Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei

Startet av Amatøren, mandag 27. mai 2019, klokken 18:20

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: NRKBrukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei

Flere privatpersoner melder seg på solcellebølgen, men ikke alle får lov. Stavanger kommune bestemte at solcellepanelene til Fergus Tait ikke passet til fasaden på trehuset hans.


Solcellepanelene står for ca. en firedel av strømbruken til Fergus Tait og familien. Selv på gråværsdager produserer solcellene noe strøm.

FOTO: JO FRIDSTRØM / NRK

Ille at man er så strikse! Burde heller fått ekstra belønning for å gå foran med et godt eksempel.

Her må sentrale myndigheter på banen og kneble kommunen så de ikke hindrer miljøvennlige tiltak.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Stavanger kommune er veldig spesielle. Huset det er snakk om har større utfordringer en solcellene på taket. Fasaden er allerede "ødelagt" av et stor kasselignende påbygg, men det er vistnok ikke et problem.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/2GjBM4/MDG-reagerer-kraftig-pa-at-huseier-fikk-avslag-pa-solcelletak

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Kom ikke inn på artikkelen, men så bildet øverst og tilbygget......

Her utøver kommunen helt klart maktmisbruk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ferry

Er det ikke litt dristig å montere solceller uten å først undersøke om det er lov? Jeg har snakket med alle naboene mine om det, og heldigvis er alle positive. Og jeg tenkte å kontakte kommunen før jeg evt. setter igang. Kjedelig å havne i en slik situasjon.

geear

Jeg har ikke søkt om mitt anlegg. Spurte ikke kommunen konkret om solcelleanlegg, men har hatt mange og store endringer. Svaret var på generell basis at hvis ikke naboer så noe (feks et nytt vindu), og byggets karakter ikke endres vesentlig, så var det ikke noe å bruke tid på å søke om. Hva som er hva blir åpenbart tolkning, så det er såklart rom for uenigheter. Uansett er anlegget mitt integrert, så det gjør ikke så mye utav seg som i dette tilfellet.

elektrolux

Nå har det dukket opp en ny søknad om solceller i Stavanger:

http://opengov.cloudapp.net/Cases/STAVANGER/Case/Details/317616

Alle naboene er vennligsinnede vedrørende montering av solceller.

Spent på om denne blir godkjent med tanke på hva vi opplever på Eiganes.

Også her blir solcellene plassert på et trehus og svært synlig mot offentlig gate og burde i følge dette få avslag:

Sakset fra Aftenbladet om huset på Eiganes:

Byggesaksavdelingen skriver at det i enkelte tilfeller likevel kan tillates solceller, fordi det har noen klare miljøfordeler:
«Disse enkelttilfellene knytter seg i all hovedsak til bygninger hvor den takflaten som dekkes av solcellepaneler, vender bort fra offentlig gate eller plass. I dette tilfellet er den aktuelle takflaten vendt ut mot gaten og tiltaket framstår svært synlig . På bakgrunn av dette avslår vi søknaden om solceller på taket».


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wibla

Trenger da ikke solceller i regn-og-oljebyen Stavanger?  ::)
2018 Tesla Model S 75D

geear

Bor nå en mil lenger sør jeg da, mulig det er et klimaskille rundt Tesla på Forus et sted, men det regner ikke mye her, og fungerer veldig fint med solceller. Er sikker på det går fint med solceller i Bergen også, selv om de har omtrent dobbelt så mye nedbør som her. Jeg har gått i pluss både i april og mai, tross at vi er helelektriske og lader hjemme.  :+1:

Når det gjelder byggesøknaden over der så bør vel den gå helt fint, for Hafrsfjord er vel ikke en del av den vernede trehusbyen i Stavanger?

Amoss

Halveis OT:

Ja, har fått med meg at solcelleanlegg på taket kan være søknadspliktig. Men gjelder dette uansett?  At noen kan reagere på at de synes det er "stykt" med solceller montert oppå taket kan jeg til en viss grad forstå, men hva om man installerer solcellene integrert i taket, altså istedet for takstein o.l.?  Eller om man monterer solcelle-takstein (som f.eks. "Tesla solar roof" eller Otovo's "Takstein med solceller")? Jo, det er fortsatt en "fasadeendring" dersom dette ikke blir sende likt ut som det tidligere taket. Men om også disse er søknadspliktige, må man da også søke om å bytte fra en type takstein til en annen?  Eller fra en type tak-dekning til en annen?

Jeg spør da jeg nå må bytte tak uansett, og er i vurderingsprosessen på hva som skal opp. Har i dag takstein, og de mest interessante alternativene akkurat nå er å bytte til takplater, evnt. med integrerte solceller eller nettopp "Takstein med solceller" i fra Otovo (men åpen for gode alternativer!). Må vel antagelig uansett bort på kommunehuset og spørre, men hadde vært greit med tilbakemeldinger på folk med mer kunnskap eller erfaring her før jeg gjør det.
Model S 85D

geear

Plan og bygningsloven gir unntak fra søknadsplikt for fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres. Jeg mener at mye ligger under denne. Både bytte av takstein/tak, kledning, noen ganger vinduer, og i mange tilfeller solceller. Har selv integrerte paneler og mener ikke at bygningens karakter er endret av den grunn.

Amoss

Sitat fra: gr på onsdag 05. juni 2019, klokken 17:35
Plan og bygningsloven gir unntak fra søknadsplikt for fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres. Jeg mener at mye ligger under denne. Både bytte av takstein/tak, kledning, noen ganger vinduer, og i mange tilfeller solceller. Har selv integrerte paneler og mener ikke at bygningens karakter er endret av den grunn.

Vel, er jo veldig skjønnsmessig den definisjonen der. Det betyr vel strengt talt at jeg måtte søkt for å bytte fra dagens grå takstein til f.eks. røde eller sorte? Eller fra dagens flate til buete?  Vel vel, solcelle taksteinene er i det inste flate slik dagen på mitt tak er ;)

Men takk for svar :)
Model S 85D

ToWalkOrDrive

Angående denne saken hvor Stavanger Kommune har vernet husene som er "hummer og kanari", og ser ganske jævlige ut, og ikke særlig gamle, så står det faktisk at de som bor der ikke får skifte "taktekking". Det er altså takstein de ikke får bytte ut til noe moderne. Det står ikke noe om at du ikke kan montere noe utenpå taksteinen i den ekstra verneteksten. Likevel er det det de begrunner avslaget med. Jeg tror de må google "taktekking" sånn at de skjønner hva det er. Hadde de heller begrunnet med "fasadeendring" eller noe sånt, så hadde det vært mer forståelig.

En stor andel av politikerne bor i dette rikmannsområdet, så det påvirker gjerne slike beslutninger - vi må gjerne være miljøvennlige - bare ikke akkurat der jeg bor....greit med svære vindmøller i naturen som bråker og kapper fugler i to, greit med svære grønne bom-master og greit med svære cruise skip inni vågen i Stavanger....men solcellepanel på tak med hus som det finnes 30.000 av i Stavanger....nei takk...
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Når det gjelder "kassen" som er påbygd dette og andre hus i Stavanger har jeg hørt at reglene er at en kan få tillatelse til å bygge slike forde de skiller seg ut fra resten av huset. Bygger en derimot ut i samme stil som huset forøvrig er det normalt ikke lov.

Ser hus her på Storhaug hvor jeg bor med slike kasser, og lurte på hvordan i all verden det var lov. Det ser ikke ut, men er altså akseptert i motsetning til et solcelletak.

Så argumentet om fasadeendring slår også sprekker. D.v.s med en påbygget "kasse" forblir jo opprinnelig fasade uendret, så det kan være der logikken ligger... At det ser ut som noen har montert en transformatorstasjon inntill et ellers pent utformet hus er altså OK. ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Nå går det mot dagbøter for skotten som trodde han kunne montere solceller på eget tak i Stavanger :

https://www.tv2.no/a/11459606/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA