Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panasonic (og Teslas) batterier kan bli mye bedre

Startet av trondhla, torsdag 23. mai 2019, klokken 21:48

« forrige - neste »

trondhla

Tesla kjøpte nå nylig Maxwell Technologies for USD 288 millioner (og betalte med Tesla Aksjer). Hovedgrunnen til at de kjøpe Maxwell er at Maxwell har patentert en prosess for å kunne lage katode der man i en elektrodeprosess mikser fibrilsert (materialet "tråder seg" - tenk rødklister) Teflon med anode eller katodemateriale. I neste omgang kan dette bli laminert til en folie i en prosess som likner på det man ser i et avistrykkeri. Dette kan da videre bli brukt som anode eller katode i batterier.
Idag brukes en oppløsning kalt NMP (N-Methyl-2-pyrrolidone) for å lage katoder. NMP er giftig og det brukes store resrusser i form av energi på håndtere, rense og gjenbruke denne oppløsningen. Maskinen der dette skjer er stor som en motor i en supertanker. Faktisk er det akkurat denne prosessen som man kan kritisere elbiler for ikke å være virkelig miljøvennlig og lite resursskrevende.
Med den nye prosessen vil batteriene til Tesla bli langt mindre komplisert og billigere å produsere, de vil kunne holde mer energi og vare lengere. Man unngår også det berømte rekkeviddetapet man ser helt i begynnelsen for en elbil. Panasonic og Tesla vil få et forsprang på alle andre batteriprodusenter på flere år og det er bare å gratulere Tesla med en stor konkurransefordel videre fremover.
Om nye produksjonsprosessen kan man lese mer i denne svært gode artikkelen her:
https://seekingalpha.com/article/4263851-tesla-maxwell-assessing-deal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA