Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken pris bør jeg forvente for bilen - med deffekt ladekonverter?

Startet av HeltElektrisk, onsdag 22. mai 2019, klokken 17:26

« forrige - neste »

HeltElektrisk

Hei Forum!

Da har vår kjære C-zero dessverre overgitt seg til "ombordlader-gate" som tilsynelatende ser ut til å ramme en god del av trillingene, og med det sørget for at jeg må kjøpe meg ny bil. Jeg har verken tid eller nødvendig kunnskap til å forsøke å utbedre feilen selv. Merkeforhandler har sett på bilen og konkludert med at ladekonverteren eller en sikring i denne har røket. Bilen tar ikke til seg lading fra "normal-lader" lengre. Merkeforhandler i Kristiansand skal ha 37 000 (!) for å reparere bilen, elbilene i Asker 17500,-. Bilen lader forøvrig fint på hurtiglader (er kun hurtigladet 4 ganger de siste 2 ukene så lenge jeg har eid bilen (2014))

Bilen er EU-godkjent nå i mars. Da ble bremserørene ("bremserør-gate", som også virker å være en generell svakhet ved trillingene) byttet. Bilen har 81000 km på telleren og selges med innebygd defa-varmer, 8 lettmetalfelger med gode dekk (1 sesong bak seg), GPS, FM-radio og original ladekabel. Ser på finn.no at sammenlignbare biler (som tilsynelatende ikke har noen feil) ligger ute til 39000 - 90 000(!!) kroner. Ser også at det finnes en del "handy" karer der ute som klarer å reparere ombordladeren selv på disse bilene, - eller evt kjøper brukt lader fra bilhugger til ca 6000 og bytter selv.

Så blir spørsmålet:
Hvilken pris tenker forumet at jeg bør legge i en salgsannonse på finn.no?

Mvh
HeltElektrisk, - Kristiansand
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black


automat

Nedre prissjikt på Finn er nok det mest riktige. Dvs at bilen har en verdi på rundt 40kkr hvis den er i orden. Så må du spørre deg hvorfor noen vil være villige til å bruke tid på å fikse opp en bil, istedet for å kjøpe en fungerende bil. Og svaret er selvfølgelig at de vil tjene penger på det. Og jo mer jobb og risiko man legger i det, jo mer bør man tjene.

Salgsprisen blir derfor: Markedspris for fungerende bil, minus reparasjonskost, minus transportkost (aktuelt hvis man må transportere den til Asker), minus kjøpers fortjeneste. Og da tipper jeg man ender på 15.000kr

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HeltElektrisk

Sitat fra: automat på torsdag 23. mai 2019, klokken 16:51
Nedre prissjikt på Finn er nok det mest riktige. Dvs at bilen har en verdi på rundt 40kkr hvis den er i orden. Så må du spørre deg hvorfor noen vil være villige til å bruke tid på å fikse opp en bil, istedet for å kjøpe en fungerende bil. Og svaret er selvfølgelig at de vil tjene penger på det. Og jo mer jobb og risiko man legger i det, jo mer bør man tjene.

Salgsprisen blir derfor: Markedspris for fungerende bil, minus reparasjonskost, minus transportkost (aktuelt hvis man må transportere den til Asker), minus kjøpers fortjeneste. Og da tipper jeg man ender på 15.000kr

Tja... Noen kan jo basere seg på kun hurtiglading pga. manglende tilgang til lademulighet hjemme...? Eller velge å reparere bilen for ha den selv - ikke tjene penger. Bilen er EU-godkjent for to år frem i tid, og bremserørene som ruster er skiftet, bilen har forholdsvis lav KM for alderen og leveres med gode dekk som holder 2-3 sesonger til.

Og - velger en å kjøpe en av bilene som fungerer til 39k risikerer en jo at bremserørene/ladeveksleren eller noe som allerede er fikset på min bil ryker... eller at den ikke blir EU-godkjent... :)

Jeg synes bilen bør være verdt minst 20 -kanskje nærmere 30, - men det har jo selvsagt ingen verdens betydning når jeg skal selge. Blir spennende å se hva det ender med da. Takk for innspill.
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

automat

Beklager, tjene penger var nok feil uttrykk. Spare penger passer bedere. Jeg tenkte ikke på videresalg.

Prøv å sette deg i kjøpers ståsted. Er nye bremserør virkelig verdt særlig mye, når bilen må bytte lader? Vil jeg virkelig kjøpe en bil som kun kan hurtiglades, selv om jeg ikke har lademulighet hjemme?

Du kan jo være heldig å finne en kjøper som er villig til å betale det ønsker. Men
skal du bli kvitt denne bilen innen rimelig tid, så er sannsynligheten stor for at prisen må dumpes.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Send gjerne info om bilen og kontaktinfo som PM. Har muligens kjøper som vil gi 1000 Euro
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Karl-Wilhelm

Denne videoen dukket nylig opp med hensyn på reparsjon av typisk feil på ombordladerne. Dette er i utgangspunktet ikke en komplisert eller krevende jobb så lenge du har tid =)

https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&lc=z22hsfzp1za0vdwpu04t1aokgxqmvymf2pky4gxyf5cubk0h00410
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

HeltElektrisk

Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 24. mai 2019, klokken 09:07
Denne videoen dukket nylig opp med hensyn på reparsjon av typisk feil på ombordladerne. Dette er i utgangspunktet ikke en komplisert eller krevende jobb så lenge du har tid =)

https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&lc=z22hsfzp1za0vdwpu04t1aokgxqmvymf2pky4gxyf5cubk0h00410

ai, ai, ai!! Tusen takk for tips! Dette kan fort redde både meg og flere andre i min situasjon!
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA