Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei

Startet av Amatøren, mandag 27. mai 2019, klokken 18:20

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Det var jo et pent skap, inneholder det inverterne og all styring ?
Har sett noen andre Petter smart løsninger og det er ledninger og brytere på kryss og tvers.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektrolux

Komplett mobil løsning med batteri og hybridinverter. Kobles til et stikk og til solcellene.

Når anlegget mitt er helt ferdig blir det mikroinvvertere på 2 og 2 av panelene og dette skapet blir plassert i teknisk rom og permanent tilkoblet nettet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. juni 2021, klokken 12:17
Komplett mobil løsning med batteri og hybridinverter. Kobles til et stikk og til solcellene.

Når anlegget mitt er helt ferdig blir det mikroinvvertere på 2 og 2 av panelene og dette skapet blir plassert i teknisk rom og permanent tilkoblet nettet.
Takk for info, hvis flere gjør slikt så kanskje vi slipper å ødelegge naturen med vind turbiner.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektrolux

#49
Nettopp det som er ide'en min. 😀

Selv et par paneler via en Microinverter på et hustak, altan, garasje eller stativ/tracker i hagen vil kunne avlaste strømnettet bare mange nok gjør det.

Reglene må mykes opp slik at folk flest kan gjøre dette selv.

En ting mange kanskje ikke er klar over er at Enova støtten er 2 delt. En fast sats på 10 000 ( 7500.- fra 1 juli ) pluss 1250 kr/ kW kapasitet. En får dekket 35% av dokumenterte kostnader.

"El-produksjon | Enova" https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/solenergi/el-produksjon-/

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Og da er prøveperioden med string inverteren historie og erstattet av 3 stk mikroinvertere for 3 fase strømproduksjon.

Siden elektrikkeren la opp et stikk kunne jeg gjøre resten selv og plugge inn det "mobile" anlegget.😀
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#51
Interresant graf som viser forbruket i 2020 vs 2021.

Største besparelsen gir smartstyringen av VVB montert i februar 21, men også solkraftverket på rundt 1,5 kW reell effekt gir utslag og vi er ned rundt 400 kWt/mnd i forbruk.

Smartstyringen av VVB gir i tillegg til redusert snittemperatur på varmtvannet, oppvarming av det når strømprisen er lavest. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Toalmar

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. juli 2021, klokken 09:06
Interresant graf som viser forbruket i 2020 vs 2021.

Største besparelsen gir smartstyringen av VVB montert i februar 21, men også solkraftverket på rundt 1,5 kW reell effekt gir utslag og vi er ned rundt 400 kWt/mnd i forbruk.

Smartstyringen av VVB gir i tillegg til redusert snittemperatur på varmtvannet, oppvarming av det når strømprisen er lavest.
Hva slags løsning bruker du for å styre VVB?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

elektrolux

#53
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/vvb-timer?tm=annet-utstyr

Er en timer, lastavbryter og en kontaktor koblet sammen og tilbys i stedet for mekaniske lastavbrytere som gjerne selges til lignende pris inn når folk skal montere en VVB.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Timer treffer jo bare unntaksvis? Altså i vinterhalvåret kan man ofte styre unna 07-09 og 16-19, men året sett som helhet så mener jeg det er flere dager med jevn pris.. siste månedene hadde det ikke gitt noen uttelling iallfall..

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

Det er da fortsatt vesentlig billigere strøm på natta enn på dagen, selv nå på sommeren. Har man stor nok VVB til at man ikke trenger å "fylle på" varme i løpet av dagen så kan det funke fint, det.
2018 Tesla Model S 75D

geear

Sitat fra: Wibla på tirsdag 06. juli 2021, klokken 11:51
Det er da fortsatt vesentlig billigere strøm på natta enn på dagen, selv nå på sommeren. Har man stor nok VVB til at man ikke trenger å "fylle på" varme i løpet av dagen så kan det funke fint, det.
Ikke her i Sandnes, som har samme prising som elektrolux har 20 km lenger nord, og sjekker du nordpool-linken din, så er det kun Bergen og Oslo som har noen forskjell, alle de andre byene har så godt som rett strek siste syv døgn.

De siste tre dagene har prisene hos Tibber variert fra 72-76 øre/kWh gjennom døgnet. Slik har det igrunnen vært i måneder nå. Unntaksvis dropper prisen betydelig på kortvarige vindfulle tidspunkt, men de kan jo være når som helst, og på kalde dager vinterstid så kan det fort være dobling 07-09 og 16-19, men igjen gjelder det et mindretall antall dager i løpet av året, så kun en timer vil treffe dårlig. En smart styring vil ha mer for seg, men avhengig av installasjonskostnaden kan det fort ta en stund å betale det ned, og ulempen er kanskje at man går tom for varmtvann på julaften.  ;D

Wibla

Jau, i perioder så blir det jo sånn, og for hver utenlandskabel vi legger blir det verre... Samtidig får vi ny effektavgift/nettleie i 2022 som vil premiere reduksjon av spisseffekt, så sånn sett er det ikke så dumt med timer på VVB allikevel.
2018 Tesla Model S 75D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Wibla på onsdag 07. juli 2021, klokken 11:06
Jau, i perioder så blir det jo sånn, og for hver utenlandskabel vi legger blir det verre... Samtidig får vi ny effektavgift/nettleie i 2022 som vil premiere reduksjon av spisseffekt, så sånn sett er det ikke så dumt med timer på VVB allikevel.

Da jeg leste om alle utenlandskablene, og at strømprisene kom til å bli høyere, så bandt jeg meg til en 3 års fastprisavtale og betaler 43,50 som jeg syntes var en fair pris for meg og Lyse. Er og litt kjekt at pengene går til Lyse som gir overskudd til kommunene og sponser idrettslag osv. Ser nå at beste strømpris i dag er over 73 øre, så glad jeg slipper den prisen  :D

Det gjør jo at jeg og slipper å bli belastet ekstra på travle tider, men det er jo super-flott at folk flytter forbruket til natten der det ikke går ut over komfort, sånn at en får fordelt forbruket over døgnet og slipper store strømutbygginger.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA