Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon tapper 12v-batteriet?

Startet av Ebe, torsdag 23. mai 2019, klokken 08:53

« forrige - neste »

Ebe

Hei,

Jobben til samboeren har en litt rar situasjon med sine elbiler. De har nylig flyttet til nye lokaler, der det er satt opp ladestasjoner av typen Garo GLB type 2, 22 KW. (https://garo.no/produkt/glb-ladeboks-med-stikkontakt-type2-st-t2-14-22kw/).

Etter at de flyttet inn, har fire leafer (30kwh-versjonen) og én Peugot Partner plutselig nektet å starte. Viser seg at 12v-batteriet på alle fem bilene er døde eller utladet. En eller to av bilene har fått nytt 12v-batteri, men feilen gjennskapes etter bare noen uker. Bilene brukes på ærender rundt i en norsk storby, så daglig kjørelengde er alt fra et par kilometer til noen mil.


Ingen av disse bilene hadde samme problem på den tidligere arbeidsplassen, der de alle er brukt i flere år med vanlig schukolading. Samme bruksmønsker.


Huseier skylder på brukerfeil. Han mener kort kjørelengde er feilen, kombinert med at bilene ikke tåler å stå lenge og "hurtiglades" (huseiers ordlyd).


Er det noe hold i dette huseier sier? At han blander urtiglading og normallading er jo én ting, men elbilene skal vel tåle å stå med ladekabelen mye tilkoblet? Kan det være feil på ladeboksene eller oppsettet, slik at 12v-batteriet tappes?


Eller har noen andre noen forslag til feilkilder?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

#1
Problemet kan ligge i kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon. Om ladestasjonen har intelligente funksjoner som lastballansering og den "maser" på bilen om å lade kan den vekke opp bilens styresystemer slik at disse tapper 12V anlegget.

Få installatør eller produsent til å sjekke funksjonen til ladestasjonene for å eliminere dette som årsak til problemene dere opplever. Det kan nemlig være at lastballanseringsfunksjonen er feilprogrammert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Er ikkje det slik at Leaf 12V kun blir lada under "drift"? Dvs, ikkje under lading. I så fall er bruksmønster viktig. Dog, så burde det ikkje vere særleg forskjell på 8 A schuko eller 28A veggboks.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA