Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan finner jeg nettverksadressen (mac) til det innebygde WiFi-kortet?

Startet av PalEngh, torsdag 23. mai 2019, klokken 00:24

« forrige - neste »

PalEngh

Jeg har en mac-adresse som jeg ikke klarer å identifisere på hjemmenettverket mitt, og lurer på om det kan være e-Golfens innebygde nettverkskort.

Bakgrunnen er denne: DERSOM det viser seg å være e-Golfen så betyr det at jeg kan spore når bilen er utenfor huset. Det blir på samme måte som de måler køen i sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Der står det en WiFi-scanner ved inngangen til sikkerhetskontrollen, og en ved utgangen. Så logger de når mobilen din kommer inn og forlater kontrollpunktet. Tiden det tar er køtiden.

Jeg sjekket hvem som har produsert det nettverkskortet ved å legge Mac-adressen på nettsiden https://macvendors.com


Da fant jeg Taiwanske Wistron NeWeb Corp.
Det kan være at de har levert Bluetooth og WiFi-komponenten i e-Golf.
http://www.wnc.com.tw/mobile/index.php?action=product_detail&top_id=106&scid=123&tid=154&lid=154&id=375

Er det noen som vet hvor jeg kan se Mac-adressen i e-Golfen?



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

s0nqr3

1)
- lag et mobile hot spot med telefonen din
- koble bilen til hot-spottet
- les av info over tilkoblede enheter på telefonen
- testet å fungerer med android.
- uvvist detaljnivå på ios, lenge siden jeg har hatt og brukt ios

2) bruk en wifi analyzer på ditt hjemmenettverk, for eksempel 'fing' fra play store:
- du vil få mer info av hva som er koblet til ditt nettverk. Produsentnavn, mac osv osv.

Tenker nr 1 skal være ganske greit å enklest, da du bare har en ting, eGolfen, koblet til (:

PalEngh

Sitat fra: s0nqr3 på tirsdag 04. juni 2019, klokken 19:53
1)
- lag et mobile hot spot med telefonen din
- koble bilen til hot-spottet
- les av info over tilkoblede enheter på telefonen
- testet å fungerer med android.
- uvvist detaljnivå på ios, lenge siden jeg har hatt og brukt ios

Takk for gode innspill.
Vet du forresten om WiDi-kortet i e-Golfen forsøker koble til ulike nett, selvom det ikke aktivt er slått på i panelet? Altså en passiv tilkobling på router-nivå?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

PalEngh

Jag har testet, og kan verifisere at WiFi-kortet jeg fant i originalposten er det som står i min e-Golf, 2018.

Jeg skulle gjerne visst med sikkerhet at nettverkskortet i bilen koblet til kjente nett automatisk (kan virke som det gjør det).
Uansett har jeg funnet at om jeg kobler bilen til en hotspot (mobiltelefon som deler nett, eller et WiFi-nett) så fungerer likevel Mobil hotspot i bilen.

Det betyr at om jeg deler internett fra min mobil, slik at bilen er tilkoblet det, så kan andre i bilen benytte bilens Mobil hotspot. WiFi-kortet kan altså både koble til et nett og dele ut sitt eget nett.

s0nqr3

Sitat fra: PalEngh på torsdag 06. juni 2019, klokken 22:18
Jeg skulle gjerne visst med sikkerhet at nettverkskortet i bilen koblet til kjente nett automatisk (kan virke som det gjør det).

Bilen gjør det. Den kobler seg altid automatisk opp til min mobil dersom jeg slår på hot-spot.
med mindre du endrer på nettverksnavn (ssid) eller passord selvfølgelig

Sitat fra: PalEngh på onsdag 05. juni 2019, klokken 10:28
Vet du forresten om WiDi-kortet i e-Golfen forsøker koble til ulike nett, selvom det ikke aktivt er slått på i panelet? Altså en passiv tilkobling på router-nivå?
Den gjør ikke det. Den kobler seg bare automatisk til nettverk du selv har lagt til.
Men den driver å aktivt søker etter nettverk hele tiden om den er på (som alt annet med wifi) slik at du som bruker skal kunne velge et å koble til.

Hvis du har WiFi i bilen (da mener jeg at bilen deler intenett over eget nettverk), er bilen så å si en router. Da er det hensiktsmessig å dobbeltskjekke at nettverket står i hidden mode
Så lenge du selv vet SSID, så er det bare å taste det inn på dingsen som skal kobles til. (:

PalEngh

Da har jeg kommet fram til å kunne teste det som var hensikten min: nemlig å åpne garasjeporten automatisk når bilen kommer hjem.

Det løser jeg ved å sette en trigget via routeren hjemme, slik at Home Assistant fyrer av et script «Åpne garasjeport» så snart bilen er koblet i nettet. Tilsvarende kan garasjen lukkes når bilen ikke er på hjemmenettet.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

s0nqr3


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA