Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulyd fra drivverk - bytte av motor/girboks

Startet av ProsjektX, fredag 24. mai 2019, klokken 08:02

« forrige - neste »

ProsjektX

Virker som det er en del i det siste som har fått en ulyd som mest sannsynlig stammer fra reduksjonsgiret. Lest at noen skal bytte eller har byttet motor. Noen som kjenner til mer om dette? Er visst samme potensielle problem med Kona, siden det er samme motor og drivverk.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Bjoris

#1
Noterte meg for litt vibrasjon ved fult pådrag i den ENiroen jeg prøvde. Kanskje det er relatert til dette?

geear

Er det ulelyd eller hva er det snakk om? Madammen klager på en "rar lyd" (forstod det som at det kom et lite "smell" i blant) i vår bil, gått 2750km. Jeg tok en 5km testtur i dag, men opplevde ikke noe unormalt.

ProsjektX

Dette problemet som jeg tenker fremstår mest tydelig ved svakt pådrag fra stillestående, eller svak regen fra rundt 30km/t og nedover. Det er en ganske stygg lyd synes jeg (klunkelyd), så litt skeptisk til at noe ikke kan bli enda verre eller ødelagt. frekvensen på lyden er høyere enn omdreininga på hjula, så må nesten være noe i girbox eller motor. men er flere som har dette problemet og avventer svar fra Kia.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ProsjektX

Sitat fra: gr på fredag 24. mai 2019, klokken 10:08
Er det ulelyd eller hva er det snakk om? Madammen klager på en "rar lyd" (forstod det som at det kom et lite "smell" i blant) i vår bil, gått 2750km. Jeg tok en 5km testtur i dag, men opplevde ikke noe unormalt.
slå av VESS og klima, og kjør med veldig forsiktig pådrag eller sakte oppbremsing/regen fra 30 til 0km/t.

Se nederst på sida her for link til Youtube video med denne lyden. Min er akkurat sånn. har gjort lydopptak i motorrommet.
https://www.niroev.info/copy-of-mal-15

Man kan høre det også i kupeen, men ikke så tydelig så klart.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Ørjan

Hei!
Sjekket min e niro idag og kunne ikke høre noen «klunkelyd». Den er gått 6000 km.
Har derimot vært borti en «tilsvarende lyd» på en fjernstyrt konkurranse bil med børsteløs motor og lithium batteri. Da var det en sensor kabel til motoren som var røket. Sensor kabelen gir beskjed til styringsenheten,som styrer strømmen til motoren, om hvor magnetene er i forhold til rotasjonen slik at den skal få en mer linær og jevnere gange.
Jeg har ikke peiling på om «systemet» er det samme på en ordentlig bil men lyden var for meg ganske lik. Kan være feil på enheten som styrer strøm til motoren, kablene mellom dem eller elektronikken i selve motoren tenker jeg.... Fint om du gir en lyd når Bos har funnet ut av det.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Ørjan

Kunne vært artig å sjekket uten regen også.
Tenker om det kan være der som ikke «løser» ut skikkelig og lager lyd.
Eventuelt at om den «henger på regen» ved sakte gass pådrag at den lager kluss i motoren...
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Cral

Jeg har bilen inne hos BOS Moss ettter noen små "klunk"ved bremseing (regenering?), akselerasjon og tror også det har vært tilstede ved fult rattutslag.

Selvfølgelig, i går når jeg leverte bilen, så var lyden der ikke...

Oppdatering kommer.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

ProsjektX

Sitat fra: Ørjan på mandag 27. mai 2019, klokken 11:00
Kunne vært artig å sjekket uten regen også.
Tenker om det kan være der som ikke «løser» ut skikkelig og lager lyd.
Eventuelt at om den «henger på regen» ved sakte gass pådrag at den lager kluss i motoren...
I nøytral så høres ikke lyden. Lyden er der både ved regen og pådrag.

Har et lydopptak fra motorrommet jeg evt kan laste opp, så hører du det veldig godt
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Ørjan

Hei! Var inne og hørte på lyden på nettsiden din. Veldig flott side!
Jeg hører som sagt ikke noe på min men tenkte å montere kamera med lyd i min også for å være sikker. Har både Kona Ev og Niro Ev så har lyst å få dette fikset om det dukker opp. Høres ikke ut som en lyd som skal være der.
Synes ikke «klunkingen» høres ut som noe som kommer fra kassen så mistenker motoren.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

ProsjektX

Er ikke min nettside... men en fyr som rapporterte først om problemet.

Hvis noen er interessert så har jeg lastet opp et lydklipp her, tatt opp fra motorrommet: https://instaud.io/3JGg

Frekvensen er høyere enn omdreininga på hjula, så kan godt være noe med motor, eller første drev. Utvekslinga er jo ca 8.2:1, og ved 7.5km/t så har hjula 1 omdreining.

Uansett, venter i spenning på svaret fra Kia...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

jblak

#11
Hei, jeg har samme ulyd i min e-niro (4000km) som prosjektx. Dette opdagede jeg ved en tilfældighed i sidste uge men forhandleren kunne desværre ikke høre lyden. Nu er det blevet værre (i mine ører) så forhandleren vil lave lydoptagelser og tjekke den nærmere i morgen. Så må vi se hvad der sker efterfølgende.

Huskestue

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 28. mai 2019, klokken 11:33
Er ikke min nettside... men en fyr som rapporterte først om problemet.

Hvis noen er interessert så har jeg lastet opp et lydklipp her, tatt opp fra motorrommet: https://instaud.io/3JGg

Frekvensen er høyere enn omdreininga på hjula, så kan godt være noe med motor, eller første drev. Utvekslinga er jo ca 8.2:1, og ved 7.5km/t så har hjula 1 omdreining.

Uansett, venter i spenning på svaret fra Kia...

Samme lyd her også... Hva sier KIA?

Gimlar

Min har de byttes «girkassa/reduskjonsgiret» uten at det ble bedre, ble faktisk merkbart være. Saken er sendt til Korea for min del, venter svar.

svartelista

Gimlar:

Hva endte dette med for din del? Har samme problem på min kona:/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA