Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ditche dieselen?

Startet av Elektro12, lørdag 25. mai 2019, klokken 17:51

« forrige - neste »

Elektro12

Har en meget kjekk dieselbil i dag som er stor, god å kjøre og egentlig bra på det meste. Dog har den nå fløyet over 100 000 km, men er enda verd endel (håper jeg) og dinosaursaften begynner å bli dyr på pumpene.

Jeg vurderer å gå elbil-veien istedet - men litt usikker på hvor "vilt" det er lurt å gå til verks økonomisk. Jeg kan lett kjøpe dyrere bil, men hvis en til 150-200 holder så er nok det mest interessant.

Behov:
- Normalt ca 4-5 mil om dagen, men fint om den klarer 20+ ved behov.
- 2 voksne, 2 barn
- Bagasjeplass til en god handlerunde er ikke dumt.
- Driftsikkerhet, kollisjonssikker.


Crown

Har en Subaru Outback som har kjørt 1000km/år etter at vi fikk Ioniqen i 2016 :-) Ioniqen overtok også ferieturene som vi trodde vi måtte ha Outbacken til. Null problem så lenge vi har hatt den, og får plass til bagasje for to voksne og to barn. Oslo-Bergen t/r i helgen, to ladinger på 45 min totalt hver vei. Nå som Ionity kommer også i Aurland blir det enda raskere lading på den turen. Kåret til sikreste bilen i sin klasse, og nå er de kommet ned mot 200k.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trekkoppbil

Til småkjøringen kan en bil til 60 000- 100 000kr fungere bra, dersom man finner en med velholdt batteri.
Til langkjøring fungerer vel dieselbilen bra?

Skal man finne en elektrisk bil som dekker alle behov som langkjøring, romslighet, 4-hjulstrekk, trekkvogn, kan prisen bli mangedoblet og i værste fall 10-dobla.


Elektro12

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:48
Til småkjøringen kan en bil til 60 000- 100 000kr fungere bra, dersom man finner en med velholdt batteri.
Til langkjøring fungerer vel dieselbilen bra?

Skal man finne en elektrisk bil som dekker alle behov som langkjøring, romslighet, 4-hjulstrekk, trekkvogn, kan prisen bli mangedoblet og i værste fall 10-dobla.

Joda, men poenget med å kjøpe elbil forsvinner litt hvis man beholder diesel-doris. Det er jo ikke drivstoffpengene som er det dyreste utlegget, men bilen i seg selv.

elektrolux

#4
Poenget er vel at 2 biler er bedre enn 1 bil, og du kan velge en mindre, mer miljøvennlig og rimeligere elbil om du beholder dieseldyret for langturene. Med inntog av bompenger også på elbil blir dette enda mer aktuelt:

https://www.instagram.com/p/ByM0hM2C3Ui/

Et annet argument for en slik løsning er at ved å ikke selge dieselen holder den vekk fra veiene og også på den måten bidrar til å redde verden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elektro12

Sant nok, men jeg har allerede to fossiler stående - så en må nesten vike plassen. Og nr. 2 får jeg ikke noe særlig for.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA