Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beregning av inverter

Startet av keepitsimple, mandag 27. desember 2021, klokken 21:41

« forrige - neste »

keepitsimple

Jeg tenkte installere paneler på både sydvestsiden og nordøstsiden av et skråtak. Planen er å ha en felles 3-fase inverter.  Lurer på om det eksisterer software eller enkle beregninger for å dimensjonere størrelsen på inverter. Det er jo litt variabler.

En annen ting. Det er jo ganske sterk strøm og volt på taket og ned langs veggen. Er det vanlig å legge de ulike kablene i egne stålrør i tillegg til å bruke dobbelisolerte kabler?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Hvis du skal ha felles inverter så bør du enten ha en inverter med separate MPPT-innganger for strengene som går på de forskjellige takflatene, eller benytte optimizere på alt. Hvis ikke vil du miste mye produksjon.

Størrelsen på inverter må du avgjøre basert på tidspunktet du forventer maks produksjon. Det må du planlegge i forhold til når begge takflatene produserer mest samtidig, noe som sikkert bare blir en kortvarig peak. Det kan du finne ut med denne: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Husk at peak rating ofte er ved paneltemperatur på 25 grader, og at produksjonen går ned om temperaturen på panelene er høyere, så maks ser du ofte bare som kortvarige peak når det ikke er så varmt i været.

Ville fått leverandør til å ta dette valget for deg, både hvor stor inverter du skal ha, hvordan strengene skal planlegges opp mot de forskjellige takflatene, og opp mot maks strøm og spenning per MPPT-inngang på inverteren. Det kan nemlig ligge begrensninger der også. Da har du noen å klage til om det ikke fungerer som forventet. Uansett må elektroinstallatøren som skal stå ansvarlig for anlegget også være enig. Dette gjelder også det andre du spør om. Elektroinstallatør må utstede samsvarserklæring, søke netteier om installasjon/plusskundeavtale, og deretter ferdigmelde anlegget til netteier, så det er de som må fortelle hvordan installasjonen skal være. Forøvrig er det ikke lov å koble panelene heller uten elektriker, så det hele er egentlig en elektrikerjobb.

keepitsimple

Sitat fra: geear på tirsdag 28. desember 2021, klokken 16:32
Hvis du skal ha felles inverter så bør du enten ha en inverter med separate MPPT-innganger for strengene som går på de forskjellige takflatene, eller benytte optimizere på alt. Hvis ikke vil du miste mye produksjon.

Størrelsen på inverter må du avgjøre basert på tidspunktet du forventer maks produksjon. Det må du planlegge i forhold til når begge takflatene produserer mest samtidig, noe som sikkert bare blir en kortvarig peak. Det kan du finne ut med denne: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Husk at peak rating ofte er ved paneltemperatur på 25 grader, og at produksjonen går ned om temperaturen på panelene er høyere, så maks ser du ofte bare som kortvarige peak når det ikke er så varmt i været.

Ville fått leverandør til å ta dette valget for deg, både hvor stor inverter du skal ha, hvordan strengene skal planlegges opp mot de forskjellige takflatene, og opp mot maks strøm og spenning per MPPT-inngang på inverteren. Det kan nemlig ligge begrensninger der også. Da har du noen å klage til om det ikke fungerer som forventet. Uansett må elektroinstallatøren som skal stå ansvarlig for anlegget også være enig. Dette gjelder også det andre du spør om. Elektroinstallatør må utstede samsvarserklæring, søke netteier om installasjon/plusskundeavtale, og deretter ferdigmelde anlegget til netteier, så det er de som må fortelle hvordan installasjonen skal være. Forøvrig er det ikke lov å koble panelene heller uten elektriker, så det hele er egentlig en elektrikerjobb.
Takk for link. Det virker som om jeg har en peak på omtrent 11-12 kW. Jo jeg tenker en inverter med to MPPT inganger, en for hver streng. Jo jeg er klar over at dette er en elektrikerjobb. Men jeg er ikke helt fornøyd med HMS til mine lokale elektriker. De trekker for eksempel PR kabel langs husvegg og ned til koblingsdoser ved bakkenivå uten stålrør. Jeg har i ettertid installert stålrør over da jeg ikke syns det er greit. Derfor som jeg spør om det er standard med stålrør for kabler som kommer ned fra taket på DC siden.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA