Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei

Startet av Amatøren, mandag 27. mai 2019, klokken 18:20

« forrige - neste »

elektrolux

Alle restriksjonene du nevner stemmer dessverre, men det er håp uansett.

Det jeg lurer mest på er om microinvertere som har innebygget forrigling mot å levere strøm om nettspenningen faller vekk trenger ekstern forrigling i tillegg.

Og hvordan slik ekstern forrigling er i praksis.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hanche

Jeg følger denne diskusjonen med interesse fra sidelinjen, og undres: Hva er FEL?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektrolux

Kort tanke:

Er det lov å koble en Bluetti UPS til en vanlig stikkontakt?

https://wccftech.com/meet-the-bluetti-ep500-giant-5100-watt-hour-solar-battery-that-allows-you-to-cut-the-cord-to-the-electrical-grid/

Virker som et genialt produkt for å ballansere ut forbrukstopper og ha backup strømforsyning til å drifte varmepumpen og kaffetrakteren i tilfelle strømbrudd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. mars 2021, klokken 07:38
Er det lov å koble en Bluetti UPS til en vanlig stikkontakt?
Så lenge den ikke kan levere strøm tilbake på nettet så kan jeg ikke se noe problem med det. Regner og med den har passthrough mode for vanlig drift. Men siden den kun har 600W inn regner jeg ikke med den har så mye ut heller.

Morsom sak, men passer ikke helt vårt behov. Heller mere mot en tradisjonell powerwall som kan drifte lys og vannpumpe her på hytta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. mars 2021, klokken 06:02
Alle restriksjonene du nevner stemmer dessverre, men det er håp uansett.

Det jeg lurer mest på er om microinvertere som har innebygget forrigling mot å levere strøm om nettspenningen faller vekk trenger ekstern forrigling i tillegg.

Og hvordan slik ekstern forrigling er i praksis.

Forriglingen jeg snakker om er relatert direkte til reservemating av strøm fra generator o.l., ikke for tilkobling av invertere til strømnettet.

I en normalsituasjon med noen solcellepaneler (med mikroinvertere) på taket slik du har vist oss, så kobler man bare disse inn på en dedikert kurs i sikringsskapet og så tar mikroinverterne seg av resten selv, måten de oppfører seg på er forutsigbart. "Problemet" oppstår når du ønsker å få dette inn under apparatforskriften. Det tror jeg nok ikke du får til.

Ville nok vært annerledes om du hadde dette på stativ på plenen o.l., men selv da må installatøren risikovurdere dette deretter.
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

#36
Kult. Da dukker det nok opp en dedikert 3 fase 16A kurs like ved der jeg tenker å legge panelene.

Har lyst på en tracker i hagen også. Gjerne med et par av de siste og heftige 670W panelene tilkoblet hybridinverteren min og ledning ned til garasjen for overføring av energien til de elektriske kjøretøyene mine.

https://www.trinasolar.com/en-glb/product/VERTEX-DE21

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Panelene du linker til der er ikke standardstørrelse, så mye av det som er til bolig vil kanskje ikke passe de. Normale boligpaneler er 60 celler (og ca. 1x1,65m).

elektrolux

Da ble i alle fall fasadeendring min godkjent. Kostet meg 4800 kr i byggesaksgebyr, noe som spiser opp de 3 første årene med egenprodusert strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. mai 2021, klokken 14:43
Da ble i alle fall fasadeendring min godkjent. Kostet meg 4800 kr i byggesaksgebyr, noe som spiser opp de 3 første årene med egenprodusert strøm.

Hadde jo vært kult om du kunne fått til ett ekstra panel på hver side, sånn at det dekker all skiferen...tok litt tid før jeg fant panelene på bildet, og det er jo et godt tegn.
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Oppdaget at jeg kunne hatt 7 paneler, men holder meg til 6 da jeg skal koble 2 og 2 av disse over 3 microinvertere i trekant mot husets 3 fase IT nett.

Så kobles dette inn på et 3 fase støpsel som plugges i et 3 fase stikk når anlegget skal være i drift.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Artig graf som viser oppvarming av VVB mellom 01:00 og 05:00, Nettstøtte mellom 07:00 og 09:00 fra batteri, og opplading av dette via solcellene fram til kl 15:00 da solcelleenergien igjen går til å støtte opp om nettet.

Slik får jeg flyttet forbruk til rimeligste tidene og sparer i begge ender.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

Skal være et 10 kW 48V LiFePo4 batteri montert inn i en rack montert kasse. Hva reell kapasiteten er har jeg til gode å måle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wibla

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. juni 2021, klokken 19:42
Skal være et 10 kW 48V LiFePo4 batteri montert inn i en rack montert kasse. Hva reell kapasiteten er har jeg til gode å måle.

Har du noen bilder av dette oppsettet? :)
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA