Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standard Range Plus eller Long Range - forskjeller og noen spørsmål

Startet av stooy, torsdag 23. mai 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

stooy

Hei, ser litt på Model 3 og prøver å få klarhet i hva som blir forskjell på hvis jeg kjøper en Standard Range Plus og en Long Range. I tillegg har jeg noen andre spørsmål.

Forskjeller jeg vet om:
- 2-hjulstrekk og ikke 4-hjulstrekk
- Long Range har selvsagt lengre rekkevidde
- Long Range har gulvmatter
- Long range har varmeseter også bak?
- Long range har bedre lydsystem
- Long range har satelittkart, og mulighet til å spille av f.eks Spotify fra skjermen (?).
- Andre forskjeller jeg ikke har nevnt, eller er noen av de jeg har nevnt feil?

Spørsmål jeg har:
- Tilbyr Tesla noe bra finansiering på Model 3, slik som de har hatt en del av på S og X?
- Hva koster det med servicene på Model 3?
- Når jeg velger Long Range i konfiguratoren, så står det blant annet "OTA-oppdateringer via trådløst og mobilnettverk". Får man ikke oppdateringer på Standard Range Plus?
- Tror dere det blir mulig å også få satelittkart, Spotify osv. fra skjermen i Standard Range Plus etterhvert?
- Hva innebærer satelittkart? Det er vel fortsatt mulig med navigasjon osv. i Standard Range Plus?

Helge82

Du får sikkerhetsoppdateringer (feilretting av kritiske feil) på SR+ over mobilnett. De andre oppdateringene må lastes ned over WiFi.

Spotify ++ skal bli en abonnement tjeneste etterhvert, er 1 år gratis på premium.

Satelitt kart er det som ser ut som flyfoto. SR+ har kun vanlig visning av kart istedenfor.

SR+ har ikke visuell visning av trafikk, men navigasjonen tar allikevel høyde for det.

SR+ har ikke lys i fotbrønnen.

SR+ har 8 høyttalere istedenfor 14 høyttalere og subwoofer i trunken.

krister461

Tesla har ingen god finansiering på Model 3. De tilbyr ca. samme som grønt billån direkte fra DNB.

Merk at det også finnes en LR med bakhjulsdrift du kan kjøpe hos Tesla (utenom nettsidene). Har ikke prisen på denne foran meg, men tror den er ca 30k rimeligere enn LR AWD. Da får du full premium pakke inkludert også.

123kris

2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

krister461

Sitat fra: 123kris på torsdag 23. mai 2019, klokken 11:56
2,95% rente hos dnb via Tesla om du har 35% egenkapital.
Effektiv rente blir riktignok langt høyere grunnet mye gebyrer.

Quintilian

Sitat fra: krister461 på torsdag 23. mai 2019, klokken 12:36
Sitat fra: 123kris på torsdag 23. mai 2019, klokken 11:56
2,95% rente hos dnb via Tesla om du har 35% egenkapital.
Effektiv rente blir riktignok langt høyere grunnet mye gebyrer.

Hvilket billån er å anbefale over DNB? Har 35% EK.

krister461

Jeg har ikke funnet noe billigere enn DNB. Ved 35% EK tror jeg at Tesla sitt DNB lån er rimelig likt lånet man får på dnb.no. Ved høyere EK virker det som om lånet på dnb.no er rimeligere grunnet lavere gebyrer (selv om nominell rente er høyere der).

Er lurt å spørre Tesla om hva som blir effektiv rente på det lånet man ønsker og så sammenligne her:
https://www.dnb.no/segp/appo/skfo/apply/car?chRef1=DNB.NO&chRef2=STAND#1

isreklm

Noen som vet om SR+ har lavere tilhengervekt enn LR pga forskjell i motorstørrelse?

handyman72


valgrind

Sitat fra: isreklm på torsdag 13. juni 2019, klokken 18:52
Noen som vet om SR+ har lavere tilhengervekt enn LR pga forskjell i motorstørrelse?
Tilhengervekten er kunstig lavt for både LR og SR+. Motorstørrelse er ingen problem. SR+ har omtrent 270 HK som (i teorien) kan trekke langt mer enn de oppgitte 910Kg.

Svolar


Hvis du ringer til Santander, vil de mer enn matche tilbudet til DNB med god margin. Her kan en få det beste tilbudet om en er villig til å spørre.

Rocklobster

En annen viktig ting er vel forsikring, hvor mye billigere er SR+ her? Noen som har fått tilbud?
Tesla virker jo å bare bli dyrere og dyrere å forsikre.

Etter ett år må man uansett betale for premium oppkobling på alle Model 3 til en tusenlapp i året. Kan vanskelig se for meg at de ikke vil tilby det samme til samme pris på SR utgavene. Så alt av software vil vel bli ganske likt etter hvert.

Larmod3

Sitat fra: Rocklobster på fredag 14. juni 2019, klokken 08:49
En annen viktig ting er vel forsikring, hvor mye billigere er SR+ her? Noen som har fått tilbud?
Tesla virker jo å bare bli dyrere og dyrere å forsikre.

Etter ett år må man uansett betale for premium oppkobling på alle Model 3 til en tusenlapp i året. Kan vanskelig se for meg at de ikke vil tilby det samme til samme pris på SR utgavene. Så alt av software vil vel bli ganske likt etter hvert.

Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.
TM3 LR AWD
Bærum

Cowboystrekk

Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Rocklobster på fredag 14. juni 2019, klokken 08:49
En annen viktig ting er vel forsikring, hvor mye billigere er SR+ her? Noen som har fått tilbud?
Tesla virker jo å bare bli dyrere og dyrere å forsikre.

Etter ett år må man uansett betale for premium oppkobling på alle Model 3 til en tusenlapp i året. Kan vanskelig se for meg at de ikke vil tilby det samme til samme pris på SR utgavene. Så alt av software vil vel bli ganske likt etter hvert.

Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.
Det kommer veldig an på hvor du bor ;) Model S begynner generelt å bli dyr å forsikre, Model 3 er en del rimeligere, men blant elbiler koster Model 3 en god del mer å forsikre enn f.eks Leaf, e-Niro etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA