Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei

Startet av Amatøren, mandag 27. mai 2019, klokken 18:20

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Wow. Blir målløs over det som skrives i TU-artikkelen. Frekk er byantikvaren og. Skjønner at hun er dritsur siden husene allerede har mistett all verneverdi etter utallige bokseutbygginger, men at hun skal hevne seg på denne måten er enormt barnslig. Viser at Stavanger Kommune, også under nytt styre, fremdeles driter i miljøet, og at miljø kun betyr noe om ingen ting må ofres....her er det mikro-ofringer, om noe. Rauhål!
Tesla Model Y                         2021-

Jambo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 21. mars 2021, klokken 08:51
Wow. Blir målløs over det som skrives i TU-artikkelen. Frekk er byantikvaren og. Skjønner at hun er dritsur siden husene allerede har mistett all verneverdi etter utallige bokseutbygginger, men at hun skal hevne seg på denne måten er enormt barnslig. Viser at Stavanger Kommune, også under nytt styre, fremdeles driter i miljøet, og at miljø kun betyr noe om ingen ting må ofres....her er det mikro-ofringer, om noe. Rauhål!
Jeg synes du tar vel hardt i her. Byantikvaren har klare forskrifter å forholde seg til, og disse er det byens politikere som har vedtatt. Når de ikke har vedtatt noen endringer her, kan ikke byantikvaren gjøre noe annerledes. Også viktig å huske at dette kun gjelder en begrenset del av byen, og de som kjøper hus i denne delen av byen er klar over at det ligger begrensninger i bruken av husene her i forhold til resten av byen.

hELgenen

Jeg trodde alle fasadeendringer skulle byggemeldes. Men det skjer jo stadig endringer på plan og bygningsloven så hvem vet.  Her har noen tydeligvis tatt seg selv tilrette i ett område med spesielle retningslinjer - de burde visst bedre mener nå jeg. Hovedregelen i landet i dag har jo vært at det er lettere å få tilgivelse enn tilatelse. Flott at vi har kommuner som har baller nok til å reagere

ToWalkOrDrive

Byantikvaren har IKKE klare retningslinjer å forholde seg til. Hun har derimot kun et skjønn å forholde seg til. Det er ikke noe forbud mot solceller i dette området, men dersom det blir for sjenerende mot gaten kan de nekte. Det har blitt spurt om de ikke heller kunne lage klare regler angående solceller, men da sier jo den antikvariske antikvaren at "store takvinduer var en fase" hvor alle skulle ha det, og hun tenkte at solceller og bare er en fase, så ikke nødvendig med regler. Først unnskylte myndighetene seg med at en måtte søke for å endre "taktekking". Legger merke til at de har sluttet å bruke dette argumentet, siden de sikkert har forstått at dette ikke er taktekking. Takpanner/skifer osv er taktekking. Nå kaller de det Fasadeendring.
Dette er forøvrig ikke bare få hus...det er 3000. Dette spesifikke huset, sammen med mange andre, er ikke fint, ikke sjeldent, og bygget på flere ganger...må ikke blandes med jugend-hus fra 1912, som en finner i andre steder. Dette er bygget mange tiår senere, og ikke særlig påkostet ellee pent. Det er altså støgt i utgangspunktet, og solcellene gjør ingen forskjell. Det er og utydelig at en burde søkt. Monteringsselskapet sa det ikke var nødvendig. Er eneste i Stavanger som har måttet ta det ned, så vidt jeg vet.

Ikke mye bekymringer for klimaendringer i den byen nei.
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

#19
Stemmer det. Søkte om å slippe å søke, og fikk svar at dette er fasadeendring av taket.

Blir spennende om jeg får lov å beholde dette anlegget på Storhaug.

Er såvidt synlig fra omliggende gater, men da må en se etter det helt bevisst.

Sender søknaden i disse dager.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Electrolux :+1: håper du ikke får problemer. De synes jo ikke på avstand og de bygger lite i høyden. Det ble fint, synes jeg.

elektrolux

#21
Takk for oppmuntrende kommentar. Panelene ble lagt rett oppå skiferpannene for å lage bilder til søknaden, og vil nok bygge noe mer i høyden når de festes til skinnene.

Likevel godt fornøyd med hvordan de glir inn med tilnærmet lik farge som taket forøvrig.

Tanken videre var hybrid inverter og batteribank, men det ble uendelig med paragrafer så går i stedet for microinvertere og tilkobling via et dedikert stikk. Da blir det nesten ikke noe DC kabling, og i praksis et frittstående apparat som kun kan produsere strøm til et spenningsatt nett.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Topp at eier av det opprinnelige anlegget fant en praktisk løsning!  :+1: Så får en bare håpe at ikke noen paragrafryttere finner en måte å stikke kjepper i hjula på.

Enlegget til electrolux var både diskret og pent; kan ikke skjønne at noen skulle henge seg opp i noe slikt. Det måtte eneste være om refleksjoner ble ekstremt sjenerende for noen, men det skulle vel vinkler forhindre ganske greit. Ser mye hagemøbler og annet som er vesentlig mer skjemmende enn solcellepaneler rundtomkring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Wibla

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. mars 2021, klokken 05:33
Takk for oppmuntrende kommentar. Panelene ble lagt rett oppå skiferpannene for å lage bilder til søknaden, og vil nok bygge noe mer i høyden når de festes til skinnene.

Likevel godt fornøyd med hvordan de glir inn med tilnærmet lik farge som taket forøvrig.

Tanken videre var hybrid inverter og batteribank, men det ble uendelig med paragrafer så går i stedet for microinvertere og tilkobling via et dedikert stikk. Da blir det nesten ikke noe DC kabling, og i praksis et frittstående apparat som kun kan produsere strøm til et spenningsatt nett.

Hvordan har du tenkt å utføre dette og samtidig holde deg innenfor forskriftene? Kan vanskelig se for meg at de godtar å koble til solceller via industristikk f.eks.
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

#24
Det finner vi ut av. Kjører dette som en "diplomoppgave" i forbindelse med et solcellekurs og håper det kan gå under apparat forskriften.

Tror det har gått inflasjon i paragrafer som skal oppfylles i forbindelse med solceller. Koblet opp som et eget apparat i stedet for fast opplegg kan være en måte å tillate egeninnsats og kostnadskontroll.

Det hjelper lite om prisen på paneler raser, når installasjonskostnadene øker raskere. En del av oppgaven min var beregning av økonomien i dette anlegget, og selv med betydelig egeninnsats, og null avanse på delene vil aldri dette anlegget betale seg selv. Bare utgiftene til søknaden til Stavanger kommune spiser opp verdien av de 3 første årene med egenprodusert strøm.

Her er tanken å dele jobben opp og montere et forskriftsmessig stikk for tilkobling av ekstern UPS/Generator/solceller, og så selv montere solcellene på taket.

Om alle hadde et par paneler tilkoblet nettet sitt via en microinverter ville strømnettet blitt avlastet. Det er ikke snakk om å selge strøm, men redusere forbruket fra nettet. Skulle det en sommerdag bli overproduksjon kan det dirigeres mot VVB og elbil som i praksis er akkumulatorer for energi.

Alternativ plan er å bygge eget frittliggende tracking system inkludert batteripakke og hybridinverter tilkoblet en ladestasjon. På taket kan disse 6 panelene produsere rundt 1200 kWt/år eller nok til rundt 10 000 km med strøm til mine energieffektive #bomfrie 2-3 og 4 hjuls MC. Satt opp på en stolpe i hagen som følger Solen ser jeg for meg 50% økt effektivitet grunnet optimal vinkel mot solen og dobbel så lang soltid som på taket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Det hjelper lite om prisen på paneler raser, når installasjonskostnadene øker raskere. En del av oppgaven min var beregning av økonomien i dette anlegget, og selv med betydelig egeninnsats, og null avanse på delene vil aldri dette anlegget betale seg selv. Bare utgiftene til søknaden til Stavanger kommune spiser opp verdien av de 3 første årene med egenprodusert strøm.

Har snust lenge på solcellepaneler også - men utgiftene til kommunen for å behandle søknaden gjør det uaktuelt da bare søknaden utgjør ca 30.000 kroner. Går jeg gjennom Otovo med et lite anlegg på 20 paneler regner de med ca 4500 kwh - jeg runder ned og sier 4000 kwh/år. Dette anlegget med alt av installasjon kommer på 100.000. Mao ca 130.000 kroner for et anlegg som klarer å produsere 4000 kwh/år. Vanskelig å regne hjem et slikt prosjekt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. mars 2021, klokken 07:57
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Det hjelper lite om prisen på paneler raser, når installasjonskostnadene øker raskere. En del av oppgaven min var beregning av økonomien i dette anlegget, og selv med betydelig egeninnsats, og null avanse på delene vil aldri dette anlegget betale seg selv. Bare utgiftene til søknaden til Stavanger kommune spiser opp verdien av de 3 første årene med egenprodusert strøm.

Har snust lenge på solcellepaneler også - men utgiftene til kommunen for å behandle søknaden gjør det uaktuelt da bare søknaden utgjør ca 30.000 kroner. Går jeg gjennom Otovo med et lite anlegg på 20 paneler regner de med ca 4500 kwh - jeg runder ned og sier 4000 kwh/år. Dette anlegget med alt av installasjon kommer på 100.000. Mao ca 130.000 kroner for et anlegg som klarer å produsere 4000 kwh/år. Vanskelig å regne hjem et slikt prosjekt.

Bor du og i en sånn drittkommune som setter egen vinning framfor miljø? Den generelle regelen er visst sånn at en ikke engang trenger å søke for å montere solcellepanel, på enebolig i hvert fall.
Tesla Model Y                         2021-


ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Wibla

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Det finner vi ut av. Kjører dette som en "diplomoppgave" i forbindelse med et solcellekurs og håper det kan gå under apparat forskriften.
Det må du avklare med en installatør, mer utfyllende rundt dette under...
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Tror det har gått inflasjon i paragrafer som skal oppfylles i forbindelse med solceller. Koblet opp som et eget apparat i stedet for fast opplegg kan være en måte å tillate egeninnsats og kostnadskontroll.
Alt arbeid med spenninger over 50V og/eller effekt over 200VA krever at du bruker elektriker, så du er ganske stuck.
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Det hjelper lite om prisen på paneler raser, når installasjonskostnadene øker raskere. En del av oppgaven min var beregning av økonomien i dette anlegget, og selv med betydelig egeninnsats, og null avanse på delene vil aldri dette anlegget betale seg selv. Bare utgiftene til søknaden til Stavanger kommune spiser opp verdien av de 3 første årene med egenprodusert strøm.
Stavanger suger, dette er opplest og vedtatt, hett tips: flytt.
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Her er tanken å dele jobben opp og montere et forskriftsmessig stikk for tilkobling av ekstern UPS/Generator/solceller, og så selv montere solcellene på taket.
UPS/Generator-stikk krever gjerne at du har en forrigling i sikringsskapet slik at du ikke kan fore strøm tilbake i nettet ved et uhell.
Selve sammenkoblingen av paneler til mikroinverter, og tilkobling fra mikroinvertere til plugg som går i stikk på vegg må gjøres av elektriker om du skal følge FEL.
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Om alle hadde et par paneler tilkoblet nettet sitt via en microinverter ville strømnettet blitt avlastet. Det er ikke snakk om å selge strøm, men redusere forbruket fra nettet. Skulle det en sommerdag bli overproduksjon kan det dirigeres mot VVB og elbil som i praksis er akkumulatorer for energi.
Skal du først montere "et par" så kan du like gjerne montere noen kilowatt, ellers er jeg forsåvidt enig  :)
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Alternativ plan er å bygge eget frittliggende tracking system inkludert batteripakke og hybridinverter tilkoblet en ladestasjon. På taket kan disse 6 panelene produsere rundt 1200 kWt/år eller nok til rundt 10 000 km med strøm til mine energieffektive #bomfrie 2-3 og 4 hjuls MC. Satt opp på en stolpe i hagen som følger Solen ser jeg for meg 50% økt effektivitet grunnet optimal vinkel mot solen og dobbel så lang soltid som på taket.
Da kommer du fortsatt innunder FEL som nevnt over, selv om tanken er god.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA