Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med Tesla fans i forhold til å godta alt?

Startet av Mippen, lørdag 25. mai 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

Mippen

Hva er det med Tesla fans i forhold til å godta alt negativt? Når jeg forteller om mine negative opplevelser til andre Tesla eiere møter jeg ofte holdninger som at de må få lov til å skjerpe seg, og det er synd hvis Tesla går til grunne fordi folk klager for mye. Man har holdningen om at Tesla er mer enn en bilprodusent. Tanken deres er at Tesla skal redde verden og derfor må alle være med på dugnaden for å hjelpe Tesla til suksess.

Jeg vet at Tesla en bilprodusent som liker å tenke nytt. De var tidlig ute med å vise at elbiler er noe å satse på. Dessverre sliter de med kvalitet, de sliter med oppfølging av kunder, og servicen deres mange plasser er meget dårlig. Jeg kunne gjerne ha svelge noen kameler hvis jeg hadde blitt møtt med respekt og service, men når den delen også mangler spør jeg meg selv hvordan folk kan forsvare et selskap som ikke ta vare på kundene sine og ikke streber etter å gi kundene et godt produkt. De vil i stedet blidgjøre aksjonærene sine med å sende ut "uferdige" produkter enn å få orden på kvalitets problemer før bilen forlater fabrikken. De lager seg også interne retningslinjer for hva som er akseptabelt og ikke, og som er dårligere enn hos andre bilprodusenter. Når folk kommer for å klage på noe henviser de til retningslinjene sine og sier at ting er innenfor standarden.

Jeg får også høre at for eksempel Model 3 er en billig bil, og at jeg ikke kan forvente samme standard på den som på en Model S eller X. Er Model 3 egentlig en billig bil hvis man sammenligner med biler andre steder i verden? Nei... I USA kan du få en helt ny bil til 1/3 av prisen, så en Model 3 blir gjerne en bil for de som har mer enn snittet i inntekt. Til nylig har de fleste Model 3 som har blitt solgt kostet fra rundt 450.000 og oppover. Man kan forvente mer av en bil til den prisen enn for eksempel en Mitsubishi i-miev til 180.000 kroner. Forskjellen er at Tesla selger ut biler som har klare mangler fordi de ikke har tid til å ordene det før levering, også henviser de til sine retningslinjer for å argumentere for at bilen deres er godkjent i hht. deres standard for å unngå så mange klager i ettertid. Syns folk dette er bra nok? 

Når jeg kjøper en bil forventer jeg at den er ferdig når jeg får den. Jeg forventer ikke å få en bil som de ikke har hatt tid til å utbedre før levering, og som har klare mangler. Jeg forventer også å få bilen levert med alt utstyr om det så er spoiler, felger, ladekabel osv. Redder men verden ved å la de få ta snarveier hele tiden? Vil ikke man til slutt skyte seg i foten fordi man stadig tar flere snarveier? Hvilke signaler sender vi som forbrukere til produsenten hvis vi godtar alt. Da viser vi at så lenge talspersonen til et firma har god nok karisma og nok tilhengere så kan de tillate seg å gjøre alt. Å redde verden er en god tanke, men til slutt handler også alt om å tjene penger. 
Fremtiden er elektrisk.

teslakris

Jeg pleier å sammenligne Tesla fans med Apple fans, og det er ikke godt ment :) Folk bør ikke være fans av et produkt/merke, folk bør være kritisk og kreve mer fra produkter man legger sine hardt tjente penger i.

Jeg er for så vidt helt enig med deg når det gjelder prisen på model 3, i USA f.eks koster en model 3 det samme som en BMW 330/340 (SR/LR AWD). Ingen oppegående mennesker vil påstå model 3 er en bedre bil enn en BMW ekvivalent, med unntak av akselerasjon. I Norge er det selvsagt annerledes, her er model 3 etter min mening et godt kjøp mtp konkurrentene og moms og avgiftsgrunnlaget til de. Og det er derfor jeg har kjøpt en model 3, pga Norges SINNSYKE avgifter og ekstremt uintelligente tilnærming til dette.

Softblue

Det er ikke ille her på elbilforum i forhold til å forsøke å si noe negativt på teslamotorsclub.com.
Grunnen er at Tesla fanboys i tilegg til å ha bilen, ofte har investert store deler av sparepengene i TSLA aksjen. Ofte "all in".

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

trykkertor

Sitat fra: Mippen på lørdag 25. mai 2019, klokken 10:28
Hva er det med Tesla fans i forhold til å godta alt negativt?

Jeg vet at Tesla en bilprodusent som liker å tenke nytt. De var tidlig ute med å vise at elbiler er noe å satse på. Dessverre sliter de med kvalitet, de sliter med oppfølging av kunder, og servicen deres mange plasser er meget dårlig.

Jeg får også høre at for eksempel Model 3 er en billig bil, og at jeg ikke kan forvente samme standard på den som på en Model S eller X. Er Model 3 egentlig en billig bil hvis man sammenligner med biler andre steder i verden?

Forskjellen er at Tesla selger ut biler som har klare mangler fordi de ikke har tid til å ordene det før levering, også henviser de til sine retningslinjer for å argumentere for at bilen deres er godkjent i hht. deres standard for å unngå så mange klager i ettertid. Syns folk dette er bra nok? 

Når jeg kjøper en bil forventer jeg at den er ferdig når jeg får den. Jeg forventer ikke å få en bil som de ikke har hatt tid til å utbedre før levering, og som har klare mangler.

En hver sitt argument med at de har opplevd en bil med feil på og dårlig service, vil en Tesla-fan møte med at de kjenner opp til flere som har fått levert en perfekt bil, og en som fikk hyggelig service med én gang.
Så "kriger" vi disse tallene opp mot hverandre, hvor de/(vi faktisk), som har opplevd kritikkverdig service og dårlig standard på bilene, mener det er langt flere misfornøyde. Tesla-fan mener motsatt at det er langt flere som får perfekt bil og topp service. Straks vi ser en "meningsmåling" eller consumer repport som sier grafen går nedover, får vi vite at det er "fake news".

I henhold til "sin" standard hva panel gap og annet angår.
Da jeg overtok et helt nytt hus, gikk vi nøye gjennom det. Det var mye å sette fingeren på. Hver gang ble vi møtt med at det var "innenfor Norsk standard". En standard vi som lekmenn ikke hadde satt oss inn i.
Vi snakker om ledningshull som ikke var fuget, manglene list ved utgangsdør, gulvlister som spriker så mye fra vegger at du kan slippe en 20-kroner bak, taklister som bølger seg bortover takene, dører som er tunge å dra i lås, sluk på badet hvor en må hjelpe vannet ned, ellers tar det 1 time innen dammen er borte etter en dusj........osv.
Det var innenfor deres standard.

Se denne videoen fra 13min 54 sek.
Her snakker vi en ny Model 3 kjørt knapt 200 miles til en Detailer.
Dette er nok mer vanlig enn mange tror, men de vet ikke hva de skal se etter.

https://youtu.be/-0xLkntakPM?t=833


Sitat fra: teslakris på lørdag 25. mai 2019, klokken 10:37
Ingen oppegående mennesker vil påstå model 3 er en bedre bil enn en BMW ekvivalent, med unntak av akselerasjon.
Eh....en god del av Tesla-fan mener faktisk Model 3 er en LANGT bedre bil en ekvivalent BMW.
Dette kan være fordi mange av de ser seg blinde på at Model 3 har en iPad på tvers, og enormt overskudd av krefter. Og så har den "ingen" knapper i interiøret.
Dette er for dem nok til at uansett hva andre bilmerker leverer, så når de ikke Tesla til knærne.

Det er sågar noen som mener at hvis en bil ikke er heleletrisk, så kan det ikke kalles en premium bil uansett.
Har sett sitater på folk som mener BMW 7-serie, Rolls Royce og andre biler "dessverre" ikke er premium bil, siden de har fossilt brennstoff som virkemiddel......

teslakris

Sitat fra: trykkertor på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:25
Eh....en god del av Tesla-fan mener faktisk Model 3 er en LANGT bedre bil en ekvivalent BMW.
Dette kan være fordi mange av de ser seg blinde på at Model 3 har en iPad på tvers, og enormt overskudd av krefter. Og så har den "ingen" knapper i interiøret.

Som sagt, ingen oppegående mennesker ;D

gruffalo

Jeg ser trådstsarter har valgt å levere inn sin bil, og har da sannsynlig vis hatt en skuffende opplevelse. 

Selv kjenner jeg meg ikke igjen i verdensbildet som beskrives. De aller fleste jeg snakker med om bil er positive til tesla og model 3.

Bilen jeg fikk hadde ingen mangler, og kundeopplevelsen var bra hele veien.

Selv i USA har model 3 vunnet tester over BMW,  der prisene er helt annerledes.

Så kanskje trådstsarter egentlig ikke undres på noe, slik tittel antyder, men heller er ute etter å kommunisere sitt synspunkt?

Det mest negative jeg opplever som teslaeier, er slike innlegg som dette.  ;)
E-tron 55 sportback 2022

Lynkjapp

Jeg tror mange Tesla-eiere tenker som meg når det er noe galt med bilen at dette fikses når de har en fiks ferdig. Som f eks fantombremsing. Jeg gidder selvfølgelig ikke å dra til et SC og mase på dem at det må bli fikset. Det ville være fullstendig bortkastet tid. Samtidig føler jeg meg trygg på at dette blir ordnet opp i etter hvert. Da gidder jeg ikke å bry meg noe særlig i mellomtiden, annet enn at jeg selvfølgelig skriver litt her på forumet om saken og banner litt hver gang det skjer.

Med andre biler jeg har hatt hvor det har vært garantifeil som måtte rettes opp så måtte man til verkstedet og beskrive feilen, få det akseptert som en garantifeil, booke time, levere inn bilen, hente bilen, for så å oppdage at de har byttet ut den feilende delen med en akkurat makan del, og siden den nye delen kommer fra den samme fabrikken og var feilkonstruert i utgangspunktet så funker den akkurat like dårlig og så gir man opp og aksepterer at bilen ikke funker helt perfekt.

Med Tesla opplever jeg at jeg isteden for å måtte mase bare kan lene meg på tusenvis av veldig aktive andre Tesla-eiere som lar Tesla få vite om feilene som blir oppdaget og så kan jeg bare vente på at rettelsene skal komme, enten som OTA-oppdateringer eller i verste fall en tilbakekalling for en fysisk fiks.

Min konklusjon er at det er takket være at Tesla-eiere ikke godtar hva som helst at ting blir fikset. Og det er ikke noe i veien for å være skikkelig Tesla fanboy og interessert i alle Tesla-nyheter samtidig som man er kritisk til både konstruksjonsløsninger, service og annet.

MrBeery

Når det gjelder BMW 3 serie vs. Model 3 så ble vel resultatet til både Motortrend og Top Gear seier til Model 3, så de er vel ikke oppegående da.

Man skal så klart ikke finne seg i feil med bilen når man kjøper en ny bil, men standarden på panelgap og lakk etc. vil nok aldri nå opp til de store produsentene.

Jeg synes faktisk at det er mye mer "premium" å få ny funksjonalitet via oppdateringer enn perfeksjonisme når det gjelder panelgap. Skulle så klart hatt begge deler, men det er nå da slik at et firma har begrenset med ressurser, og da ser jeg heller at de bruker disse ressursene på banebrytende funksjonalitet i stedet for å perfeksjonere alt som et urverk.

JorEl

#8
Om man kjøper en BMW, så er det vel ikke synonymt med BMW-FAN?
Om det er så gale som dere sier, så er det også noe som må være meget bra, som veier opp for det som er gale? Salgsrekorder sier egentlig sitt.
Men jeg skulle ønske det var lettere å komme i kontakt med Tesla. Vi har ikke noe verksted her i byen. Så her er det nok 1-0 til de andre selskapene. Om prisene er perfekte og vi snakker om produktet som blir solg til kundene, så er det merkelig at f.eks de tyske bilprodusentene har en haug av flotte bygninger og utsalgssteder. Mange, mange som er godt betalt i salg og administrasjon. Utrolig rike eiere og impotører. Dette må jo være veldig fordyrende? Og hvorfor har de så mange teknikkere om bilene også holder så utrolig høy standard?
Personlig så betaler jeg litt ekstra for den beste kjøremaskinen(takk til avgiftsytemet og mva fritak pga det grønne skifte :)) som gjør meg glad, hver gang jeg setter meg i den. Og jeg har aldri vært interessert i bil, før jeg satte meg i en E-golf, som hadde alt for lite batteri, og derfor ble solgt. Nå er jeg lykkelig med Tesla :+1:
Når det gjelder forurensing, og her også støy, så vet dere hva som er best for miljøet. Jeg liker ikke å puste inn giftstoffer.
Tesla har sin egen standard som selger. De andre er bare stressede, misunnelige, konkurrenter som ber til Gud om at alt skal bli som før :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#9
Og vi kan også være kritiske til Tesla jf. sw diskusjoner. Men vi snakker om et halvfult glass, og de fleste synes det er kjekt med nye oppdateringer. Selv om bare 90% av dem, gjør bilen bedre. Men 90% over tid, det blir jo ganske bra til slutt 8) Gratis selvfølgelig.
Edit; Og noen er så heldige at Tesla betaler "drivstoffet" for dem så lenge de har bilen. Og veiavgiften er ca 500kr pr år, og bommene er billigere å kjøre igjennom, som regel ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Lynkjapp

Sitat fra: trykkertor på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:25Det er sågar noen som mener at hvis en bil ikke er heleletrisk, så kan det ikke kalles en premium bil uansett.
Har sett sitater på folk som mener BMW 7-serie, Rolls Royce og andre biler "dessverre" ikke er premium bil, siden de har fossilt brennstoff som virkemiddel......

Der er jeg, men jeg ville ikke ha sagt det på generell basis, bare som min personlige preferanse. Hvis jeg hadde vunnet en premie i et lotteri hvor jeg fikk valget mellom å kjøre og leve med (ikke eie eller kunne selge) enten en ny Rolls-Royce eller en ny Model 3 i fem år så ville jeg ha valgt Model 3. Eksos føles så fullstendig meningsløst når det finnes alternativer at det ikke veier opp for ekstra komfort og "status".

JorEl

Jeg synes Rolls Royce er premium, men biproduktet til motoren er gift. om de da ikke har en bil med elmotor.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

teslakris

Sitat fra: JorEl på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:56
Om man kjøper en BMW, så er det vel ikke synonymt med BMW-FAN?

Poenget mitt er at en skal aldri være fan av et merke for da klarer man ikke se kritisk på et produkt, noe som er SVÆRT viktig å gjøre.

Sitat fra: JorEl på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:56
Om det er så gale som dere sier, så er det også noe som må være meget bra, som veier opp for det som er gale? Salgsrekorder sier egentlig sitt.

Salgsrekorder sier lite, Justin Bieber setter salgsrekorder. Trenger jeg utdype mer?

Sitat fra: JorEl på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:56
Om prisene er perfekte og vi snakker om produktet som blir solg til kundene, så er det merkelig at f.eks de tyske bilprodusentene har en haug av flotte bygninger og utsalgssteder. Mange, mange som er godt betalt i salg og administrasjon. Utrolig rike eiere og impotører. Dette må jo være veldig fordyrende?

Ingen som påstår at tyske bilprodusenter har gjort alt perfekt. Når det er sagt, er det ingen andre bilprodusenter som har høyere margin på bilene sine enn Tesla. Leste et sted hva Tesla tok i fortjeneste per bil, og det er i mange gangen ift de tyske f.eks. (og resten av bilprodusentene).

Sitat fra: JorEl på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:56
Personlig så betaler jeg litt ekstra for den beste kjøremaskinen(takk til avgiftsytemet og mva fritak pga det grønne skifte :))
Tesla har sin egen standard som selger. De andre er bare stressede, misunnelige, konkurrenter som ber til Gud om at alt skal bli som før :D

Takk til avgiftsystemet som gjør at staten må ta inn MYE penger fra annet hold. Veldig bra jobbet staten. Om du ikke skjønner det er jeg sarkastisk. Avgift og mva fritaket på elbiler er helt grunnlagsløst, og noen politikere burde vært satt i gapestokk for dette.

Det siste du sa er til tross Tesla-fanboyism formulering det eneste gode poenget ditt. Tesla har satt et godt fokus på elbiler, noe som er nødvendig.

RuneW

Sitat fra: gruffalo på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:37
Jeg ser trådstsarter har valgt å levere inn sin bil, og har da sannsynlig vis hatt en skuffende opplevelse. 

Selv kjenner jeg meg ikke igjen i verdensbildet som beskrives. De aller fleste jeg snakker med om bil er positive til tesla og model 3.

Bilen jeg fikk hadde ingen mangler, og kundeopplevelsen var bra hele veien.

Selv i USA har model 3 vunnet tester over BMW,  der prisene er helt annerledes.

Så kanskje trådstsarter egentlig ikke undres på noe, slik tittel antyder, men heller er ute etter å kommunisere sitt synspunkt?

Det mest negative jeg opplever som teslaeier, er slike innlegg som dette.  ;)

Jepp, her var det mye frustrasjon som skulle ut. Får håpe det hjalp for trådstarter å komme med negative karakteristikker av fornøyde Tesla-eiere. Jeg ser ingen annen mening ved å starte en tråd som dette (som er som designet for å starte "krig").
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: teslakris på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:36
Sitat fra: trykkertor på lørdag 25. mai 2019, klokken 11:25
Eh....en god del av Tesla-fan mener faktisk Model 3 er en LANGT bedre bil en ekvivalent BMW.
Dette kan være fordi mange av de ser seg blinde på at Model 3 har en iPad på tvers, og enormt overskudd av krefter. Og så har den "ingen" knapper i interiøret.

Som sagt, ingen oppegående mennesker ;D
Ingen respekt for forskjellige preferanser?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA