Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladevaner

Startet av Spiro, torsdag 23. mai 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

Spiro

Har en m3p og bruker 20% batt daglig.
Lader fra 50 til 70% og timeren er satt til 03.30 og ferdig ca kl 5.30 på morningen, reiser da på jobb. Er dette en fornuftig rutine eller burde jeg lade til 90% og lade hver tredje/fjerde dag? Ferre ladesykluser? Hva gjør dere?

Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Dag K

Så vidt jeg har skjønt er "1 ladesyklus" 1x 0-100%. Da skulle det ikke spille noen rolle om man lader 20% hver dag i fem dager, eller 50% hver dag over to dager. Begge tilfeller vil være 1 ladesyklus.

Etter hva jeg har lest, så er det smartest å ha bilen på lading ofte (dvs. at man da som regel trenger å lade mindre av gangen).

Carl Anton Stenling

@Spiro: Lading fra 50 til 70 % slik som du angir er nok temmelig optimalt og vesentlig bedre enn å lade sjeldnere. De fleste litiumbatterier trives best rundt 50 %.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rav4_EV

Lade til 50% og kjøre ned til 30% er det beste dersom du har planer om å hauglegges sammen med bilen og orginalbatteriet. :)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Torair

Du lader på en meget fornuftig måte.
Her er en kar som har laget en grei video om lading. Anbefales å holde seg mellom 30% - 80%  :)


https://youtu.be/4VLl_r6B1JY

GOS

Sitat fra: Spiro på torsdag 23. mai 2019, klokken 16:57
Har en m3p og bruker 20% batt daglig.
Lader fra 50 til 70% og timeren er satt til 03.30 og ferdig ca kl 5.30 på morningen, reiser da på jobb. Er dette en fornuftig rutine eller burde jeg lade til 90% og lade hver tredje/fjerde dag? Ferre ladesykluser? Hva gjør dere?

Det du gjør er det mest fornuftige.

Selv lader jeg 1-2 ganger i uken når jeg kommer ned til ca 50% og lader da opp til typisk 70-80%. Høyere dersom jeg skal kjøre mer enn 2-300 km. Jeg kjører bare ned 2-3 prosent per hverdag og typisk vel 30% i helgene
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ok67

Midt i veka når eg berre skal til åg frå jobb ladar eg annakvar eller kvar tredje dag, til 50 eller 60 %, litt avhengig av om eg veit eg har ein del ekstra ærend dagen etter eller ikkje. I helga når eg skal på hytta ladar eg til 80 %. Så midt i veka ligg eg normal i området 30 - 60 % og i helga 30 - 80 %. Så reknar med at batteriet får eit langt og sunt liv.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Anbefalingen fra Tesla for siste batterikjemi (TM3) er å lade når du kan, og gjerne til 90%.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Angående 100%-lading. Skal på hytten imorgen. Er det greit å lade til 100% over natten. Kjøre på jobb 20 min. La bilen stå med høy SoC i 8 timer for så å kjøre til hytten? Er de 8 timene med høy SoC som jeg ikke liker. Hvis rett på hytten om morgenen, hadde jeg ikke ofret det en tanke...

Kristian O

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:22
Angående 100%-lading. Skal på hytten imorgen. Er det greit å lade til 100% over natten. Kjøre på jobb 20 min. La bilen stå med høy SoC i 8 timer for så å kjøre til hytten? Er de 8 timene med høy SoC som jeg ikke liker. Hvis rett på hytten om morgenen, hadde jeg ikke ofret det en tanke...
Hadde ikkje stussa på det. Hadde kanskje prøvd å unngå det om det var 30 grader ute, men hadde nok gått heilt fint det også.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA