jeg håper på.

Rekkevidde. Min non-performance bruker ca 153 kWh for beregning av typical. (Dvs bilen viser ikke rated og typical, men kun typical som Model 3)
Forbruk for bilen i hele dens korte, men varierte liv (snart 2000km) (fjell, daler, korte og lange turer, med aircondition og varmeapparat ligger på 163 kWh. På turer uten mye bruk av AC og noenlunde greie veier er det enkelt å få til forbruk på 130-tallet.



Bedre støyisolert enn S75D.

Har kjørt Model S mer enn 100 000km så har et ganske greit sammenligningsgrunnlag. (S75D, 85 Classic)

Bjørn

Sitat fra: Sense på fredag 26. juli 2019, klokken 14:48
Sitat fra: Bjørn på fredag 26. juli 2019, klokken 13:39
Hahaha.. Mye bra, tørr humor her nå..  :laugh:
Fikk det skriftlig nå: estimert utleveringsdato 18 August, Trondheim.
Har valgt å beholde min gamle S 85 2013 modell til jeg får den nye.. Rullet 180.000km nå, og like god.. :) blir kjipt å miste gratis lading, og antagelig betale 100% mer i forsikring..  ::) Men, det kosta å være kar.. :P

Samme erfaring her mht forbruk.. 90kmt på våt vei med 165wt/km e en umulighet m gammern.. Selv på 19"!
Haha.. nei, ingen fare..:D Har "kjent" Tesla i snart 6 år nå, og har lært den harde måten å ta ALT dem sier med en skuffe salt.. et par tre valium, og en lykkepille i ny og ne.. :P

Ikke meningen å ødelegge forventningene dine.
Men jeg liker ikke ordet "estimert" i denne sammenheng. For meg er det like ødeleggende for troverdigheten som ordet "opptil". ("Opptil" 380 km rekkevidde sa reklamen til Leaf 40kw.) Når du leser ordet "opptil" vet du rekkevidden neppe kan oppnås i det virkelige verden. Eller "opptil" 70% rabatt på varer i butikken. Jeg har ihvertfall aldri funnet noe brukanes med 70% avslag.

Skulle gjerne sett at Tesla heller gav et overslag på leveringstiden og en garanti på at de ville holde innenfor tiden. Så kunne de heller ringt om bilen var klar før.

Sense

Sitat fra: Seigmann på fredag 26. juli 2019, klokken 16:01
Rekkevidde. Min non-performance bruker ca 153 kWh for beregning av typical.

Dette er informasjonen jeg har ventet på, siden jeg venter på tilsvarende bil.
Hvis jeg regnet riktig av testen til Bjørn Nyland, så var typical på performance-versjonen 163 wh/km. Og hvis din forbruker såpass mye mindre, så lurer jeg på hvordan den klarer det på langkjøring?
For magnet-motorene som sitter foran, brukes vel uten drahjelp fra den større bakre motoren under langkjøring. Og frontmotorene er vel de samme på både 100d og P100d. Hvordan klarer da non-performance utgaven enda bedre forbruk.
Er det hjulene som er den største faktoren her?
Regner med at performance-versjonens bakre elmotor også veier noe mer, men det utgjør vel ikke stort på forbrukstallene, for kun vekten alene.

Hva får du av forbruk ved jevn 90 km/t på tørr asfalt og tilbake til utgangspunktet? Litt tilsvarende den Nyland testet, selv om han fikk regn.

Seigmann

Jeg har målt bilen med Canbus og ser at bakmotor er helt av hvis man bruker noe mindre enn 50kW ved gasspådrag opp til ca 50-60km/t og under 100kW fra ca 60km/t og oppover. Ved større gasspådrag kobles bakmotor inn. Non-raven koblet inn bakmotor mye tidligere. Altså gjør motor foran nå større del av jobben.

Tror 21 tommere har mest å si for forbruk.

Merker også at bilen er vesentlig kjappere og sterkere enn la oss si S75D (uncorked). Og der S75D dabbet litt av etter 80km/t og oppover er det nå helt konstant drag.

Kan ta en sjekk, men tror ikke det er noe problem i det hele tatt å kjøre på 145kWh i 90km/t. Gitt at du ikke dundrer på med varme eller AC.

Muffinman

Gamlingene er bakhjulsdrevne opp til ca 100 ved jevn fart, forhjulsdrevet over. På tur ned sjalter de tilbake ved ca 90. +1 eller kaldere, 50/50 fordeling. Range mode, forhjulsdrevet uansett. Unntak ved hjulspinn eller pådrag naturligvis. Spent på hvordan ravnen oppfører seg til vinteren.

Sense

Sitat fra: Seigmann på fredag 26. juli 2019, klokken 19:51
Kan ta en sjekk, men tror ikke det er noe problem i det hele tatt å kjøre på 145kWh i 90km/t. Gitt at du ikke dundrer på med varme eller AC.
Ja, takk.
Hadde vært interessant å høre hva du fikk i forbruk med den hastigheten f.eks over en strekning på 6-10 mil og tilbake til start. Det er jo litt norsk landeveis snittfart, for noen....


Sense

Noen som vet HK spesifikasjonene på 100d og P100d raven?

TeslaK

#70
Sitat fra: Sense på lørdag 27. juli 2019, klokken 19:04
Noen som vet HK spesifikasjonene på 100d og P100d raven?

Gamle P100D hadde 588 hk på hjula, så da har vel Raven rundt 600. Sikkert minst 650 ut fra motor.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense

Gamle 100d hadde 524 hk registrerte og klarte 0-100 på 4,3 sek. Nye Raven 100d gjør øvelsen på 3,8 sek. Hvor mange flere HK skal til for å oppnå  forbedringen på 0,5 sek?

Performance Raven-utgaven som gjør jobben på 2,6 sek mot 2,7 på forrige versjon høres kanskje ikke like imponerende ut. Men desto nærmere du kommer null, desto mer kraft skal til for å kutte hver tidel.

Tiger123

Sitat fra: Sense på lørdag 27. juli 2019, klokken 20:54
Gamle 100d hadde 524 hk registrerte og klarte 0-100 på 4,3 sek. Nye Raven 100d gjør øvelsen på 3,8 sek. Hvor mange flere HK skal til for å oppnå  forbedringen på 0,5 sek?

Performance Raven-utgaven som gjør jobben på 2,6 sek mot 2,7 på forrige versjon høres kanskje ikke like imponerende ut. Men desto nærmere du kommer null, desto mer kraft skal til for å kutte hver tidel.

Performance utgaven var 2,6 sek på 0-100 før Raven også. 772HK ifølge finn.no.


TeslaK

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 27. juli 2019, klokken 22:40
Sitat fra: Sense på lørdag 27. juli 2019, klokken 20:54
Gamle 100d hadde 524 hk registrerte og klarte 0-100 på 4,3 sek. Nye Raven 100d gjør øvelsen på 3,8 sek. Hvor mange flere HK skal til for å oppnå  forbedringen på 0,5 sek?

Performance Raven-utgaven som gjør jobben på 2,6 sek mot 2,7 på forrige versjon høres kanskje ikke like imponerende ut. Men desto nærmere du kommer null, desto mer kraft skal til for å kutte hver tidel.

Performance utgaven var 2,6 sek på 0-100 før Raven også. 772HK ifølge finn.no.

Står mye rart på finn.no😉
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Tiger123


De henter tallene fra Statens Vegvesen så jeg tror nok at det stemmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA