Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betydning av km-stand i forhold til rekkevidde?

Startet av punjab, torsdag 23. mai 2019, klokken 19:37

« forrige - neste »

punjab

Hei, min første post her og ny i elbilverden, jeg vurderer en brukt B-klasse da den passer mine behov for pendling til og fra jobb hver dag, totalt ca 6 mil. Vi har også en annen dieselbil så jeg har ikke behov for en bil med hurtiglading.

Så lurer jeg på hvor mye batteriet taper seg i forhold til kilometerstand. Bør jeg finne en lavkm-bil eller er det ok med en bil som har gått la oss si 100000km? Vil det ha stor betydning for rekkevidden? Noen her som har erfaringer med dette?

Hilsen Arne

Vollis47

Det er nok ikke kjørelengden som nødvendigvis betyr mest. Tror nok ladehistorikken betyr mest, men den er vanskelig å finne.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

PaulusA

Vår bil har gått 53.000 km
Merker ingen reduksjon foreløpig, hverken med range plus eller uten

Tviler på at du vil merke noe ved 100.000 km heller, så fremt ikke tidligere eier har totalt tømt batteriet gang på gang. Om Range Plus er mye brukt tror jeg ikke har noe å si.

Men, da denne har Tesla batterier kan vi se til Tesla historikken. Biler kjørt langt ser de en viss reduksjon ved 100k og noe mer ved 200k. Dette er da biler brukt med mye hurtiglading, dette har vi ikke på Merca og burde da få litt bedre levetid.

Er det "noen der ute" som har kjørt godt over 100k som kan bekrefte status?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

TerjeV

#3
Jeg har kjørt min 2017 mod 89.000 km og merker absolutt ingen reduksjon. Har og kjørt en TMS i 86.000 km uten å merke noen reduksjon. Det skal nevnes at jeg aldri bruker Range+ og lader innenfor ideelt område. Kjører daglig 80 km hver vei til og fra jobb.
Bilen er forøvrig til salgs på Finn til en som ønsker en av markedets beste elbiler i perfekt stand
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

dakb

Sitat fra: TerjeV på tirsdag 18. juni 2019, klokken 23:18
Jeg har kjørt min 2017 mod 89.000 km og merker absolutt ingen reduksjon. Har og kjørt en TMS i 86.000 km uten å merke noen reduksjon. Det skal nevnes at jeg aldri bruker Range+ og lader innenfor ideelt område. Kjører daglig 80 km hver vei til og fra jobb.
Bilen er forøvrig til salgs på Finn til en som ønsker en av markedets beste elbiler i perfekt stand

coolhand

Min bil har gått 80 000. Har akkurat fått sjekket status på batteri, samt kjørt noen egne testruter.

Ingen målbar eller merkbar reduksjon i kapasitet. Nå er bilen min sjelden under kvart "tank" på batteriet, og jeg bruker range plus kun en gang i måneden ca.
Peugeot Ion 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA