Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skvettlapper/foliering

Startet av Spiro, lørdag 25. mai 2019, klokken 12:48

« forrige - neste »

stefse

Mottok disse i dag. Siden jeg skal på en lengre tur i morgen, på strekninger jeg vet det er asfaltarbeid, tok jeg meg tid til å montere de 2 framme. De passet perfekt på og jobben var gjort på ca 10-15 minutter inklusive det vanlige knotet med å finne frem riktige deler, skrujern mv. Jobben må få betegnelsen "lett". Det medfølger rikelig med nye plastklips, som du trenger for monteringen. Det ble borret inn 1 skrue på hver skvettlapp, men boringen skjer i innerplastskjermen til bilen, og det er overhodet ingen fare for elektriske ledninger etc.

Desverre for mørkt til å ta fornuftige bilder, men kanskje i morgen om jeg rekker det. Eneste jeg synes de kanskje var en tanke små, men utseendemessig absolutt ingen dealbreaker.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Toalmar

Sitat fra: stefse på onsdag 24. juli 2019, klokken 00:13
Mottok disse i dag. Siden jeg skal på en lengre tur i morgen, på strekninger jeg vet det er asfaltarbeid, tok jeg meg tid til å montere de 2 framme. De passet perfekt på og jobben var gjort på ca 10-15 minutter inklusive det vanlige knotet med å finne frem riktige deler, skrujern mv. Jobben må få betegnelsen "lett". Det medfølger rikelig med nye plastklips, som du trenger for monteringen. Det ble borret inn 1 skrue på hver skvettlapp, men boringen skjer i innerplastskjermen til bilen, og det er overhodet ingen fare for elektriske ledninger etc.

Desverre for mørkt til å ta fornuftige bilder, men kanskje i morgen om jeg rekker det. Eneste jeg synes de kanskje var en tanke små, men utseendemessig absolutt ingen dealbreaker.
Så godt å høre de passet bra. fikk selv melding om pakke som er ankommet på posten, men ettersom jeg har vært bortreist til i kveld har jeg ikke hentet dem.
Bilen er nå hos Detailer for å få en shining så får ikke montert dem før tidligst søndag.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autowinder

Sitat fra: stefse på onsdag 24. juli 2019, klokken 00:13
Mottok disse i dag. Siden jeg skal på en lengre tur i morgen, på strekninger jeg vet det er asfaltarbeid, tok jeg meg tid til å montere de 2 framme. De passet perfekt på og jobben var gjort på ca 10-15 minutter inklusive det vanlige knotet med å finne frem riktige deler, skrujern mv. Jobben må få betegnelsen "lett". Det medfølger rikelig med nye plastklips, som du trenger for monteringen. Det ble borret inn 1 skrue på hver skvettlapp, men boringen skjer i innerplastskjermen til bilen, og det er overhodet ingen fare for elektriske ledninger etc.

Desverre for mørkt til å ta fornuftige bilder, men kanskje i morgen om jeg rekker det. Eneste jeg synes de kanskje var en tanke små, men utseendemessig absolutt ingen dealbreaker.

Fått mine, men ble betenkt over at mykplasten blir liggende rett mot lakk i bakkant av hver skvettlapp. Noen gjort seg tanker om dette ? Bør kanskje legge klar folie under så ikke støv gnisser rett mot lakk?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Toalmar

Har akkurat hentet igjen bilen fra Detailer så har ikke fått sett noe på de skvettlappene, men jeg skal helt klart få tak i klar folie og legge på bilen der hvor skvettlappene kommer til å ligge inntil
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Samco

Kunne godt tenk meg en framtidig model 3 men blir litt skremt av lakk problemer montering av skvett lapper og foliering uff.... rene bygge settet for å få en bil som holder mål.

znkr

Sitat fra: Samco på søndag 28. juli 2019, klokken 22:48
Kunne godt tenk meg en framtidig model 3 men blir litt skremt av lakk problemer montering av skvett lapper og foliering uff.... rene bygge settet for å få en bil som holder mål.
Helfoliering av ny bil hadde jeg kjørt på med uavhengig av merke. Slippe og bekymre og irritere seg over hverdagsslitasje er gull. Lange negler, unger, lastesone etc. Og ikke minst steinsprut og forsøk på polering som bare gjør ting værre...
Model Y LR 2022

Autowinder

#126
Sitat fra: Samco på søndag 28. juli 2019, klokken 22:48
Kunne godt tenk meg en framtidig model 3 men blir litt skremt av lakk problemer montering av skvett lapper og foliering uff.... rene bygge settet for å få en bil som holder mål.
Tror steinsprut treffer biler uavhengig av merke og modell, også steiner som kastes opp av dekkene og treffer bilen bak hjulene og andre steder. Det er en solid barriere under lakken, men steiner kan likevel treffe andre steder.
Du kan jo se bilder fra en Tweet til WadeAndersonPT la på Twitter 27. Juli, og se selv at dette er universalt for alle biler.

Edit: Barrieren er på kanalene...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Skvettlappene fra Ali x monterte jeg igår. En times jobb inkl. tilpassing og montering av folie for å skåne lakken. Biltemas klare 8cm x 500cm på rull er et greit alternativ. La folien inne i svettlappen og prøvemonterte og streket omriss med tusj på foilen. Klipp gjerne 3-4mm utenfor. Skvettlappene foran har to plastklips i hjulbuen nederst i bakkant som vippes ut og erstattes med medfølgende 2mm lengre klips og en skrue skrus gjennom forhullet skvettlapp til plast innerskjerm, lettest om du perforerer innerskjermen med en syl etter de 2 klipsene er montert.

Bak bakhjulene løsnes en 10mm maskinskrue under støtfanger bak hjulet, og inne i hjulbuen nede i bakkant er det en klips som vippes ut og erstattes med medfølgende 2mm lengre klips. En festekant griper fatt inne i hjulbuen øverst, og maskinskruen skrus tilbake gjennom en "leppe" i skvettlappen. Siden de ikke bygger bredere enn dekket, tror jeg det er minimal forbruksøkning.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Toalmar

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 30. juli 2019, klokken 08:49
Skvettlappene fra Ali x monterte jeg igår. En times jobb inkl. tilpassing og montering av folie for å skåne lakken. Biltemas klare 8cm x 500cm på rull er et greit alternativ. La folien inne i svettlappen og prøvemonterte og streket omriss med tusj på foilen. Klipp gjerne 3-4mm utenfor. Skvettlappene foran har to plastklips i hjulbuen nederst i bakkant som vippes ut og erstattes med medfølgende 2mm lengre klips og en skrue skrus gjennom forhullet skvettlapp til plast innerskjerm, lettest om du perforerer innerskjermen med en syl etter de 2 klipsene er montert.

Bak bakhjulene løsnes en 10mm maskinskrue under støtfanger bak hjulet, og inne i hjulbuen nede i bakkant er det en klips som vippes ut og erstattes med medfølgende 2mm lengre klips. En festekant griper fatt inne i hjulbuen øverst, og maskinskruen skrus tilbake gjennom en "leppe" i skvettlappen. Siden de ikke bygger bredere enn dekket, tror jeg det er minimal forbruksøkning.
Takk for god informasjon vedrørende monteringen og tips. Skal montere mine når jeg er tilbake fra ferie selv og da er denne informasjonen gull verdt.  :+1: :+1: :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Zeeshan Sheikh

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 30. juli 2019, klokken 08:49
Skvettlappene fra Ali x monterte jeg igår. En times jobb inkl. tilpassing og montering av folie for å skåne lakken. Biltemas klare 8cm x 500cm på rull er et greit alternativ. La folien inne i svettlappen og prøvemonterte og streket omriss med tusj på foilen. Klipp gjerne 3-4mm utenfor. Skvettlappene foran har to plastklips i hjulbuen nederst i bakkant som vippes ut og erstattes med medfølgende 2mm lengre klips og en skrue skrus gjennom forhullet skvettlapp til plast innerskjerm, lettest om du perforerer innerskjermen med en syl etter de 2 klipsene er montert.

Bak bakhjulene løsnes en 10mm maskinskrue under støtfanger bak hjulet, og inne i hjulbuen nede i bakkant er det en klips som vippes ut og erstattes med medfølgende 2mm lengre klips. En festekant griper fatt inne i hjulbuen øverst, og maskinskruen skrus tilbake gjennom en "leppe" i skvettlappen. Siden de ikke bygger bredere enn dekket, tror jeg det er minimal forbruksøkning.

Takk fo oppdatering. Det finnes flere varianter hos Aliexpress. Har du link til de du har bestilt?
TM3 SR+ hvit med sort interiør bestilt 17.07.19

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:41
Takk for god informasjon vedrørende monteringen og tips. Skal montere mine når jeg er tilbake fra ferie selv og da er denne informasjonen gull verdt.  :+1: :+1: :+1:
Folien på forhjula splittet jeg i to der karosseriet har et skille. En over kanalen, avsluttet med 1cm inne i spalten, og en under, begynner med ca 1cm inne i spalten og deretter nedover og under. Du skjønner lettere når du monterer.
Et tips er at når du har en umontert foliebit du er tilfreds med, "kopierer" og speilvender du denne ved å snu den og legge en ny folie ovenpå og markere omrisset med tusj. Denne kan du klippe i innerkant om den er kopiert av en som er tilpasset med 3-4mm margin. Husk skarp saks for enklere jobb.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Toalmar

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:19
Folien på forhjula splittet jeg i to der karosseriet har et skille. En over kanalen, avsluttet med 1cm inne i spalten, og en under, begynner med ca 1cm inne i spalten og deretter nedover og under. Du skjønner lettere når du monterer.
Et tips er at når du har en umontert foliebit du er tilfreds med, "kopierer" og speilvender du denne ved å snu den og legge en ny folie ovenpå og markere omrisset med tusj. Denne kan du klippe i innerkant om den er kopiert av en som er tilpasset med 3-4mm margin. Husk skarp saks for enklere jobb.
Når man sitter der og skal gjøre det så skjønner man fort forklaringen noen har gitt ja.
Bare håper folien fra Biltema sitter ordentlig godt så den ikke løsner noe sted. Brukte du noe varme når du la den på?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autowinder

#133
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:26
Når man sitter der og skal gjøre det så skjønner man fort forklaringen noen har gitt ja.
Bare håper folien fra Biltema sitter ordentlig godt så den ikke løsner noe sted. Brukte du noe varme når du la den på?
Jeg vasket bilen og la den på tørr, som tape. Kan legges på med zalovann og finjusteres, men bør da få tørke en dag eller to, så jeg brukte ikke tid på det. Luftbobler er viktigst å stryke ut i ytterkant ved kontaktområdet, en brett eller en boble lenger inn mot hjulbuen er skjult under, og vil ikke ligge i berøring med skvettlappen.

Edit: Art.nr. 33-309 hos Biltema
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

Fine  :+1:

Dette burde Tesla satt på når de har valgt en slik utforming her.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA