Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Long Range AWD gikk fra 367 hk til 398 hk etter oppdatering

Startet av magenuss, fredag 24. mai 2019, klokken 06:39

« forrige - neste »

magenuss

Ville dele noen gledelige nyheter.

Oppdateringen på Long Range AWD gjorde at ytelsen økte fra 380 hk (82% batt, 367hk på hjulene) til 412 (397 på hjulene) hk (ved 85% batteri).
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b68mc5/fw_201983_actually_increased_model_3_awd_peak/


8% økning i effekt.
0-96,56 km/t på 4.0 sek. (ifølge https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2018/tesla-model-3-vs-bmw-330i-vs-genesis-g70-comparison-test/)

De hadde den på en dyno video, da hadde den 367 hk ved 82%. Det gir 3,54% tap fra 380 hk.
Regner vi samme tap fra 412 hk blir det 398 hk. Hvis bilen er fulladet så blir det vel rett under 400 hk på hjulene.

:laugh:
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.


Elgolferen

Noen som vet om de driver med samme typ oppdateringer på rwd også? Eller vil den være nedprioritert?

magenuss

Jeg lurte på om det var i snitt 5% økning på alle modellene.
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

HCO

412 skal det vel være...?

Uansett, man kan altså nå - i Norge av alle steder - kjøpe en bil med over 400hk til 460.000 kroner. Det ville jeg aldri satset penger på for 10-15 år siden...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Sitat fra: Elgolferen på fredag 24. mai 2019, klokken 07:48
Noen som vet om de driver med samme typ oppdateringer på rwd også? Eller vil den være nedprioritert?

RWD (både LR og SR) fikk nylig lenger rekkevidde. Så jeg synes nesten det ser ut som de driver litt markedssegmentering her, ved at LR AWD går i retning "P light" og RWD går i retning "mest mulig rekkevidde for pengene for å knuse Korea-konkurrentene".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Elgolferen

For jeg tenker litt sånn at dersom rwd ikke var en bil Musk tjente særlig penger på, så ville den kanskje bli nedprioritert ifbm. Oppdateringer osv. Og at de ønsker å gjøre awd overlegen mot rwd på effekt. Har aldri eid tesla så dette er bare en tanke, men føler det knyter seg litt i magen hvis det stemmer.. Kjipt om rwd aldri blir oppdatert effektmessig kontra awd.

1000kwh

Sitat fra: Elgolferen på fredag 24. mai 2019, klokken 09:17
For jeg tenker litt sånn at dersom rwd ikke var en bil Musk tjente særlig penger på, så ville den kanskje bli nedprioritert ifbm. Oppdateringer osv. Og at de ønsker å gjøre awd overlegen mot rwd på effekt. Har aldri eid tesla så dette er bare en tanke, men føler det knyter seg litt i magen hvis det stemmer.. Kjipt om rwd aldri blir oppdatert effektmessig kontra awd.
Liker at folk forventer at en Tesla skal bli raskere via oppdateringer :D

Elgolferen

I utgangspunktet gjør jeg ikke det, er Tesla som skaper forventningene

GOS

Sitat fra: HCO på fredag 24. mai 2019, klokken 08:42
412 skal det vel være...?

Uansett, man kan altså nå - i Norge av alle steder - kjøpe en bil med over 400hk til 460.000 kroner. Det ville jeg aldri satset penger på for 10-15 år siden...

Kan også poengteres at dette er effekt fra batteriet. Går en del bort når en pøser på med så høy strøm.

Min S85 hadde ifølge CanBus målinger effekt fra batteriet på 364 kw på det høyeste som skulle tilsi rundt 495 hk. Når tilsvarende biler ble målt på Dynobenk så var effekten på hjula 406 hk. Så altså nær 20 % tap.

Så en kan diskutere om det er riktig å si at bilen (Model 3 AWD, ikke P) har 400 hk.

Men når det er sagt så har en ICE ofte mer enn 20% tap fra oppgitt motoreffekt til effekt på hjula.

Uansett, kjapp som f... er selv en Model 3 AWD uten P.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Sitat fra: Elgolferen på fredag 24. mai 2019, klokken 09:17
Har aldri eid tesla så dette er bare en tanke, men føler det knyter seg litt i magen hvis det stemmer.. Kjipt om rwd aldri blir oppdatert effektmessig kontra awd.

Hvorfor knyter det seg i magen din om du aldri har eid en Tesla?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: magenuss på fredag 24. mai 2019, klokken 06:39
8% økning i effekt.
0-100 på 4.0 sek. (ifølge https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2018/tesla-model-3-vs-bmw-330i-vs-genesis-g70-comparison-test/)

Ikke for å være pirkete, men det var vel 0-60 mph som gikk på 4.0 sek?

Er det noen som vet de tilsvarende tallene for 0-100 km/t?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

magenuss

Sitat fra: GOS på fredag 24. mai 2019, klokken 09:32
Sitat fra: HCO på fredag 24. mai 2019, klokken 08:42
412 skal det vel være...?

Uansett, man kan altså nå - i Norge av alle steder - kjøpe en bil med over 400hk til 460.000 kroner. Det ville jeg aldri satset penger på for 10-15 år siden...

Kan også poengteres at dette er effekt fra batteriet. Går en del bort når en pøser på med så høy strøm.

Min S85 hadde ifølge CanBus målinger effekt fra batteriet på 364 kw på det høyeste som skulle tilsi rundt 495 hk. Når tilsvarende biler ble målt på Dynobenk så var effekten på hjula 406 hk. Så altså nær 20 % tap.

Så en kan diskutere om det er riktig å si at bilen (Model 3 AWD, ikke P) har 400 hk.

Men når det er sagt så har en ICE ofte mer enn 20% tap fra oppgitt motoreffekt til effekt på hjula.

Uansett, kjapp som f... er selv en Model 3 AWD uten P.

De hadde den på en dyno video, da hadde den 367 hk ved 82%. Det gir 5,17% tap fra 386 hk.
Regner vi samme tap fra 417 hk blir det 396,5 hk. Hvis bilen er fulladet så blir det vel rett under 400 hk.
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Ludde

Herlig!
Noen som vet om det er økning for P og?
Spent på å se om de gjør noe fremover for å holde avstanden mellom P og awd også da. Drift mode med mest kraft til bakhjulene har vel vært ryktet.

MrBeery

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2019, klokken 09:55
Sitat fra: magenuss på fredag 24. mai 2019, klokken 06:39
8% økning i effekt.
0-100 på 4.0 sek. (ifølge https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2018/tesla-model-3-vs-bmw-330i-vs-genesis-g70-comparison-test/)

Ikke for å være pirkete, men det var vel 0-60 mph som gikk på 4.0 sek?

Er det noen som vet de tilsvarende tallene for 0-100 km/t?
Har målt min egen med app til 4,4 sek. Så klart en del feilmargin ved å bruke GPS på mobil, men det er nå iallfall et tall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA