Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SpaceX, Starlink

Startet av Vhagar, søndag 26. mai 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 14:16
Gitt antennetypen så kan dette også brukes på farten.
Tja, det har vel tidligere i tråden vært snakket om en antenne på størrelse med en pizzaeske, så da blir vel "på farten" et relativt begrep.  Men klart, teknologiske fremskritt kan sikkert få dette ned i lommeformat med tiden.

Jeg er bare litt tvilsom til økonomien i dette. Hvis man retter seg mot områder som i dag ikke har kablet bredbånd, så sier det seg selv at dette er spredt befolkede områder, gjerne i u-land, hvor både kundemassen og betalingsevnen er begrenset.

Forøvrig er det en heftig debatt blant astronomer på Twitter for øyeblikket.  De mener stort sett at 12 000 av denne typen satellitter vil ødelegge stjernehimmelen for astronomiske formål.  Det er allerede noen spektakulære videoer på YouTube av "the Starlink train", selv om det foreløpig bare er skutt opp 60 satellitter.

Amoss

Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 14:59
Det er linket til en pdf i linken jeg postet tidligere. (https://wyliodrin.com/post/starlink-the-internet-of-space)

På side 17 i den pdf'en fremgår det at 55grader gjelder på den sørlige halvkule og at for den nordlige gjelder 70 grader. Dette for den endelige utrullingen.

Litt mer bekymringsfult er det at det står at kravet kun er 1 synlig satelitt minst 5 grader over horistonten i minst 18 timer i døgnet. Starlink sier at dette vil innfries når alle satelitter er på plass. Det står ikke noe om at de blir bedre enn dette. Og for å si det mildt, 5 grader over horisonten er det for det meste fjell i veien i vårt land. Men av tegningene så ser det ut til at Starlink satser på 35 grader for sin dekning, gitt at de ikke står stille men beveger seg så vil dette trolig i mye større grad gi dekning der det i dag er satelittskygge.

Merk at dette er et udatert dokument, som artikkelen på websiden, så det er ikke så lett å forholde seg til om dette er utifra de gamle eller nye godkjenningene.

For det første så står det da granngivelig  "(6 months ago)" øverst i overskriften websiden. Greit nok ingen detaljert dato, men en indikasjon på hvor gammel artikkelen er. Det er mindre enn 6 måneder siden jeg leste at den kun ville ha dekning mellom 55° nord og 55° sør. Men ikke mye mindre... Så hvem som har de mest oppdaterte informasjonene her av meg og denne artikkelen skal jeg overhode ikke uttale meg om.

Informasjonen du viste til på side 17 i den PDF filen viste ikke til hvilken dekning dette systemet vil komme til å få, kun hva som var minstekravet for ikke geostasjonære satellitter. Men den nevner jo også "At Final Deployment, the SpaceX System will meet this requirement". Så ja, ser ut til at du har rett i at de i det minste til slutt vil ha dekning helt nord til 70°. Begrensingene jeg leste om må da antagelig kun ha vært for første fase?  Krysser fingrene for det i alle fall :)

Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 16:31
Hvis man retter seg mot områder som i dag ikke har kablet bredbånd, ...

Greit å få med seg at "kablet bredbånd" kan være så mangt... Joda, det "kablet bredbånd" her ute i bushen der jeg bor også. Men det er da ADSL via luftlinjer som da ble svært ustabilt og man måtte påregne å bytte modem en gang i året i snitt etter lyn-nedslag, i tillegg til nedetid grunnet trær over ledning...

Gikk derfor etterhvert over på 4G, som i det minste ikke har vært påvirket av slikt, så ren nedetid har blitt borte, men hastigheten har i praksis vært svært varierende/ustabil.

Så vær derfor litt forsiktig med å dra alle over en kam. Det er ikke bare snakk om rike byfolk i nord/vest og fattige stammefolk i sør/øst. Er garantert mange over hele verden med både betalings-evne og -vilje som har ett utilfredsstillende bredbåndtilbud i dag. Du ser det bare her i denne tråden, flere som sikler på å kunne koble seg på dette...

Ellers kan det også tenkes at de ser for seg at kunder i rike land er med å subsidierer kunder i fattigere land.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på mandag 27. mai 2019, klokken 16:47
Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 16:31
Hvis man retter seg mot områder som i dag ikke har kablet bredbånd, ...

Greit å få med seg at "kablet bredbånd" kan være så mangt... Joda, det "kablet bredbånd" her ute i bushen der jeg bor også. Men det er da ADSL via luftlinjer som da ble svært ustabilt og man måtte påregne å bytte modem en gang i året i snitt etter lyn-nedslag, i tillegg til nedetid grunnet trær over ledning...

Gikk derfor etterhvert over på 4G, som i det minste ikke har vært påvirket av slikt, så ren nedetid har blitt borte, men hastigheten har i praksis vært svært varierende/ustabil.

Vi har 4G på hytta, via router og to 1m lange antenner. Får ca. 20-25Mbit/s og betaler 699,- pr. måned for 100GB.
Om Starlink kan tilby bedre hastighet til en lavere pris pr. GB så bytter jeg gjerne. Særlig fordi kapasiteten på 4G-basestasjonen er sprengt i f.eks påsken, da synker hastigheten ned til 1-2Mbit/s og streaming fungerer ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 16:31
Jeg er bare litt tvilsom til økonomien i dette. Hvis man retter seg mot områder som i dag ikke har kablet bredbånd, så sier det seg selv at dette er spredt befolkede områder, gjerne i u-land, hvor både kundemassen og betalingsevnen er begrenset.

Husk at man ikke trenger en mottager pr. person som skal ha nett. En landsby ute i "bushen" kan spleise på mottager og abonnement, lokal distribusjon kan gjøres via Wifi. Da stiger betalingsevnen drastisk.

Ellers er det til og med i Oslo en god del husstander som ikke kan få fiber og kun lav ADSL-hastighet. Om en "pizzaeske" på verandaen fikser det tror jeg kundene blir mange.

Sitat
Forøvrig er det en heftig debatt blant astronomer på Twitter for øyeblikket.  De mener stort sett at 12 000 av denne typen satellitter vil ødelegge stjernehimmelen for astronomiske formål.  Det er allerede noen spektakulære videoer på YouTube av "the Starlink train", selv om det foreløpig bare er skutt opp 60 satellitter.

Pga. den lave banen er satellittene kun synlige en kort tid etter solnedgang og før soloppgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

@Tuxedo
Til pizzaboks formatet, så er det å si at ingen vet størrelsen på den boksen enda. Men det er klart, den blir neppe "mobiltelefon" størrelse på med det første. Likevel er den mobil nok til å ta med seg, virker nok fint både i båten, på hytta, campingen og hos svigers etc.

Ditt andre avsnitt beskriver egentlig veldig mye av norges spredte befolkning. Behovet og betalingsviljen er sterke enn hva mange tror. Jeg legger mye heller igjen en tusenlapp i mnd til Starlink for noe som virker, enn 500 i mnd til Telenor for noe de ikke ønsker/klarer å levere 98% av tiden.

Joda, når alle 60 ligger på rekke så blir de så klart svært forstyrrende. Har sett den video'en og skjønner behovet for å være skeptisk. Men de skal da altså gli vesentlig lenger fra hverandre og dette er heller ikke endelig versjon (de nye blir trolig ikke så lyssterke). For mannen i gata vil lysforurensning fra øvrig belysning i tettbygde strøk være et mye større problem for å se stjernene. Og for de som virkelig trenger mørket, så vil de være så langt fra hverandre at de nok får sett hva de vil. Skyte teleskopene opp i rommet kan de også gjøre.

Dette er nok også en del av en plan for å gi nett rundt Mars, muligens også et ledd i hvordan få nett mellom denne kloden og Mars.

@Amoss
"6 måneder siden" er ikke en dato og det står heller ikke noe om saken ev. er oppdatert med nyere info etter det.

Ja, det er minstekravet som er nevnt og det er det som SpaceX/Starlink skriver at de vil møte, som jeg skrev så står det ikke noe om hvor mye bedre enn dette det eventuelt kan bli. Jeg regner med at ambisjonene er mye større enn den begrensningen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. mai 2019, klokken 17:42
Pga. den lave banen er satellittene kun synlige en kort tid etter solnedgang og før soloppgang.

Sikker på dette? Husk at de går ikke bare i 1 orbital plane, men i mange, så du får flere belter hvor de flyr over hele himmelen, ikke bare ned mot horisonten. Det du skriver vil så klart stemme for de som ligger lavest, men la oss si at du står i Oslo så vil de gå både sør for deg, vest, øst og nord for deg, i konstant bevegelse. Derfor dette ikke gir (særlig) med satelittskygge og du kan rette antennen "mot himmelen" og ikke i noen spesiell rettning for å få signal. Det står også at du ikke mister signal ved bytte av satelitt og at de forsåvidt kan styre kapasitet dynamisk også.

Det sagt, så frykter jeg ikke at det blir for lyst for astronomene. Desse 60 er jo en del av testen og er nok ekstra blanke for å kunne være lette å følge med på.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. mai 2019, klokken 17:42
Pga. den lave banen er satellittene kun synlige en kort tid etter solnedgang og før soloppgang.
Banene de skal gå i er ikke spesielt lav.  De ligger f.eks. høyere enn ISS, som er godt synlig store deler av verden nattestid. ISS ligger på 408 km, mens de første 60 Starlinksatellittene skal ende opp på 550 km.

Zett

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 16:31

Jeg er bare litt tvilsom til økonomien i dette. Hvis man retter seg mot områder som i dag ikke har kablet bredbånd, så sier det seg selv at dette er spredt befolkede områder, gjerne i u-land, hvor både kundemassen og betalingsevnen er begrenset.

Det er mange i USA med latterlig dyrt og dårlig internett på grunn av spredt beboelse og tilnærmet monopol i mange byer. Hvis Starlink blir så bra som annonsert tror jeg de nesten kan leve bare av amerikanske kunder.

Vhagar

Tror jkirkebo mente høyde over horisont i grader med "lave banen" og ikke høyde over bakken i kilometer?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Tuxedo

Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 18:23
Tror jkirkebo mente høyde over horisont i grader med "lave banen" og ikke høyde over bakken i kilometer?
Vel, høyde over horisont er jo svært relativt til hvor man befinner seg. Prøv det argumentet på noen astronomer i Spania.

Tuxedo

#26
Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 17:46
Skyte teleskopene opp i rommet kan de også gjøre.
Jeg kjenner til minst en håndfull astronomer som vil få økonomiske problemer hvis de prøver seg på dette.

Det er til enhver tid hundretusenvis av jordbaserte teleskoper som peker i alle himmelretninger, betjent både av profesjonelle som amatørastronomer.  De oppdager stadig ting i vårt nære solsystem som Hubble ikke har en sjanse til, fordi den er stort sett fokusert på et lite område av gangen.

Men jeg må jo legge til at jeg personlig ikke har så mye imot en nattehimmel med 12 000 Starlinks sveve der oppe. Jeg tror det kan bli et ganske kult syn.  Ungene kommer i hvert fall til å elske det.

Vhagar

Sitat fra: Zett på mandag 27. mai 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 16:31

Jeg er bare litt tvilsom til økonomien i dette. Hvis man retter seg mot områder som i dag ikke har kablet bredbånd, så sier det seg selv at dette er spredt befolkede områder, gjerne i u-land, hvor både kundemassen og betalingsevnen er begrenset.

Det er mange i USA med latterlig dyrt og dårlig internett på grunn av spredt beboelse og tilnærmet monopol i mange byer. Hvis Starlink blir så bra som annonsert tror jeg de nesten kan leve bare av amerikanske kunder.

Dyrt og dårlig er det nok, men forskjellen er ikke så stor når en ser på hvor en bor. Kategorien "Rural" svarer 58% at de har bredbånd, "Urban" 67% og faktisk er det "Suburban" som scorer høyest med 70% Men det er et stort marked å ta av her for å oppnå 100% så klart.

Om vi tar høyde for alder er det mellom 50% og 70% av USAs befolkning som har bredånd. Tar vi hensyn til rase er gapet større og inntekt spiller inn så klart, her er gapet også stort. Mellom kjønn er forskjellen liten. Skremmende blir det først når en ser på utdannelse, dette vil skape et veldig stort gap i samfunnet der spriket er fra 24% til 85%

Men Starlink med sine planer kan gjøre store endringer på dette, særlig for den delen som ønsker seg (billigere/bedre) bredbånd. Andelen lavt utdannede og høy alder gjenspeiler jo så klart inntekt, så prisen vil bli viktig selv i USA og ikke bare i "u-land" (som Norge).

Kilde: (scroll ned til "Who has home broadband")
https://www.pewinternet.org/fact-sheet/internet-broadband/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amoss

Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 17:46
@Amoss
"6 måneder siden" er ikke en dato og det står heller ikke noe om saken ev. er oppdatert med nyere info etter det.

Sant nok, og det var vel strengt talt det jeg også skrev?  Men selv om vi ikke vet datoen, så vet vi at den ble lagt ut for ca. 6 måneder siden, altså ikke sist uke og ei heller for halvannet år siden. Så lenge det ikke står at den er oppdatert etter at den er lagt ut må vi forutsette at den ikke er det. Selv om det *kanskje* ikke stemmer.
Model S 85D

Vhagar

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 18:28
Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 18:23
Tror jkirkebo mente høyde over horisont i grader med "lave banen" og ikke høyde over bakken i kilometer?
Vel, høyde over horisont er jo svært relativt til hvor man befinner seg. Prøv det argumentet på noen astronomer i Spania.

Om du ser mitt svar til jkirkebo så påpeker jeg at de ikke kun går i 1 lav oribtal plane, men i mange flere. Slik at vi får satelitter på alle kanter, både mot sør som vi er vant til fra før men nå også mot nord. Det sagt så krysser det satelitter på kryss og tvers i dag også, godt synlige er de også, bare å ta seg en tur ut å se etter.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA