Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

RoboTaxi

Startet av OhmPaPa, søndag 26. mai 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

OhmPaPa

Elon Musk la frem planer om å bruke selvgående Teslaer i en egen drosjetjeneste kalt RoboTaxi.

https://www.teslarati.com/tesla-network-robotaxi-fleet-details-elon-musk/

Alle biler produsert fra en dato i 2016 kan teoretisk benyttes som selvgående drosje.

Tesla vil da ta 30% av inntekten mens bileier får 70% og bilen er forsikret av Tesla når den kjører som drosje.

Dette forutsetter at Tesla får til 100% selvgående autopilot - noe Musk tror kan skje i løpet av 2019. Da kan RoboTaxi starte opp i 2020 forutsatt at man får de nødvendige tillatelser av myndighetene.


(Meta: Lager denne tråden i håp om å få robot-diskusjonen ut av tråden om elektriske drosjer: https://elbilforum.no/index.php?topic=46463.0)

Leaf_2014

Elon skal visstnok være en smart fyr, men når det kommer til statistikk og enkle regnestykker synes jeg ofte det går skeis.


Når robotaxier blir vanlige vil jo prisen på tjenesten synke, vil den ikke? Rett og slett fordi kostnaden ved å kjøre reduseres betydelig. Når markedet etterhvert mettes blir det knappe marginer og mye hassle.
Leaf 2014

xyzzy

Det kommer ikke til å skje på mange år... Teknologien er ikke klar, og etter det må det gjennom omfattende godkjenningprosesser og lovendringer.

Jeg ville veddet ganske mye penger på at jeg ikke kan ta fram mobilen etter julebordet i 2020, trykke på en knapp og så kommer en selvkjørende Tesla for å hente meg.

hELgenen

Forsiktig med å skille på hva du sier og hva du mener.
Om det er 50 meter fra julebordet og hjem ,og veien mellom julebord og hjem er en privat lukket vei så ville du tapt det veddemålet. Alle vilkår du sa er oppfyllt,men du mente sikkert lovlig transport på offentlig vei. Ikke om det var teknisk mulig...

OhmPaPa

Jeg har tenkt litt på dette - ikke det tekniske for der kan jeg ikke nok - men det praktiske ellers.

Jeg kommer nok ikke til å melde min Tesla inn som robotaxi om jeg får muligheten. Min hverdag varierer mye så det blir for upraktisk.

Men - så behagelig det ville ha vært å kunne ringe etter min egen Tesla når jeg står kald og sliten i en seig drosjekø. Den funksjonen vil jeg gjerne betale ekstra for! Så hvis det jeg har betalt for full FSD vil gi meg dette på sikt så er det definitivt verdt pengene jeg brukte  og overgå mine forventninger da jeg kjøpte bilen.

Burger

Sitat fra: xyzzy på lørdag 01. juni 2019, klokken 13:55
Det kommer ikke til å skje på mange år... Teknologien er ikke klar, og etter det må det gjennom omfattende godkjenningprosesser og lovendringer.

Jeg ville veddet ganske mye penger på at jeg ikke kan ta fram mobilen etter julebordet i 2020, trykke på en knapp og så kommer en selvkjørende Tesla for å hente meg.
Jeg tror det motsatte av deg og tror vi har CaaS (Car as a Service) innen utgangen av 2025. Norge har endret på regelverket allerede for å stimulere til selvkjøring og myndighetene er klare for å sammarbeide. De er faktisk litt skuffet over responsen.

Det har vært litt tilbakeslag på selvkjøring når jeg sjekket for 1/2 til 1 år siden, uten at jeg klarte å få med meg hvorfor. Prøver å holde litt øye med Waymo, men de er ikke så veldig interesserte i å snakke med media. Kan det hende Elon har rett at LIDAR er blindspor og man må bruke kamera?

Når du nevner 2020, så regner jeg med du tenker på Elon og investor day videoen? Der sier han lovlig en plass i USA ila 2020 om jeg ikke husker feil, og de satser på Nord Amerika først. Så julebord og Norge blir litt søkt.

Det virker fornuftig å gå for ett område som er likt først slik jeg forstod investor day videoen. Man er avhengig av å sanke inn mye data, og for å få til selvkjøring i USA så er en del av dataen fra Norge verdiløs.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Sitat fra: xyzzy på lørdag 01. juni 2019, klokken 13:55
Det kommer ikke til å skje på mange år... Teknologien er ikke klar, og etter det må det gjennom omfattende godkjenningprosesser og lovendringer.

Jeg ville veddet ganske mye penger på at jeg ikke kan ta fram mobilen etter julebordet i 2020, trykke på en knapp og så kommer en selvkjørende Tesla for å hente meg.
De som tror dette kommer å skje om få år lever nok på en helt annen planet enn oss vanlige folk.

Her er jo sågar folk som tror Teslaen de allerede har kjøpt kommer å være i stand til å kjøre uten sjåfør i bilen, sommer som vinter :D

Motorwatt

SitatDe som tror dette kommer å skje om få år lever nok på en helt annen planet enn oss vanlige folk.
Regn meg med blant "oss vanlige folk".

SitatNorge har endret på regelverket allerede for å stimulere til selvkjøring og myndighetene er klare for å sammarbeide. De er faktisk litt skuffet over responsen.

Som det fremgår i andre tråder, så kan tydeligvis Norge ikke lage sine egne regler fordi de er underlag EU/UNAC-regler som allerede har redusert verdien av AP i Tesla-biler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elbil fundamentalist

Tar lang tid før bilene blir helt selvkjørende, mulig det kan gå fortere med mulighet for mennesker å gripe inn remote via kamera etc. og hjelpe der roboten har satt seg fast i grøfta/glattisen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GOLF-raider

Se Elon Musk legger fram planer om «Robot-Taxi» på YouTube: :o

https://www.youtube.com/watch?v=YiWbdZ8ItRs
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA