Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheimsveien ved Brobekk mot Oslo sentrum. Kan Bug-report brukes?

Startet av Philip Marlowe, søndag 26. mai 2019, klokken 14:53

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Jeg kjører ofte Trondheimsveien, og mellom Sinsenkrysset og Grorud fungerer autopiloten greit, men ikke i motsatt retning. Fartsgrensen er 70 km/t, og etter at man har passert Linderud og før man kommer til Bjerke, så finner bilen plutselig på at den vil kjøre i 40! Jeg håpet at en slik alvorlig feil ville blitt rettet i versjon 2019.16.2, men nei, da! Bilen vil fortsatt ned i 40.  >:(

Det jeg da lurer på er om det er lurt å holde Auto-report-ikonet inne når man opplever slike feil. Noen som tror Teslaingeniørene analyser disse tilbakemeldingene og forstår hva problemet er?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OhmPaPa

Aner ikke hvordan bug reports fungerer - men skader vel ikke?


Det at fartsgrensen er feil ligger vel i kartet og har ingen ting med SW-versjonen å gjøre. *)

Mitt kart er vel fra 2018.42 sånn ca. Og så vidt jeg vet er det ikke noe nyere kart tilgjengelig.

Har lignende problem her jeg bor. Var veiarbeider for ca 2 år siden så det var nedsatt fart til 60 og 40 midlertidig. Men nå er det 80 igjen. Men Teslaen bruker fortsatt den gamle midlertidige fartsgrensen.

*) Tesla jobber vel med en SW som leser skilt også - men vil ikke holde pusten mens jeg venter.

Philip Marlowe

Jeg vet ikke hvor gamle kart Tesla bruker, men på denne strekningen ble fartsgrensen hevet fra 45 km/t til 60 km/t i 1935. Feil er feil, og hvis flest mulig også varsler slikt så får man jo håpe at Tesla fikser dette.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OhmPaPa

Ble nyskjerrig og googlet - ser ut som om Tesla har sine egne kartsystemer basert på opensource-løsninger med kart fra Mapbox og navigasjon fra Valhalla:

https://electrek.co/2017/07/03/tesla-map-navigation-open-source-platforms/


Så da kan det se ut som det bare er Tesla som kan rette feil i kartdataene?

Thomas Parsli

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 26. mai 2019, klokken 14:53
Jeg kjører ofte Trondheimsveien, og mellom Sinsenkrysset og Grorud fungerer autopiloten greit, men ikke i motsatt retning. Fartsgrensen er 70 km/t, og etter at man har passert Linderud og før man kommer til Bjerke, så finner bilen plutselig på at den vil kjøre i 40! Jeg håpet at en slik alvorlig feil ville blitt rettet i versjon 2019.16.2, men nei, da! Bilen vil fortsatt ned i 40.  >:(

Det jeg da lurer på er om det er lurt å holde Auto-report-ikonet inne når man opplever slike feil. Noen som tror Teslaingeniørene analyser disse tilbakemeldingene og forstår hva problemet er?

Jeg har samme problem på E18 ved Ikea Slepend, men der er fartsgrensen 90km/t innover og 80km/t utover.
Ikke så lurt å bråbremse til 40km/t :(

Jeg sier "report speedlimit" og bilen sier takk. Hvis mange nok gjør det, blir det nok tatt tak i.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

En bekjent som har en 2 år gammel S har av ren trass rapportert feil på  fartsgrense på samme sted flere ganger i uken det siste året. Ingen ting skjer.

Hvis 50% av alle Tesla-eiere rapporter én feil hver hvert år, blir det ca. 200.000 meldinger talemeldinger som skal avlyttes. Hvis hver melding tar ett minutt å avspille og registrere, blir det altså 200.000 minutter eller 3.333 timer. Fartsgrensene er jo feil i alle land, så hvis de derimot melder 2 feil hver........ "Busy Calculating".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på mandag 27. mai 2019, klokken 00:14
Hvis 50% av alle Tesla-eiere rapporter én feil hver hvert år, blir det ca. 200.000 meldinger talemeldinger som skal avlyttes. Hvis hver melding tar ett minutt å avspille og registrere, blir det altså 200.000 minutter eller 3.333 timer. Fartsgrensene er jo feil i alle land, så hvis de derimot melder 2 feil hver........ "Busy Calculating".

Disse meldingene blir nok bearbeidet automatisk (speach2text) og ytterst få avlyttes av et menneske.
Men hvorfor de ikke fikser feil er merkelig, garantert flere som rapporterer fartsgrenser og de burde være trivielle å rette.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Fra kommentarene i tråden OhmPaPa linka til:
Sitat
Mapbox builds upon OpenStreetMap which is an open source mapping database of the entire world that can edited by anyone just like Wikipedia. Just like Wikipedia it has uneven quality but thanks to local editors nobody can compete with it when it comes to update speed or the level of detail in can contain.

Jeg har gått inn og endret i OpenStreetMap der jeg bor; fartsgrensene der er feil slik de er nå. så får vi se om det blir noen endring etterhvert. Litt av poenget med å bruke slike tjenester må da være å få hyppige oppdateringer? Og folk liker å sitte og putle med dette ser det ut for. Noen har plotta inn og markert hver bidige gatelykt på strekninga! O.o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Fabelaktig, Cra - hvis dette stemmer fortjener posten din å bli en "sticky"!

Motorwatt

Spørsmålet er om Tesla "gidder" å ta det i bruk. Har du en beskrivelse av fremgangsmåten, Cra?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Jeg har nå rettet et par fartsgrenser.

Du må besøke https://www.openstreetmap.org/

Der må du velge "Sign Up" for å lage deg en bruker.

Når du er logget på kan du velge "Edit". Første gang editoren starter velg å se på bruksanvisningen først. Trenger du å se på den igjen klikk spørsmålstegnet i stripa på høyre side av kartet.

Deretter finner du veistrekningen det gjelder, endrer fartsgrensen, klikker enter for å lagre endringene. Når du har endret de du ønsker publiserer du ved å klikke save/upload-ikonet øverst til høyre.

Så får vi krysse fingrene for at endringene kommer med når Tesla lager neste kartoppdatering. Nåværende kart i min bil er fra 2018.42 så det kommer kanskje en oppdatering snart?

Edit: Feil årstall

Motorwatt

TM3 og S/X bruker tydeligvis helt forskjellige versjoner. Jeg fikk oppdatert kartene hos Tesla sist uke, og har 2018.42.1729.

ps. Da ble det de samme....

Men har vært inne og sett på OpenStreetMap, og her er fartsgrenses riktige, men feil i bilen. Tror nok ikke Tesla oppdaterer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på mandag 27. mai 2019, klokken 12:45
Men har vært inne og sett på OpenStreetMap, og her er fartsgrenses riktige, men feil i bilen. Tror nok ikke Tesla oppdaterer.

Jeg sjekket nettopp en strekning på Røykenveien som er feil, også der er OSM riktig.
Fartsgrensen har vært 60km/t der i mange år (minst 10), så Tesla er håpløst utdatert...
Får meg til å tro det har liten effekt å redigere kartdata :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

De fartsgrensene jeg rettet var identiske med de som Tesla roter med.

Men jeg aner heller ikke om Tesla fanger opp mine rettelser. Får bare vente og se når neste kartoppdatering kommer. Eller kommer skiltlesing først?  :o

Motorwatt

Dette er bare flaut, Tesla! I minst 3 år (vet ikke om AP1 fungerer) har dere levert ut hundretusener nye biler med en funksjon som lar bilen automatisk tilpasse seg fartsgrenser, men med (eld)gamle informasjoner som gjør funksjonen nærmest ubrukelig. Uten å gjøre noe med det.  :-[
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA