Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service, gammel vs ny modell

Startet av Vhagar, torsdag 23. mai 2019, klokken 12:59

« forrige - neste »

Vhagar

De av dere som har slik 3-4års serviceplan, vurderer dere å beholde den (pga omfanget) eller vurderer dere å gå over til den mye rimeligere nye servicemodellen?

Servicepunktene på de gamle 4-års serviceplanene ser ut til å være litt ulike avhengig av hvilket SC man har vært på (eller bare spesifisert ulikt). Noen som har en detaljert/checklist oversikt over hva som faktisk har inngått der for de ulike årene i planen?

Hovedoversikten ser vel slik ut, men det finnes mer detaljerte underpunkter/checklist? (se vedlegg, bah dette forumet takler bilder svært dårlig)

Og de nye punktene er her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Jeg tenker mest på at de går vekk fra å sjekke batterikjøleveska, væsker i tilknyttning til drive unitene og flerpunkts-inspeksjonen. Frykter at det ikke skal oppdages i tide feil ved luftfjæring og hjuloppheng og slikt og hva annet som måtte inngå i den flerpunkts-inspeksjonen. Mindre bekymret for de to andre punktene, de har vel såpass kontroll med at de har tålt "tidens tann" så langt, uansett er det jo noen år med garanti på nettopp de delene.

Bytte av nøkkelbatteri og vindusviskere bryr jeg meg ikke om, det klarer jeg fint å gjøre selv. Så slike småpunkt er ikke av interesse likevel.

De har vel fjernet kjørelengde (med unntak av kalipperne) og nå går det på tid, som jeg ser på som en fordel for egen del.

Videre så er det kun anbefalte punkter, ikke noe de sier en må utføre (sunn fornuft tilsier at et par ting der er best å gjøre uansett). Vil tippe at hepa-filteret er noe av det dyreste å bytte ut.

Litt i tvil om jeg skal droppe serviceplanen min og gå for den nye. Jeg vil i såfall vurdere å kun ta bremsevæske og kalipper servicen som anbefalt i den nye planen og resten ved følt behov. Hva mener dere?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Fant en slik checklist på forumet her (søk ga endelig resultat). De ser litt ulike ut fra sted til sted. Men tror jeg har funnet det meste.

Punkter som den gamle hadde (muligens ukomplett) som den nye mangler og som jeg tror jeg ville likt å fortsatt hatt, er som følger:

- Check for diagnostic trouble codes and active/historical alerst (og fiks de).
- Coolant level
- Coolant leaks
- Coolant (denne blir byttet hvert 8de år tidligere, gjelder fortsatt?)
- Battery enclosure (inspeksjon)
- Thermal system test
- Suspension (inspeksjon)
- Suspension fasteners (torque kontroll)
- Steering gear bolts (torque kontroll)
- Subframe components, drive units (sjekker for lekasjer og unormal slitasje)

Desse punktene inngår muligens i sjekken av bremsevæsken hvert 2. år nå?
- Brake fluid level (inspeksjon)
- Brake pipes and hoses (inspeksjon)

Diagnostic trouble codes er jo greit å ha en sjekk på. Mye info i bilen som ikke vises til brukeren. Tenkte det kunne være litt forebyggende?

Litt bekymret for at de ikke føler behov for å følge med på kjølevæsken til batteripakken. Men dette har de trolig kontroll på via sensorer/software? Yttre skader på batteripakken ser de jo ikke på den nye servicen så her må vel kundene selv være påpasselige og si fra når de bumper nedi noe.

Da er resten av listen litt mer bekymringsfullt at de ikke lenger følger med på. Verdt å betale ekstra for å få det sjekket innimellom? Eller lar vi det bare stå til?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA