Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skvettlapper/foliering

Startet av Spiro, lørdag 25. mai 2019, klokken 12:48

« forrige - neste »

magnetic

#150

elmalo

Sitat fra: vhw på fredag 02. august 2019, klokken 02:56
Sitat fra: awd på torsdag 01. august 2019, klokken 22:42
vhw - hvilken type skvettlapper har du satt på der?
Ser vesentlig bedre ut enn de helt flate plastplatene som selges på nett i Norge.

Fra AliExpress:

https://s.click.aliexpress.com/e/cml6uVlI

Jo, det er sant. Men vær obs på at disse krever en festebolt under bilen ved bakhjulet. Mens dette finnes på min LR mangler den bolten må min brors SR. Kjøp heller en som ikke har hull til bolt under.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

Vesel

Sitat fra: vhw på fredag 02. august 2019, klokken 02:56
Sitat fra: awd på torsdag 01. august 2019, klokken 22:42
vhw - hvilken type skvettlapper har du satt på der?
Ser vesentlig bedre ut enn de helt flate plastplatene som selges på nett i Norge.

Fra AliExpress:

https://s.click.aliexpress.com/e/cml6uVlI

Hvordan er det å få montert disse på? Er hullene til å feste dem allerede der på bilen?

Bilen min har også fått masse små prikker som ikke lar seg polere bort i lakken nederst rundt de bakre hjulbuene. Husker ikke om det var foran eller bak de bakre hjulbuene.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

elmalo

Så sant du har bolten til hullet under (ikke SR med tilhengerfeste, i alle fall) så passer alt. De monteres med clipsene som allerede er i hjulbuene og med en skrue i plasten. Kjøp noen andre hvis du ikke har en bolt som passer under.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

C_B_

#154
Sitat fra: Vesel på tirsdag 12. november 2019, klokken 22:12
Sitat fra: vhw på fredag 02. august 2019, klokken 02:56
Sitat fra: awd på torsdag 01. august 2019, klokken 22:42
vhw - hvilken type skvettlapper har du satt på der?
Ser vesentlig bedre ut enn de helt flate plastplatene som selges på nett i Norge.

Fra AliExpress:

https://s.click.aliexpress.com/e/cml6uVlI

Hvordan er det å få montert disse på? Er hullene til å feste dem allerede der på bilen?

Bilen min har også fått masse små prikker som ikke lar seg polere bort i lakken nederst rundt de bakre hjulbuene. Husker ikke om det var foran eller bak de bakre hjulbuene.
Finner div. på YouTube om montering, f. eks:
https://youtu.be/158eLFPdpnM

Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

I tillegg blir vel skvettlappene mer utsatt vinterstid mht. oppbygging av is/snø på de.

Spørs hva som er bra nok: foilering på utsatte plasser ved hjul, foilering på utsatte plasser ved hjul+skvettlapp eller kun skvettlapp...

En på CarSpa i Oslo sa at jeg fikk omtrent 90 % bedre beskyttelse ved hjulene hvis jeg monterte skvettkapper.

Ingeniøren

#155
Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

I tillegg blir vel skvettlappene mer utsatt vinterstid mht. oppbygging av is/snø på de.

Spørs hva som er bra nok: foilering på utsatte plasser ved hjul, foilering på utsatte plasser ved hjul+skvettlapp eller kun skvettlapp...

En på CarSpa i Oslo sa at jeg fikk omtrent 90 % bedre beskyttelse ved hjulene hvis jeg monterte skvettkapper.
[/quote]

Nepper noe problem ved normale temperaturer med blir det kaldt som minus 10 grader blir en del plaster utrolig harde og sprø og da knekker de gjerne.. Tar du det rolig i kulda går det sikkert fint  :)

Edit: De er myke fordi plasten er tilsatt mykner. Over tid vil mykneren diffundere ut av plasten samt at sola tærer på plasten slik at om noen år vil de være stive året rundt. Her vil du dog finne en del forskjeller der pris ikke nødvendigvis sier at de vil holde seg myke lengre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vesel

#156
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2019, klokken 09:05
Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

Aha, er kanskje derfor noen anbefaler å bruke folie under disse skvettlappene. Hvis de treffer kantstein så vil de bare gnisse inntll folien, og ikke lakken.  :)
Ellers så ser de jo veldig elastiske ute, så de bør heller ikke kunne røske opp festene, om det er det du tenker på.

Tenkte å gjøre det skikkelig, så har gått til bestilling av både disse skvettlappene og en del gjennomsiktig 3M folie fra Ebay. Overraskende billig begge deler. Nå må jeg bare finne ut om det lar seg gjøre selv å rette opp i alle de hvite prikkene som allerede har kommet nederst ved bakre hjulbuer. Har brukt QuickCarFix på en liten bulk og en liten skade i lakken som begge trolig oppstod på grunn av skrot i veibanen på autostradaen ved Napoli i sommer. Ble strøkent, men var dyrt nok, 8000 kr for begge deler. Bulken kunne jeg ikke rettet opp i selv, så den er grei, men å fikse litt på lakken selv bør da være mulig.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

C_B_

#157
Sitat fra: Vesel på onsdag 13. november 2019, klokken 09:23
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2019, klokken 09:05
Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

Aha, er kanskje derfor noen anbefaler å bruke folie under disse skvettlappene. Hvis de treffer kantstein så vil de bare gnisse inntll folien, og ikke lakken.  :)
Ellers så ser de jo veldig elastiske ute, så de bør heller ikke kunne røske opp festene, om det er det du tenker på.

Tenkte å gjøre det skikkelig, så har gått til bestilling av både disse skvettlappene og en del gjennomsiktig 3M folie fra Ebay. Overraskende billig begge deler. Nå må jeg bare finne ut om det lar seg gjøre selv å rette opp i alle de hvite prikkene som allerede har kommet nederst ved bakre hjulbuer. Har brukt QuickCarFix på en liten bulk og en liten skade i lakken som begge trolig oppstod på grunn av skrot i veibanen på autostradaen ved Napoli i sommer. Ble strøkent, men var dyrt nok, 8000 kr for begge deler. Bulken kunne jeg ikke rettet opp i selv, så den er grei, men å fikse litt på lakken selv bør da være mulig.
Har sett div. monteringer av skvettlapper på YouTube, men har til nå ikke sett noen legge folie under festene. Mange skriver at folie bør legges av flinke fagfolk, men mulig at det er ok å fikse små områder selv. Jevnlig vask under bilen blir vel viktig fremover her, fordi de har begynt med salting. Tror jeg må høre med et bilpleiefirma om hvordan man fjerner salt effektivt. Jeg er mest redd for rust og ikke så opptatt av om en liten ripe kommer i lakken.

Vesel

Sitat fra: C_B_ på onsdag 13. november 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Vesel på onsdag 13. november 2019, klokken 09:23
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2019, klokken 09:05
Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

Aha, er kanskje derfor noen anbefaler å bruke folie under disse skvettlappene. Hvis de treffer kantstein så vil de bare gnisse inntll folien, og ikke lakken.  :)
Ellers så ser de jo veldig elastiske ute, så de bør heller ikke kunne røske opp festene, om det er det du tenker på.

Tenkte å gjøre det skikkelig, så har gått til bestilling av både disse skvettlappene og en del gjennomsiktig 3M folie fra Ebay. Overraskende billig begge deler. Nå må jeg bare finne ut om det lar seg gjøre selv å rette opp i alle de hvite prikkene som allerede har kommet nederst ved bakre hjulbuer. Har brukt QuickCarFix på en liten bulk og en liten skade i lakken som begge trolig oppstod på grunn av skrot i veibanen på autostradaen ved Napoli i sommer. Ble strøkent, men var dyrt nok, 8000 kr for begge deler. Bulken kunne jeg ikke rettet opp i selv, så den er grei, men å fikse litt på lakken selv bør da være mulig.
Har sett div. monteringer av skvettlapper på YouTube, men har til nå ikke sett noen legge folie under festetene. Mange skriver at folie bør legges av flinke fagfolk, men mulig at det er ok å fikse små områder selv. Jevnlig vask under bilen blir vel viktig fremover her, fordi de har begynt med salting. Tror jeg må høre med et  bilpleiefirma hvordan man fjerner salt effektivt. Jeg er mest redd for rust og ikke så opptatt av om en liten ripe kommer i lakken.
Jepp. Skulle nok ikke prøvd meg på å helfoliere bilen selv, men rett rundt hjulbuene og ande utsatte områder med folie som er max 20 cm bredt bør vel gå fint. Er vel ikke mer man må gjøre enn å vaske og tørke først, gjerne polere, og så lime på og skvise ut luftlommene.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

#159
Jeg bestilte skvettlappene i blå som bilen på tross av at han som ihvertfall utforma produktbildene må ha trippa balls. 😂

https://s.click.aliexpress.com/e/nBLv3AuY

Fikk ellers en bamsehundeleke derifra en gang som lukta sterkt mariuana. Noen som har kost seg mens de har sittet og sydd.😂
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Slarre40

Jeg kan ikke værem100% sikker på at det var JEG som gjorde det feil, men i den pakken med skvettlapper jeg fikk fra AliExpress var alle 4 lappene tilpasset bilens venstre side:-(
Så nå er bilen 50% skvettlappert :-D

Noen som trenger et sett venstreorienterte lapper?
Trondheim

Toalmar

Sitat fra: Slarre40 på søndag 17. november 2019, klokken 15:56
Jeg kan ikke værem100% sikker på at det var JEG som gjorde det feil, men i den pakken med skvettlapper jeg fikk fra AliExpress var alle 4 lappene tilpasset bilens venstre side:-(
Så nå er bilen 50% skvettlappert :-D

Går ut i fra at du har klaget til selger der borte.
De selges i sett, hvor settet er både foran og bak på begge sider.
Har handlet en del fra AliExpress og de få gangene noe har vært feil har de alltid ordene opp i det
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Slarre40

Nei, jeg kjøpte lappene samtidig som jeg bestilte bilen.....og har slettet alle mailer derfra nå :-D

Kjøper et sett til, og legger et sett gratis venstrelapper på Finn...

Trondheim

Lynkjapp

Sitat fra: Slarre40 på mandag 18. november 2019, klokken 08:18Kjøper et sett til, og legger et sett gratis venstrelapper på Finn...

Hvis du kvitter deg med venstreskvettlappene så kan du banne på at en venstreskvettlapp fra bilen løsner og faller av. Hvis du beholder dem så er det en høyreskvettlapp som kommer til å ende i en grøft. ;)

daggad

Ha ha..garantert !!
Da kan han jo kanskje få KJØPE de tilbake  :P
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA